دکتر پدرام دانش کاظمی - متخصص ارتودنسی

آیا ارتودنسی تک دندان یا تک فک قابل انجام است؟

دکتر پدرام دانش کاظمی [ متخصص ارتودنسی ]آدرس وب سایت : www.drdaneshkazemi.ir
آدرس مطب : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11 تلفن مطب : 32247810 - 026

داشتن دندان های صاف، اعتماد به نفس و سلامت دهان و دندان شما را افزایش می دهد، اما گاهی اوقات چیزی که مانع از داشتن دندان های کاملا صاف می شود فقط یک یا دو دندان نامرتب است. روش های متعددی وجود دارد که متخصص ارتودنسی می تواند برای صاف کردن تک دندان استفاده کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت انجام ارتودنسی تک دندان

به طور کلی ارتودنسی در هر حالتی، برای داشتن دندان های ردیف و لبخند جذاب و زیبا انجام می شود. اگر تمایل دارید که دندان هایی بی نقص داشته باشید که تاثیر بسزایی بر روی اعتماد به نفس شما بگذارند، توصیه می شود که برای ارتودنسی دندان های خود اقدام کنید. ارتودنسی تک دندان نیز همین تاثیر را روی ظاهر دندان های شما می گذارد. همچنین این نوع ارتودنسی می تواند ضامن سلامت دندان های شما باشد.

در برخی از موارد، انجام ندادن ارتودنسی تک دندان، ممکن است باعث بیشتر کج شدن دندان شده و در طول زمان، ناهنجاری های دیگری را بوجود آورد. پس بهتر است تا در اسرع وقت اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید.

آیا ارتودنسی تک دندان یا تک فک امکان پذیر است؟

بله. برای کسانی که میزانی از نامرتبی دندان ها را دارند که فقط چند دندان را تحت تاثیر قرار می دهد، گزینه هایی برای کمک به اصلاح این مشکلات بدون قرار دادن مجموعه کامل بریس روی دندان ها وجود دارد. به عنوان مثال، بیمارانی که مشکلاتی محدود در دندان های بالا یا پایین دارند، می توانند از درمان فقط در آن نواحی بهره ببرند. بیماران ممکن است مشکلاتی در چند دندان در جلو یا پشت دهان داشته باشند که می توان آن را نیز برطرف کرد. حتی اگر فقط مشکل گاز گرفتن، چند دندان شلوغ، یا فاصله بین دو دندان وجود داشته باشد، می توان به کمک ارتودنسی برطرف گردد.

روش های ارتودنسی تک دندان

از روش های ارتودنسی تک دندان ابتدا می توان به استفاده از بریس یا براکت اشاره کرد.

براکت ها می توانند مجموعه ای کامل یا جزئی باشند که در آن براکت ها و سیم ها فقط در ناحیه ای نصب می شوند که نیاز به درمان دارد. اگرچه می توان از بریس های سنتی برای مسائل جزئی تراز استفاده کرد، اما ممکن است لازم نباشد و روش های جایگزین را می توان اجرا کرد.

از دیگر روش های ارتودنسی برای صاف کردن تنها یک یا دو دندان استفاده از پلاک های متحرک است. آن ها می توانند گزینه ای عالی برای ناهماهنگی های تک دندان باشند.

اینویزیلاین گزینه دیگری است که به تدریج دندان های نامرتب را با استفاده از الاینرهای شفاف و متحرک به موقعیت مناسب منتقل می کند. این یک راه حل عالی برای رفع یک یا دو دندان کج است زیرا الاینرها نسبت به بریس های سنتی ظریف تر هستند، اما همچنان دندان ها را صاف می کنند. علاوه بر این، اگر مشکلی برای بایت وجود نداشته باشد و دندان ها به شدت نامرتب نباشند، اینویزیلاین معمولاً نسبت به بریس های سنتی زمان کمتری برای تکمیل کردن درمان نیاز دارد.

