دکتر پدرام دانش کاظمی - متخصص ارتودنسی

مهمترین عوارض و مضرات ارتودنسی کدامند؟

دکتر پدرام دانش کاظمی [ متخصص ارتودنسی ]آدرس وب سایت : www.drdaneshkazemi.ir
آدرس مطب : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11 تلفن مطب : 32247810 - 026

ارتودنسی ثابت دهه هاست که برای صاف کردن دندان ها استفاده می شود. اگرچه در صاف کردن دندان ها موثر است، اما مانند هر درمانی، عوارضی دارد که لازم است از آنها مطلع شوید.
آگاهی از این عوارض به درمان بهتر، بروز عوارض کمتر و دستیابی به لبخندی زیباتر کمک شایانی می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوارض ارتودنسی بزرگسالان و سنین بالا

از عوارض درمان ارتودنسی که ممکن است اتفاق بیفتد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طی درمان ارتودنسی دندان های شما به جای دیگری حرکت می کنند. این حرکت باعث بروز ناراحتی شده که گاهی اوقات این ناراحتی به صورت درد ظاهر می شود. درد فک و سردرد همتراز با هم هستند.
بسته به نوع درمان، درد فک، در طول درمان ارتودنسی ثابت بروز می کند. اگر از بریس هایی سنتی استفاده می کنید (آنهایی که سیم و براکت دارند)، درد فک بعد از هر جلسه تعویض سیم ها تشدید می شود. نیروی این سیمها باعث حرکت دندان ها می شود.

این امکان وجود دارد که بریس ها لثه ها و گونه ها را آزار دهند و باعث خونریزی شود. این اتفاق ممکن است برای لب های شما نیز رخ دهد.

هنگام شروع درمان ارتودنسی باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. بریس ها به شما اجازه خوردن غذاهای سفت و ترد را نمی دهند. همچنین باید از خوردن غذاهای چسبنده مانند تافی اجتناب شود.
لازم به ذکر است که این تغییر رژیم غذایی، سلامت فرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

پوسیدگی دندان به هر حال با بهداشت نامناسب دهان اتفاق می افتد، اما این اتفاق با وجود بریس ها می تواند سریعتر رخ دهد. لذا لازم است که موارد توصیه شده جهت رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی به طور جدی پیگیری شود.
مهم است که توجه داشته باشید، دندان پوسیده ممکن است باعث اختلال در روند درمان ارتودنسی باشد.

در موارد نادر، ممکن است به برخی از مواد مورد استفاده در درمان ارتودنسی حساسیت پیدا کنید. لاتکس شایع ترین واکنش آلرژیک است. گاهی اوقات فلز، داخل دهان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر آلرژی دارید، فورا به ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

این عارضه گاهی در طول دوره درمان رخ می دهد. کوتاه شدن ریشه ها رایج ولی کم اهمیت است. نوک ریشه مقداری از طول خود را از دست می دهد، اما این مشکل قابل کنترل است. ارتودنتیست شما این موضوع را زیر نظر خواهد داشت.

پس از انجام درمان ارتودنسی نیاز است که از نگهدارنده استفاده شود. اگر از نگهدارنده استفاده نشود، دندان ها برگشت کرده و به موقعیت قبل از درمان ارتودنسی بر خواهند گشت.

دکلسیفیکاسیون به صورت لکه های سفید روی دندان ظاهر می شود. این امر از بهداشت ضعیف دهان ناشی می شود که می تواند منجر به بروز حفره در دندان ها شوند. بهداشت مناسب با اثرات منفی درمان بریس مقابله می کند. رژیم غذایی کم قند نیز کمک کننده خواهد بود.

عوارض ارتودنسی

عوارض ارتودنسی نکردن

درمان ارتودنسی فقط برای داشتن لبخند زیبا نیست. ارتودنسی به سلامت دهان و دندان و سلامت کلی شما نیز کمک می کند. اگر لازم است که درمان ارتودنسی را انجام دهید و در انجام آن تردید دارید، لازم است بدانید بدون این درمان، چه عوارضی را ممکن است تجربه کنید:

جویدن با دندان های بیش از حد شلوغ یا داشتن مشکلات بایت مانند آندربایت، اوربایت یا کراس بایت، فقط ناراحت کننده نیست. بلکه همه اینها باعث سایش اضافی دندان شما شده که به مرور زمان مینای دندان را ضعیف می کند. هرچه این مدت بیشتر ادامه یابد، احتمال سایش و شکستن دندان های شما بیشتر می شود. مرتب کردن دندان ها و بایت مناسب با یک درمان ارتودنسی، تضمین می کند که هیچ یک از دندان های شما در معرض خطر ساییدگی و آسیب دائمی قرار نگیرند.

مشکلات بایت به شدت بر سلامت فک شما تاثیر می گذارد. فشار نامناسب ناشی از بایت غلط، به مفاصل فک وارد می شود. این امر به ناچار باعث سفت شدن و آسیب مفصل شده و حتی ممکن است صدای کلیک از فک در حال حرکت شنیده شود. اختلال TMJ طیف وسیعی از علائم دیگر را نیز دارد، مانند سردردهای مکررو گردن درد. خوشبختانه، بریس ها روشی عالی برای اصلاح تقریباً هر نوع مشکل بایت و تنظیم مجدد فک شما هستند.

تمیز نگه داشتن دندان های کج دشوار است. آنها فضاهای کوچکی ایجاد می کنند که می توانند به راحتی پلاک، باکتری و بقایای غذا را به دام بیندازند. از آنجایی که این ذرات خطرناک در طول ساعت ها، روزها و هفته ها به تجمع خود ادامه می دهند، خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را به طور چشمگیری افزایش می دهند. صاف کردن دندان ها با درمان ارتودنسی و از بین بردن این فضاها به شما کمک می کند از مسائلی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و عفونت های دهان پیشگیری کنید.

سلامت دهان و دندان شما به سلامت کلی بدن شما مرتبط است. در واقع، مطالعات نشان داده است که افرادی که دندانهای ناسالم دارند در معرض خطر بیشتری از مشکلات سیستمیک مانند دیابت، عفونت های تنفسی، از دست دادن حافظه، ضعیف شدن سیستم ایمنی و بیماری قلبی هستند.

عوارض ارتودنسی متحرک

درمان ارتودنسی با وسایل متحرک ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

همچنین دستگاه های متحرک نیازمند همکاری خوب بیمار هستند.

عوارض ارتودنسی در کودکان

عوارض درمان ارتودنسی در کودکان می تواند مشابه آنچه که در بزرگسالان اتفاق می افتد باشد. با این حال این عوارض در کودکان ممکن است با مسائل دیگری نیز همراه باشد.
از آنجایی که کودکان تحمل کمتری در مقابل درد و درمان طولانی مدت دارند، لذا ممکن است درمان ارتودنسی برای آنها طاقت فرسا باشد.

همچنین کودکان، کمتر از بریس ارتودنسی خود به هنگام ورزش مراقبت می کنند، لذا لازم است با مشورت دندانپزشک از محافظ های دهانی و ارتودنسی به هنگام ورزش استفاده شود.
رعایت بهداشت دهان و دندان و اجتناب از خوردن برخی از غذاها نیز مسئله ی دیگری است که کودکان نسبت به ضرورت رعایت آن ها کمتر توجه دارند.
داشتن دستگاه های ارتودنسی ممکن است باعث افزایش اعتماد به نفس در برخی کودکان شود، اما برخی دیگر ممکن است به دلیل ظاهر متفاوت دهان، با مسائل اجتماعی روبرو شوند.

آیا عوارض ارتودنسی دندان قابل پیشگیری هستند؟

شایع ترین عارضه جانبی بریس های دندانی درد و ناراحتی است. دلیل آن این است که بریس ها باید دندان ها را به موقعیت جدید خود حرکت دهند.
در حالی که هیچ راهی برای جلوگیری از بروز درد و ناراحتی وجود ندارد، تنها می توان شدت آن را کاهش داد. استفاده از مسکن های عمومی نظیر ایبوپروفن و استامینوفن کمک کننده خواهد بود.
همچنین ممکن است هنگام نصب اولین بریس خود احساس ناراحتی کنید. این امر باعث تحریک بافت دهان و بروز التهاب می شود. با استفاده از موم ارتودنسی روی براکت ها می توان از این عارضه جانبی جلوگیری کنید. با گذشت زمان، دهان شما به بریس ها عادت می کند و التهاب از بین می رود.

هنگامی که بریس های خود را بردارید، ممکن است لکه های سفید روی دندان ها باقی بماند. این اتفاق کلسیم زدایی را نشان می دهد.
اجتناب از بروز این عارضه بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که براکت ها و دندان های خود را تمیز کنید. این کار هر گونه باقیمانده مواد غذایی و پلاک را از بین برده تا از کلسیفیکاسیون دندان های شما جلوگیری شود.
همچنین حفظ روال تمیز کردن دندان به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

ساده ترین راه برای جلوگیری از شکستن براکت و پارگی سیم ها پرهیز از خوردن غذاهای سفت است. محصولات غذایی ترد نیز در موارد نادری می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.
اگر به انواع خاصی از فلزات یا لاتکس حساسیت دارید، به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید تا از این مواد در دستگاه ارتودنسی شما استفاده نکند.

عوارض ارتودنسی طولانی مدت

ماندن بریس ها برای مدت طولانی (بیش از 3 سال) می تواند به طور بالقوه منجر به تعدادی از عوارض جانبی شود، از جمله:

التهاب لثه در بیماران غیرهمکار

التهاب لثه از بزرگترین عوارض ارتودنسی در بیماران تنبل است. رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه افراد مهم است. اما بهداشت ضعیف دهان و دندان در حین درمان ارتودنسی می تواند منجر به التهاب لثه و عفونت آن ها شود. این امر نه تنها می تواند حرکت دندان ها را حین ارتودنسی کندتر کند بلکه می تواند باعث وارد آمدن آسیب های جبران ناپذیری به دندان ها و لثه شود (حتی پس از درمان ارتودنسی).

خراشیده یا زخم شدن بافت های نرم داخل دهان یکی دیگر از عوارض ارتودنسی

وقتی از بریس ارتودنسی استفاده می کنید، گونه های داخلی، لب ها و لثه های شما ممکن است در جایی که با براکت ها و سیم های فلزی تماس دارند، خراشیده شده و زخم شوند. این زخم ها می توانند باعث بروز احساس سوزش، درد و همچنین باعث عفونت شوند. در صورت بروز هر یک از این مشکلات، متخصص ارتودنسی شما می تواند درمان مناسب را برای کاهش درد و سوزش و کمک به بهبود نقاط حساس تجویز کند.

نسخه اصلی مطلب مهمترین عوارض و مضرات ارتودنسی کدامند؟ را در سایت دکتر پدرام دانش کاظمی بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

همه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینه

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]
آشنایی با روشهای پیشگیری اورژانسی از بارداریدکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
تاثیر آر اف در رفع خطوط خنده و چروک های اطراف دهاندکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
زود انزالی چیست و چگونه درمان میشود؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
اگزما ناشی از حساسیت به نیکل و مواد پلاستیکیدکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]
سندرم بیماری پس از ارگاسم در مردان به چه معناست؟دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]
درمان پارگی و التهاب تاندون های شانه با روش های غیر جراحیدکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
نوع لیزر مناسب شمادکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]
کاربرد تزریق ژل آبرسان پوستدکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]
عمل جراحی باز پروستات چگونه و برای چه افرادی انجام می شود؟دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟دکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی چربی سوز برای رفع غبغب و افتادگی پوست گردندکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]
روشن کردن بیکینی با لیزر مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
دستگاه کوتر؛ مزایا،کاربردها ومراقبت های قبل و بعد درماندکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
روش های سفید کردن دندان در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
رفع افتادگی پوست با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی؛ بررسی مزایا، عوارض و نتایج آندکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
روش های درمان افتادگی سینهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
اصلاح لبخند لثه ای (گامی اسمایل) با تزریق بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اثرات طولانی مدت تستوسترون پایین درمان نشده در مردان چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
درمان و کاهش دردهای سیاتیک توسط متخصص طب سوزنیدکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره سنگ کلیه ؛ از تشخیص تا درمان قطعیآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
راهنمای کامل استفاده از ترمیا برای بستن منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی نانوفت چیست؟دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
برجسته سازی لب ها با تزریق چربی؛ مزایای و معایبدکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق ژل به دست؛ جوانسازی دستها با تزریق فیلردکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FIT و نتایج طبیعی آندکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت