دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری

رابطه بین بیماریهای مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مردان

دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]آدرس وب سایت : www.izadidr.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خ شمس آبادی ، روبروی بیمارستان سینا ، اول کوچه 32 تلفن مطب : 32363136 - 031

یکی از مهم ترین چالش هایی که جامعه جهانی با آن روبروست و بهداشت جهانی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، بیماری های مقاربتی (STIs) هستند. این بیماری ها علاوه بر آن که سلامت عمومی را از بین می برند، بلکه قدرت باروری مردان را نیز کاهش می دهند. بیماری های مقاربتی با ایجاد مشکلاتی مانند التهاب، آسیب به بافت های تولید مثل و ایجاد تغییرات بیوشیمیایی، کیفیت و تعداد اسپرم ها را کاهش می دهند.
با توجه به آن که در حال حاضر شاهد افزایش شیوع بیماری های مقاربتی و تحت تاثیر قرار دادن قدرت باروری مردان هستیم، بنابراین کسب آگاهی در این زمینه بر تمامی افراد جامعه ضروری است. شما باید در مورد این بیماری ها، روش های پیشگیری و درمان آن ها اطلاع داشته باشید. این موارد باعث حفظ سلامت باروری مردان می شود و لذت پدر شدن را به آن ها هدیه می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع بیماری های مقاربتی و خطرات آن ها برای باروری مردان

بیماری های مقاربتی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها با علائم خاص خود ظاهر می شوند و عوارضی برای باروری مردان به همراه دارند. در ادامه مطلب، انواع بیماری های مقاربتی و خطرات آن ها برای باروری مردان را با همدیگر بررسی می کنیم:

یکی از انواع بیماری های مقاربتی در اثر ویروسی به نام HIV به وجود می آید. این ویروس بخشی از سلول های سیستم ایمنی که مسئول دفاع از بدن در برابر بیماری ها هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. این ویروس قدرت باروری مردان را کاهش داده و نتایج منفی بر باروری دارد. مردانی که با این ویروس دست و پنجه نرم می کنند، چند برابر بیشتر از سایر مردان با مشکلات ناباروری مواجه می شوند.

کلامیدیا یکی دیگر از بیماری های مقاربتی است که در اثر وجود یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس به وجود می آید. در صورتی که این باکتری در ناحیه تناسلی مرد یا زن وجود داشته باشد، با برقراری رابطه جنسی به دیگری منتقل می شود. این بیماری در نواحی مانند آلت تناسلی، دهانه رحم، واژن، مقعد، گلو و چشم ها به وجود می آید. تاثیر کلامیدیا و باروری مردان، مقوله ای است که هنوز نیاز به بررسی های بیشتری دارد. آن چه تاکنون از این تحقیقات به دست آمد نشان می دهد که این باکتری می تواند به لوله های حامل اسپرم در بدن مرد آسیب بزند. این موضوع در بلند مدت سبب ناباروری مردان می شود.

سوزاک یکی دیگر از بیماری های مقاربتی است که در اثر عفونت یک نوع باکتری به نام نایسریا گونوره به وجود می آید. این ویروس باعث آسیب مجاری ادرار، آلت تناسلی مردان، مقعد، سیستم تناسلی خانم ها، گلو و چشم ها می شود. در مجرای پشت بیضه ها یک لوله کوچک به نام اپیدیدیم وجود دارد که در اثر بیماری سوزاک دچار التهاب می شود. این التهاب اگر به موقع درمان نشود، ممکن است باعث ناباروری آقایان شود.

تبخال تناسلی که آن را به نام هرپس تناسلی نیز می شناسند، یکی دیگر از بیماری های عفونی و آمیزشی است. این بیماری با ایجاد زخم های کوچک بر روی آلت تناسلی شروع می شود. این زخم ها گاهی بر روی بیضه ها نیز مشاهده می شوند. هر چند تبخال تناسلی مانند سایر بیماری های مقاربتی برای باروری مردان مشکلی ایجاد نمی کند، اما نباید آن را نادیده گرفت. چرا که این بیماری هم می تواند بر روی باردار شدن تاثیراتی هر چند اندک بر جای بگذارد.

یکی دیگر از عفونت های مقاربتی که توسط یک نوع باکتری به نام ترپونما پالیدوم به وجود می آید، سفلیس است. این بیماری با علائمی مانند زخم های بدون درد و متورم در قسمت دستگاه تناسلی، لب و دهان، بثورات پوستی و همچنین تب و خستگی خود را نشان می دهد. این بیماری اگر در همان مراحل اولیه درمان نشود، ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای سیستم تولید مثل مردان شده و آن ها را با ناتوانی جنسی مواجه کند.

اپیدیدیم یک لوله است که در قسمت پشت بیضه قرار دارد و وظیفه اصلی آن ذخیره و حمل اسپرم است. زمانی که این لوله دچار التهاب و تورم شود، مشکلاتی برای سیستم تولید مثل مردان به وجود می آید. معمولاً یک بیماری مقاربتی یا یک عفونت باکتریایی زمینه ساز این التهاب می شوند. زمانی که این بیماری رخ دهد، بر روی قدرت بیضه ها برای تولید اسپرم تاثیر می گذارد و فرد ممکن است قدرت باروری خود را از دست بدهد. البته اگر تنها یکی از بیضه ها درگیر باشند، این قدرت باروری به صورت کامل از بین نخواهد رفت.

درمان بیماری های مقاربتی و بهبود باروری مردان

خوشبختانه بسیاری از بیماری های مقاربتی مردان، قابل درمان هستند. برخی از آن ها به طور کامل درمان می شوند و فرد می تواند به زندگی عادی و معمولی خود برگردد. البته این موضوع به شرط آن است که با مشاهده کوچک ترین علائم، به سرعت به پزشک مراجعه و درمان شروع شود. برخی دیگر از این بیماری ها ممکن است به راحتی درمان نشوند؛ اما می توان با مصرف دارو، عدم برقراری روابط جنسی ناسالم و اتخاذ یک سبک زندگی سالم، آن ها را کنترل کرد.
زمانی که دوره درمان سپری شد و بیمار به بهبودی رسید، ممکن است قدرت باروری او هم بازگردد. خوشبختانه با پیشرفت هایی که در علم پزشکی رخ داد، می توان با یک درمان به موقع و سریع، دوباره قدرت باروری مردان را به آن ها بازگرداند. البته فراموش نکنید که برخی از این بیماری ها، به مراقبت و درمان طولانی نیاز دارند. پس امید خود را از دست ندهید و به خوبی از خود مراقبت کنید تا این دوره سپری شود.

تاثیر درمان به موقع بیماری های مقاربتی بر بازگرداندن قدرت باروری مردان

پژوهش ها نشان داده اند که درمان به موقع و سریع بیماری های مقاربتی، نقش مهمی در بازگرداندن قدرت باروری مردان به آن ها دارد. بیماری های مقاربتی با ایجاد التهاب و عفونت، میزان تولید اسپرم و کیفیت آن را کاهش می دهند. بدیهی است که با درمان این عفونت ها، دوباره سیستم تولید مثل، توانایی تولید اسپرم های با کیفیت را به دست آورد. زمانی که اسپرم ها کیفیت گذشته خود را به دست آورند و سالم شدند، می توان به باروری مردان امیدوار بود.
برخی از بیماری های مقاربتی در طولانی مدت عوارضی مانند عفونت مزمن به وجود می آورند. زمانی که به موقع برای درمان آن ها اقدام کنید، این عوارض از بین می روند. بنابراین دیگر هیچ گونه نگرانی در جهت کاهش قدرت باروری مرد وجود نخواهد داشت. علاوه بر مواردی که به آن ها پرداختیم، درمان به موقع خطر انتقال ویروس به شریک جنسی را نیز کاهش می دهد و این امر به حفظ رابطه زناشویی کمک می کند.

تاثیر بیماری های مقاربتی بر باروری مردان

راه های پیشگیری از بیماری های مقاربتی برای حفظ باروری مردان

برای آن که به عنوان یک مرد توان باروری خود را حفظ کنید، باید خود را از قرار گرفتن در معرض بیماری های مقاربتی در امان نگه دارید. حال که این بیماری ها شیوع فراوانی پیدا کرده اند، رعایت این نکات برای حفظ سلامت جنسی و جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها پیشنهاد می شود:

نقش بیماری های مقاربتی در آسیب به DNA اسپرم و تاثیر آن بر کیفیت بارداری

بیماری های مقاربتی با اثرات ناخوشایندی که بر روی جسم می گذارند، قدرت باروری مردان را کاهش می دهند. حتی این قدرت باروری ممکن است برای همیشه از بین برود. یکی از اثرات منفی این بیماری ها، آسیب به DNA اسپرم است. در صورتی که این بیماری ها باعث التهاب و عفونت در نواحی تناسلی شوند، ممکن است DNA اسپرم آسیب ببیند. برخی از این بیماری ها از نوع عفونت باکتریایی هستند و به صورت مستقیم به سلول های تولید کننده اسپرم آسیب می رسانند. زمانی که DNA یک اسپرم آسیب ببیند، کیفیت آن کاهش پیدا می کند. چنین اسپرمی نمی تواند با سرعت بالا حرکت کند و خود را به تخمکی که آماده باروی است برساند.

سوالات رایج درباره بیماری های مقاربتی و باروری مردان

1. آیا همه بیماری های مقاربتی باعث ناباروری در مردان می شوند؟
خیر؛ تمام بیماری های مقاربتی به ناباروری ختم نمی شوند. اما در هر صورت بسیاری از این بیماری ها بر روی قدرت باروری اثرات منفی بر جای می گذارند و باید در این زمینه بیشتر مراقبت بود.

2. آیا ناباروری ناشی از بیماری های مقاربتی قابل درمان است؟
ناباروری که در اثر بیماری های مقاربتی رخ داده باشد، قابل درمان است؛ اما این موضوع به نوع بیماری، شدت آن و تاثیری که بر روی سیستم باروری فرد برجای گذاشته است، بستگی دارد. با تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری ها، می توان به باروری امیدوار بود.

3. چگونه می توان از تاثیرات منفی بیماری های مقاربتی بر باروری جلوگیری کرد؟
برای آن که از اثرات منفی بیماری های مقاربتی بر باروری جلوگیری کنید، باید در هنگام برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. همچنین با مشاهده کوچک ترین علائمی از این بیماری ها، به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا هر چه زودتر روند درمانی آن ها آغاز شود.

4. آیا بیماری های مقاربتی در مردان باعث ناباروری در زنان هم می شوند؟
بیماری های مقاربتی که آقایان به آن دچار می شوند، به خانم ها نیز انتقال پیدا می کنند و ممکن است زمینه را برای ناباروری آن ها فراهم آورند. انواع عفونت های ویروسی، کلامدیا، سوزاک، اچ آی وی و...از جمله بیماری های مقاربتی هستند که علاوه بر آقایان، قدرت باروری خانم ها را نیز در صورت ابتلا تحت تاثیر قرار می دهند.

5. چه آزمایش هایی برای بررسی تاثیر بیماری های مقاربتی بر باروری انجام می شوند؟
برای آن که بتوان تاثیر بیماری های مقاربتی بر باروری را بررسی کرد، نیاز به آزمایش های متعددی وجود دارد. با انجام آزمایش خون، ادرار و آزمایش های نمونه برداری، می توان به وجود این بیماری ها پی برد و به سرعت روند درمان آن ها را آغاز کرد.

نتیجه گیری
ما با ارائه این مقاله، رابطه بین بیماری های مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مردان را بررسی کردیم. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که بیماری های مقاربتی تاثیر فراوانی بر روی باروری مردان دارند و به آن آسیب جدی وارد می کنند. از جمله این آسیب ها می توان به کاهش کیفیت اسپرم، آسیب به ساختار اندام های تولید مثل و ناباروری اشاره کرد. برای آن که از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید، باید یک رابطه امن با شریک جنسی خود برقرار کنید و از روابط جنسی پرخطر بپرهیزید. غربالگری منظم و درمان به موقع، می توانند به آقایان برای حفظ سلامت باروری کمک کند.

نسخه اصلی مطلب رابطه بین بیماریهای مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مردان را در سایت دکتر عنایت الله ایزدی بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

اثرات تزریق بوتاکس در لیفت شقیقه، ابرو و رفع افتادگی پلک

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق مزوژل؛ ماندگاری، عوارض،انواع و کاربردهادکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
روشهای تصویر برداری تشخیص ناباروری در مرداندکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]
ورزشی برای سلامت جسمی و جنسی زناندکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]
هایفوتراپی چه روشی است و چه تاثیری روی پوست دراد؟دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]
جوانسازی پوست با دستگاه ال دی ام (LDM)دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
خواب سالم عامل سلامتی و یادگیری بهتر مطالبدکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]
تزریق بوتاکس برای اصلاح لبخند لثه ای یا گامی اسمایلدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
طول دوره پرتو درمانی در سرطان سینه چند روز است؟دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]
درمان افسردگیدکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]
مزایای تشخیص پوکی استخوان با عکس رادیولوژی در منزلآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
رابطه بین بیماریهای مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مرداندکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
تزریق بوتاکس برای از بین بردن خطوط خرگوشی روی بینیدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
همه چیز در مورد عفونت قارچی ناخندکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]
درمان سرطان سینه به روش ایمونوتراپیدکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]
عمل برگشت وازکتومی چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
روشهای از بین بردن و تخلیه چربی اضافه پلکدکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]
مزایای استفاده از انواع ژل روان کننده واژن در رابطه جنسیدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
لیزر Co2 فرکشنال برای درمان منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
آیا استفاده از دهانشویه برای کودکان مناسب است؟دکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
معجزه میکرونیدلینگ برای صورتدکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره مزوتراپی؛ مزایا ، عوارض و قیمتدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز در مورد عمل جراحی پروتز گونهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
تزریق ژل به شقیقه؛ دانستنیهای ضروری قبل از تزریق فیلر شقیقهکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اهمیت فیزیوتراپی برای بیماران سکته مغزی در منزلآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
چگونه ماندگاری تزریق بوتاکس را افزایش دهیم؟دکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
آسیب نخاعی و تاثیرات آن بر باروری مرداندکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
عمل واژینوپلاستی با لیزر؛ مزایا، مراحل انجام و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
اوزون تراپی شانه یخ زده یا منجمد؛ مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
مزایا و معایب تزریق نانوفت برای جای جوشدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
همه چیز درباره ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین) برای نوجواناندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتهادکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت