دکتر زهرا صابری - متخصص زنان و زایمان

دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آن

دکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]آدرس وب سایت : www.drzahrasaberi.ir
آدرس مطب : اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، بین چهارراه نظر و سی و سه پل، جنب ساختمان بورس، طبقه سوم، واحد 308 تلفن مطب : -

بی اختیاری ادرار در زنان یکی از مشکلات شایع سلامتی آنها است که به صورت ناتوانی در کنترل دفع ادرار بروز می کند و می تواند تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی آنها داشته باشد. از دست دادن اعتماد به نفس، محدودیت های اجتماعی و کاهش کیفیت زندگی از اثرات منفی این بیماری هستند. بی اختیاری ممکن است هنگامی رخ دهد که عضلات مثانه به طور ناگهانی سفت شده اما ماهیچه های اسفنکتر به اندازه کافی قوی نباشند تا مجرای ادرار را ببندند. این امر باعث بروز نیاز ناگهانی و جدی برای دفع ادرار می شود که ممکن است فرد، قادر به کنترل آن نباشد. این وضعیت ممکن است به دلایل مختلفی از جمله ضعف عضلات کف لگن، عفونت های دستگاه ادراری، تغییرات هورمونی یا عوامل روانی رخ دهد. با وجود اینکه بی اختیاری ادرار در زنان به خصوص در سنین بالا بیشتر مشاهده می شود؛ اما می تواند در هر سن و جنسیتی رخ دهد. آگاهی از علل، انواع و روش های مدیریت و درمان بی اختیاری ادرار می تواند به کاهش نگرانی و بهبود وضعیت افراد مبتلا کمک کند. در این مقاله به بررسی جوانب مختلف بی اختیاری ادرار خواهیم پرداخت .

آنچه در این مطلب میخوانید

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که کنترل اسفنکتر ادراری که وظیفه آن کنترل مجرای ادراری است از بین می رود یا ضعیف می شود. در برخی موارد، ممکن است محتوای مثانه خود را کاملاً خالی کنید. در موارد دیگر، ممکن است فقط نشت جزئی داشته باشید. این بیماری بسته به علت آن ممکن است موقتی یا مزمن باشد.

علل موثر در بروز بی اختیاری ادرار در زنان

رایج ترین دلیل ایجاد این مشکل مربوط به ضعیف شدن عضلات کف لگن است. سایر فاکتورهایی که می تواند با بی اختیاری ادرار ارتباط داشته باشد، به شرح زیر هستند:

انواع بی اختیاری ادرار

این نوع عارضه انواع مختلفی دارد، که شامل موارد زیر است:

بی اختیاری ادرار استرسی

هنگام سرفه، خندیدن یا انجام برخی از فعالیت ها مانند دویدن یا پریدن نشت ادرار وجود دارد.

بی اختیاری اضطراری

در این مواقع بیمار تمایل ناگهانی و شدیدی به ادرار کردن دارد و بلافاصله بعد از آن نشت ادرار وجود خواهد داشت.

بی اختیاری سرریز

عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه که می تواند منجر به نشت ادرار شود.

بی اختیاری کامل

در این نوع، مثانه قادر به ذخیره ادرار نیست.

بی اختیاری عملکردی

در این نوع ادرار فرو می ریزد، به این جهت که فرد به علت مشکل حرکتی ممکن است به موقع به سرویس بهداشتی نرسد.

بی اختیاری مختلط

در این نوع ترکیبی از انواع بی اختیاری ادرار ایجاد می شود.

همه چیز درباره بی اختیاری ادرار

علائم بی اختیاری ادرار زنان

برخی از علائم بی اختیاری ادرار شامل موارد زیر می شود:

گاهی اوقات در هنگام سرفه کردن، عطسه کردن، انجام فعالیت های ورزشی یا بازی های حرکتی فرد دچار ریزش ادرار می شود.

روش های تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان

تعیین نوع بی اختیاری ادرار اغلب به پزشک برای تشخیص نوع بی اختیاری کمک می کند و مسیر درمانی را مشخص می کند. پس از بررسی سابقه ی پزشکی و معاینه ی جسمانی، یک مانور ساده مانند سرفه برای نشان دادن بی اختیاری انجام می شود و آزمایش های زیر درخواست می شود:

در صورت نیاز به جراحی، تست های بیشتری برای بررسی عملکرد مثانه و سونوگرافی لگن، به درخواست پزشک انجام خواهد شد.

تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات مثانه و پیشگیری از بی اختیاری ادرار

یکی از راه های درمان ضعف عضلات کف لگن، ورزش است. معروفترین ورزشی که برای این کار استفاده می شود تمرینات ورزشی کگل است. تمرین های کگل به روش های مختلفی انجام می شوند. نحوه انجام تمرینات کیگل و سایر ورزش های بی اختیاری ادرار به صورت زیر است:
تمرینات کگل
تمرین کگل برای بی اختیاری ادرار یک روش درمان قطعی بی اختیاری ادرار است. تمرین های کگل بسیار ساده هستند. با ادامه این تمرینات به صورت روزانه می توانید تاثیر مثبت آن را در درمان بی اختیاری ادرار مشاهده کنید. تمرینات کگل به روش های زیر انجام می شود. توجه کنید که نباید موقع تمرین نفس خود را حبس کنید:
روش اول: به پشت بخوابید. کمی پاها را از هم باز کنید. عضلات کف لگن را منقبض کنید و برای ۱۰ ثانیه در این حالت مکث کنید. بعد عضلات را به مدت ۱۰ ثانیه شل کنید. این تمرین را ۱۵ تا ۲۰ مرتبه تکرار کنید.
روش ۲: عضلات کف لگن را به داخل، به سمت سینه بالا بکشید و عضلات را به مدت ۵ ثانیه در حالت انقباض نگه دارید. بعد عضلات را شل کنید. به مدت ۱۰ ثانیه به عضلات استراحت بدهید. دوباره همین تمرین را ۳- ۱۰ نوبت تکرار کنید. مدت انقباض را کم کم زیاد کنید تا به ۱۰ ثانیه برسد. این روش برای کسانی که در شروع تمرین کیگل هستند بسیار مناسب است.
روش ۳: عضلات کف لگن را ۵ یا ۱۰ بار سریع و محکم منقبض کنید. ۱۰ ثانیه استراحت کنید. سپس همین تمرین را ۴ تا ۵ مرتبه دیگر تکرار کنید.
پل زدن
تمرین پل زدن یکی از ورزش های بی اختیاری ادرار است. برای این کار روی زمین به پشت بخوابید. هر دو زانو را خم کنید تا کمر به زمین کاملا بچسبد. بازوها را دو طرف بدن به شکلی که کف دست به زمین بچسبد، قرار دهید. باسن را از زمین بلند کرده و عضلات کف لگن را ۱-۲ ثانیه منقبض نگه دارید. به حالت اول برگردید. در ۳ ست تمرین همین حرکت را ۱۰ مرتبه انجام دهید. بین هر ست باید ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه به خود استراحت بدهید.
اسکوات
در حالت ایستاده پاها را به عرض شانه باز کنید. سر و گردن را راست نگه دارید. سپس زانو ها را خم کرده و به کمک فشار رانها، باسن را به عقب هل دهید. وزن خود را روی پاشنه ها بیندازید. تا حدی زانوها را خم کنید که ران موازی زمین شود. بعد دوباره بایستید. ۱۵ مرتبه این حرکت را تکرار کنید. در واقع اسکوات شبیه این است که بخواهید روی صندلی بنشینید؛ ولی قبل از نشستن منصرف شوید و بایستید.
تمرین سگ پرنده
برای انجام این تمرین روی چهار دست و پا قرار بگیرید. گردن باید آزاد باشد. کمر را صاف کنید. دست راست و پای چپ را بلند کنید و در حالت کشیده برای ۲ ثانیه نگه دارید. باید سر را در راستای شانه نگه دارید. به حالت اول برگردید و همین تمرین را برای دست و پای دیگر هم تکرار کنید. این تمرین را در ۳ ست ۱۰ تایی تکرار کنید.
اسپیلیت تیبل تاپ
به پشت بخوابید و زانوها را خم کنید. در همین حالت پاها را بالا بیاورید به صورتی که ساق پا موازی زمین باشد. عضلات شکم را منقبض کرده و با یک حرکت کنترل شده زانوها را از هم دور کنید تا پاها باز شوند. دوباره پاها را به هم نزدیک کنید و به حالت اول برگردید. در ۳ ست تمرین، این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ مرتبه تکرار کنید.

عوارض عدم درمان بی اختیاری ادرار در زنان

عوارض عدم درمان بی اختیاری ادرار عبارتند از:

روش های درمانی بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایع است که می تواند سلامت روانی و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. روش های کنترل بی اختیاری ادرار می تواند شامل موارد زیر باشد:
تغییرات سبک زندگی:
کاهش مصرف مایعات: تا حد معقول و متناسب با نیاز بدن.
کاهش مصرف کافئین: کافئین می تواند مثانه را تحریک کند.
کنترل وزن: کاهش وزن می تواند فشار بر مثانه را کاهش دهد.
تمرینات مثانه:
برنامه ریزی برای ادرار کردن: تعیین زمان های معین برای رفتن به دستشویی.
تمرینات کگل: تقویت عضلات کف لگن برای کنترل بهتر ادرار.
داروها:
بتا آدرنرژیک: که می تواند در برخی موارد مفید باشد.
داروهای آنتی کولینرژیک: کمک به کاهش انقباضات غیرارادی مثانه.
درمان های فیزیکی:
تحریک الکتریکی: برای تقویت عضلات مثانه.
فیزیوتراپی: برای بهبود قدرت عضلات کف لگن.
عمل جراحی:
در موارد شدید، ممکن است نیاز به روش های جراحی مانند بندگذاری مثانه یا استفاده از ایمپلنت ها باشد.
تکنیک های رفتاری:
مشاوره و آموزش: برای مدیریت استرس و ناراحتی های روانی مرتبط با بی اختیاری.

درمان بی اختیاری ادرار زنان با لیزر مونالیزا در اصفهان

تابش اشعه لیزر مونالیزا بر روی بافت دیواره واژن به افزایش جریان خون کمک می کند. با افزایش جریان خون فرآیند کلاژن سازی نیز افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب ضخامت دیواره واژن افزایش پیدا می کند. به این صورت از لیزر مونا لیزا برای درمان بی اختیاری ادرار در زنان میتوان بهره برد.

سوالات پر تکرار کاربران درباره بی اختیاری ادرار

داروهایی وجود دارند که می توانند به کنترل بی اختیاری ادرار کمک کنند. برخی از مهم ترین دسته های داروهای مصرفی برای این مشکل عبارتند از داروهای ضد اسپاسم، داروهای آنتی کولینرژیک، بتا آگونیست ها، داروهای هورمونی و داروهای ضدافسردگی.

فشار روی مثانه، تغییرات هورمونی، آسیب به عضلات کف لگن و تغییرات عصبی بر بی اختیاری ادرار در بارداری موثر است و به وسیله ی تمرینات کف لگن، مدیریت مصرف مایعات، استفاده از پدهای جاذب، رفتار درمانی، دارو درمانی و فیزیوتراپی قابل کنترل است.

بی اختیاری ادرار در سالمندان پدیده ای شایع است؛ اما بدین معنا نیست که این وضعیت طبیعی یا غیرقابل درمان می باشد. عوامل مختلفی می توانند منجر به بی اختیاری ادرار در این گروه سنی شوند و راه های متعددی برای مدیریت آن وجود دارد. روش های مدیریت بی اختیاری ادرار شامل تمرینات کف لگن، تغییرات سبک زندگی، مدیریت مصرف داروها، استفاده از پدهای جاذب و پوشک بزرگسالان، رفتار درمانی، فیزیوتراپی، کار درمانی و دارو درمانی و مداخلات جراحی است.

اگر بی اختیاری مکررا رخ می دهد یا کیفیت زندگی شما را تحت الشعاع قرار داده است، باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا بی اختیاری ادراری می تواند نشان دهنده ی بیماری زمینه ای جدی تری باشد.

با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و حفظ وزن مناسب، اغلب می توان بهبود یافته و حتی کنترل شد.

استرس می تواند باعث فشار و تنش در بدن شود، که ممکن است توانایی کنترل عضلات مسئول کنترل ادرار را کاهش دهد و باعث بروز بی اختیاری ادراری شود.

جراحی بی اختیاری ادرار معمولا به عنوان آخرین روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی که سایر روش های محافظه کارانه تر مانند تغییرات سبک زندگی، دارودرمانی، و فیزیوتراپی نتوانند موثر واقع شوند. این تصمیم بر اساس نوع و شدت بی اختیاری ادرار و نیز تاثیر آن بر کیفیت زندگی بیمار گرفته می شود.
نتیجه گیری
بی اختیاری ادرار (Urinary Incontinence) یک مشکل شایع پزشکی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند. این وضعیت به ناتوانی در کنترل ارادی ادرار اشاره دارد که می تواند باعث بروز مشکلات جسمی و روحی قابل توجهی شود. بی اختیاری ادراری یا از دست دادن کنترل مثانه، یک مشکل رایج و اغلب شرم آور است. شدت آن از دفع (نشت) مقدار کم ادرار در هنگام سرفه یا عطسه تا داشتن احساس فوریت دفع ادرار متغیر است.بی اختیاری ادرار با وجود اینکه یک مشکل شایع است؛ اما با تشخیص به موقع و اتخاذ روش های درمانی مناسب می توان آن را مدیریت کرد. تغییرات در سبک زندگی، درمان های دارویی ، لیزر درمانی و در برخی موارد مداخلات جراحی ، همگی می توانند به بهبود این وضعیت کمک کنند. بنابراین، مراجعه به پزشک و پیگیری توصیه های پزشکی نقش مهمی در کنترل و بهبود بی اختیاری ادرار دارد.

نسخه اصلی مطلب دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آن را در سایت دکتر زهرا صابری بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازم

دکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
شوره سر چرا بوجود می آیددکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]
با علائم دیسک گردن حاد آشنا شویددکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
آیا دندان روکش شده را میتوان ارتودنسی کرد؟دکتر پدرام دانش کاظمی [ متخصص ارتودنسی ]
معایب و عوارض کاشت مو چیست؟دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]
درمان انواع بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبکدکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
مگنتوآنسفالوگرافی(MEG) چیست و چه کاربردی دارد؟دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]
علت علائم و درمان التهاب مفصل لگندکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
آیا ارتودنسی تک دندان یا تک فک قابل انجام است؟دکتر پدرام دانش کاظمی [ متخصص ارتودنسی ]
بی کربناتشهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]
همه چیز درباره تزریق چربی برای رفع اسکار و جای جوشدکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]
افزایش میل جنسی در زناندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
همه چیز درباره میکرودرم ابریژن؛ مزایا، کاربردها و قیمتدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی به صورت های لاغر؛ مزایا و ماندگاریدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
راهنمای انتخاب بهترین روتین مراقبت از پوست شبانهدکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره بلفاروپلاستی؛ مزایا و مراقبت های قبل و بعددکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
فواید طب سوزنی برای درمان گردن درد و دیسگ گردندکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزایا و معایب لیزر مونالیزا برای خشکی واژندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دنداندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
جوانسازی دست ها با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
استریا چیست؛ مهم ترین روش های درمان ترک پوستیدکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
هر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانیددکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره لیپوساکشن ران؛ کاندیدای مناسب، مزایا، معایب و قیمتدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
راهنمای کامل برای درمان خطوط خرگوشی با بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
پی آر پی موی سر، روشی موثر برای تقویت، رشد و درمان ریزش مودکتر سهراب علیزاده [ پوست ، مو و زیبایی ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
فواید و کاربردهای دستگاه وکیوم برای درمان زخمآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
حاملگی مولار چیست چه علائمی دارد و راههای درمان آن کدام است؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
کاهش ارگاسم در زنان؛ علل، تشخیص و درماندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
مگنت درمانی آرتروز گردندکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
جوانسازی پوست با لیزر CO2 فرکشنالدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
همه چیز درباره تزریق چربی به شقیقه ها؛ مزایا، ماندگاری و قیمتدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت