مدتی است که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی شاهد تبلیغات گسترده ای از کرم های مراقبت پوستی با ادعای معجزه آسا هستیم. هرچند این تبلیغات قبلاً نیز در رسانه های دیگر و به ویژه کانال های ماهواره ای فارسی زبان وجود داشت، اما ورود صدا و سیما به عرصه تبلیغ این محصولات، موجب افزایش چشمگیر مصرف آنها شده است. تقریباً روزی نیست که متخصصین پوست با مراجعینی مواجه نشوند که مصرف کننده این کرم ها بوده اند یا درباره آن ها سوال دارند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا این کرم ها واقعاً ویژگی های ادعاشده در تبلیغات را دارند یا خیر.
برای درک بهتر تکنیک های تبلیغاتی استفاده شده در این محصولات، به مثال زیر توجه کنید: فرض کنید کارخانه ای برای معرفی خودروی جدید خود تبلیغ زیر را ارائه کند:
همان طور که ملاحظه می کنید، جملات اولیه ممکن است حقیقت داشته باشند (مانند جمله اول) یا کاملاً نادرست باشند (مانند جمله دوم). اما نتیجه گیری نهایی که ادعای پرواز با خودرو را مطرح می کند، آشکارا نادرست است.
در تبلیغات کرم های معجزه آسا نیز چنین ساختاری دیده می شود. ابتدا اطلاعاتی که ممکن است صحیح یا ناصحیح باشند، ارائه می شود و در نهایت به نتیجه ای غلط و غیرواقعی ختم می شود؛ مثلاً اثرات فوق العاده یک کرم. این اطلاعات اولیه درست یا نادرست ذهن مخاطب را برای پذیرش نتیجه گیری نهایی آماده می سازد.
برای مطالعه بیشتر بخوانید: استفاده از کرم های ضد آفتاب
باید توجه داشت که اثرات کرم های پوستی، حتی محصولات باکیفیت، محدود است و نباید انتظار معجزه ای از آنها داشت. میزان اثربخشی کرم ها در حوزه زیبایی و رفع اثرات افزایش سن بسیار ناچیز است. کرم های پوستی معمولاً برای درمان تعداد محدودی از مشکلات مؤثر هستند. بنابراین، اگر یک کرم ادعا می کند که جوان کننده، ضد چین و چروک، ضد لک، و سفت کننده پوست است، باید به واقعی بودن این ادعاها شک کرد.
برای مطالعه بیشتر بخوانید: تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده
برای درک بهتر این ادعاها، به کاربردهای ذکر شده روی جعبه یکی از کرم های تبلیغ شده توجه کنید:
سوالی که مطرح می شود این است که چه ماده ای می تواند تمامی این مشکلات را برطرف کند؟ ترکیبات اصلی این کرم شامل موادی مانند آلانتوئین، پروپیلن گلیکول، گلیسیرین و ویتامین E است که در بسیاری از کرم های مرطوب کننده عادی نیز یافت می شوند، بدون اینکه ادعاهای معجزه آسا داشته باشند.
برای مطالعه بیشتر بخوانید: انواع کرم های صورت
بعضی تولیدکنندگان ادعا می کنند که ترکیبات محصولشان محرمانه و انحصاری است. با این حال، سازمان های نظارتی معتبر همچون FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) قوانین سفت و سختی برای شفاف سازی ترکیبات محصولات دارند. بنابراین، نباید محصولاتی را مصرف کرد که ترکیباتشان نامشخص است.
برای مطالعه بیشتر بخوانید: مصرف قرص و کرم کلاژن
یکی دیگر از شگردهای تبلیغاتی، استفاده از مواد مشتق شده از حیوانات مانند روغن مار، صابون خرچنگ، یا کرم حلزون است. این ادعاها هیچ مبنای علمی ندارند و نمی توانند خواص بیولوژیکی حیوانات را به انسان منتقل کنند. همچنین، استفاده از افراد مشهور، مانند ورزشکاران یا هنرپیشه ها، یکی از روش های فریب مردم برای افزایش فروش این محصولات است.
با توجه به گستردگی تبلیغات این محصولات و رسانه هایی که آنها را ترویج می کنند، آگاهی علمی در این زمینه بسیار ضروری است. حداقل اثر منفی این تبلیغات، آسیب به اقتصاد خانواده ها، تأخیر در درمان های واقعی و ایجاد انتظارات غیرواقعی در بیماران است. پزشکان و سازمان های مربوطه باید تلاش بیشتری برای مقابله با این تبلیغات و اطلاع رسانی به مردم انجام دهند.
نوشته شده توسط: دکتر حسن زاده متخصص پوست وکاشت مو
دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست و مو در سنندج ، با ارائه خدماتی نظیر تزریق ژل ، تزریق بوتاکس ، تزریق چربی و تکنیک های پیشرفته جوانسازی پوست از جمله اندولیفت و هایفوتراپی ، زیبایی و طراوت پوست شما را تضمین می کند. برای داشتن چهره ای جوان تر و پوستی بی نقص با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.!