ارتودنسی تک دندان

نکات مهم در ارتودنسی تک دندان

از ارتودنسی تک دندان در مواقعی استفاده می شود که فقط یک یا دو دندان بیمار انحراف دارد. همچنین لازم است که در صورت تمایل به شروع این دوره درمانی، به نکات زیر توجه داشته باشید:

درست است که فقط یک یا دو دندان انحراف دارند، اما طول دوره درمان در افراد مختلف با هم فرق دارد و طول درمان به شرایط بیمار، میزان انحراف دندان و جایگاه دندان بستگی خواهد داشت.

برخی از افراد ممکن است تصور کنند که در ارتودنسی تک دندان فقط آن قسمتی تحت درمان قرار می گیرد که دندان کج در آنجا قرار دارد. اما لازم است بدانید که بریس ها روی تقریبا اتمام دندان ها قرار می گیرند ولی درمان ارتودنسی فقط روی یک دندان تمرکز کرده و اعمال نیرو روی همان تک دندان خواهد بود.

طول درمان ارتودنسی تک دندان باید کامل شود. همانطور که در درمان ارتودنسی کامل دندان ها این احتمال وجود دارد که دندان ها به حالت اولیه برگردند، برای یک دندان نیز این احتمال وجود دارد. بنابراین دندانپزشکان تاکید می کنند که بیماران دوره های درمانی ارتودنسی و بعد از ارتودنسی (یعنی مراحل نگهدارنده) را تا آخر طی کنند.

هزینه ارتودنسی تک دندان

به طور معمول، درمان ارتودنسی برای اصلاح تک دندان به جای رفع مشکلات شدیدتر، زمان کمتری می برد. این امر باعث می شود که صاف کردن یک یا دو دندان هزینه کمتری نسبت به درمان ارتودنسی برای کل دهان داشته باشد. متغیرهای دیگری که می توانند بر هزینه درمان تاثیر بگذارند، عبارتند از:

در چه شرایطی ارتودنسی تک دندان انجام می شود؟

دندانپزشکان توصیه می کنند که افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. زمان اولین ویزیت ارتودنسی بهترست در سن 7 تا 8 سالگی باشد تا اگر نامرتبی دندان یا ناهنجاری های فک وجود دارد، به موقع تشخیص داده شود و روش های درمانی یا پیشگیرانه صورت پذیرد.

ارتودنسی زمانی نیاز است که دندان ها نامرتب، شلوغ، کج، روی هم افتاده، فاصله دار و … باشند. همچنین زمانی که فک ها در وضعیت مناسب و هماهنگ با هم نیستند باید به درمان های ارتودنسی رو آورد.

ارتودنسی تک دندان نیش

به دندان هایی که در گوشه جلویی دهان قرار دارند، دندان نیش گفته می شود. این دندان ها تاثیر زیادی در زیبایی و سلامت سایر دندان ها دارند. دندان های نیش بیرون زده یا خارج از قوس دندانی یا بالا قرار گرفته مشکلی است که اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. برخی از افراد ممکن است کشیدن دندان نیش را به جای ارتودنسی انتخاب کنند، اما بهتر است بدانید که این باور غلطی است. چرا که دندان های نیش تاثیر زیادی بر زیبایی لبخند دارند.

افتادن زودهنگام دندان های شیری و از دست رفتن فضا می تواند موجب کمبود فضا برای رویش دندان های نیش شود. در اکثر مواقع اگر دندان نیش فضای کافی برای رویش نداشته باشد در جایی بیرون زده تر و بالاتر از محل طبیعی خود رشد می کند.

همچنین رویش نابجای دندان نیش که به دلایل ژنتیکی ممکن است به سمت داخل کام فک بالا تغییر مسیر داده و در همان محل به صورت نهفته باقی بماند، مشکلی است که باید برطرف گردد. در این حالت اگر متخصص ارتودنسی بتواند دندان نهفته را بیرون آورد و در موقعیت صحیح قرار دهد، درمان ارتودنسی دندان را شروع خواهد کرد. احتمالا برای رویش دندان نیش نهفته، جهت نمایان شدن تاج دندان، بیمار به جراحی نیاز خواهد داشت.

اگر نتوان دندان نیش را با ارتودنسی در موقعیت صحیح قرار داد و با اعمال نیروی ارتودنسی احتمال آسیب به ریشه سایر دندان های مجاور وجود داشته باشد، دندانپزشک ناچار است دندان نیش نهفته را خارج کرده و در فضای خالی به وجود آمده ایمپلنت قرار دهد.

ارتودنسی یک دندان کج

یک دندان کج را در اغلب موارد با استفاده از ارتودنسی متحرک و پلاک های متحرک صاف می کنند. در این مورد بهترست از ارتودنسی ثابت کمک نگرفت، چرا که ارتودنسی ثابت برای مرتب کردن مجموعه ای از دندان ها در کنار هم است.

ارتودنسی دو دندان جلو

در بعضی از افراد دو دندان جلویی نامرتب بوده و حالت خرگوشی دارد. ارتودنسی دندان های خرگوشی به سادگی درمان می شود. مانند ارتودنسی تک دندان کج، ارتودنسی دو دندان جلو را نیز نمی توان با استفاده از ارتودنسی ثابت فقط همین دو دندان انجام داد؛ زیرا دو دندان نمی توانند با سیم کوتاهی که در بین آن ها قرار می گیرد صاف شوند و لازم است که بریس ها روی تعداد بیشتری از دندان ها قرار گیرند.

ارتودنسی چند دندان

در صورت تمایل به انجام ارتودنسی ثابت و قرار دادن سیم بین دندان ها، ارتودنسی چند دندان منطقی تر به نظر می رسد. چرا که تعداد دندان های نامرتب باید به حدی برسد که بتوان بین آن ها سیم گذاشت. در ارتودنسی چند دندان متخصص باید دقت کند که در زمان تلاقی دندان های ارتودنسی شده و دندان های ارتودنسی نشده اصطلاحا پله ایجاد نشود.

نسخه اصلی مطلب آیا ارتودنسی تک دندان یا تک فک قابل انجام است؟ را در سایت دکتر پدرام دانش کاظمی بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

همه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینه

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]
عفونت کلیه چیست؟دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]
درمان جراحی و غیر جراحی بیماری آرنج تنیس بازاندکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
زمان سونوگرافی های غربالگری بارداریدکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]
علل سقط جنیندکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]
برای تشخیص توده پستان ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافیدکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]
علایم واژینیت یا عفونت واژندکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]
روش های درمان بیماران دارای اضافه وزن یا چاقی - قسمت چهارمشهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]
آفت عود کننده دهاندکتر امیر منصور شیرانی [ متخصص بیماریهای دهان و دندان ]
بهترین روش های جوانسازی دور چشم کدامند؟کلینیک زیبا رویان پگاه [ پوست ، مو و زیبایی ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟دکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی چربی سوز برای رفع غبغب و افتادگی پوست گردندکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]
روشن کردن بیکینی با لیزر مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
دستگاه کوتر؛ مزایا،کاربردها ومراقبت های قبل و بعد درماندکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
روش های سفید کردن دندان در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
رفع افتادگی پوست با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی؛ بررسی مزایا، عوارض و نتایج آندکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
روش های درمان افتادگی سینهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
اصلاح لبخند لثه ای (گامی اسمایل) با تزریق بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اثرات طولانی مدت تستوسترون پایین درمان نشده در مردان چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
درمان و کاهش دردهای سیاتیک توسط متخصص طب سوزنیدکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره سنگ کلیه ؛ از تشخیص تا درمان قطعیآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
راهنمای کامل استفاده از ترمیا برای بستن منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی نانوفت چیست؟دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
برجسته سازی لب ها با تزریق چربی؛ مزایای و معایبدکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق ژل به دست؛ جوانسازی دستها با تزریق فیلردکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FIT و نتایج طبیعی آندکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت