دکتر پدرام دانش کاظمی - متخصص ارتودنسی

پایین اوردن دندان نهفته با ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

دکتر پدرام دانش کاظمی [ متخصص ارتودنسی ]آدرس وب سایت : www.drdaneshkazemi.ir
آدرس مطب : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11 تلفن مطب : 32247810 - 026

دندان نهفته دندانی است که از لثه عبور نکرده است تا به خودی خود رویش کند. در عوض، دندان در بافت لثه یا استخوان گیر کرده یا “ نهفته ” می ماند. این می تواند مشکلات دندانی و سایر نگرانی هایی را در صورت عدم درمان ایجاد کند.

علل مختلفی برای دندان های نهفته وجود دارد و روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. این راهنما به شما کمک می کند دندان های نهفته را درک کنید، چرا درمان این عارضه مهم است و مراقبت های متخصص ارتودنسی چگونه می توانند آن را برطرف کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دندان های نهفته چیست؟

دندان نهفته زمانی اتفاق می افتد که دندان به تنهایی و به درستی نتواند رویش کرده یا چیزی مانع حرکت آن شود، مثلاً دندان های شیری نمی افتند یا فضای کافی برای همه دندان ها وجود ندارد. این باعث می شود که دندان ها گیر کنند، گاهی اوقات به سختی از لثه بیرون زده یا اصلاً از ورای لثه دیده نشوند.

برخی از افراد ممکن است چندین دندان نهفته داشته باشند، در حالی که برخی دیگر فقط یک دندان دارند. این بستگی به دلایل نهفته شدن دندان ها و نحوه رویش دندان ها دارد. در نوعی دیگر، برخی از افراد دندان های شیری را نهفته دارند، اما دندان های بزرگسال آنها به درستی رشد می کنند یا برعکس. همه چیز به دندان های هر فرد بستگی دارد.

در حالی که دندان های نهفته ممکن است باعث درد یا ناراحتی نشوند، حتی ممکن است ندانید که وجود دارد، نظارت و درمان آن مهم است. این می تواند به معنای کشیدن آن به موقعیت مناسب یا خارج کردن آن باشد.

دندان های شیری نهفته

زمانی که دندان شیری خود به خود نمی افتد، لازم است برای کشیدن آن نیاز به مداخله باشد. غیر معمول است، اما در موارد خاص، این دندان ها می توانند سرسختانه از افتادن خودداری کنند. این یک اثر متقابل بر روی دندان های دائمی دارد که فضای مناسب برای رشد ندارند و بنابراین می توانند نهفته شوند یا با زاویه ای غلط رویش کنند.

اشعه ایکس به تعیین اینکه آیا دندان های شیری باعث رویش نامناسب دندان های دائمی می شوند یا خیر کمک می کند و در برخی موارد، دندان های شیری آسیب دیده زودتر کشیده می شوند تا جایی برای دندان های دائمی ایجاد شود. این یکی از دلایلی است که مداخله زودهنگام ارتودنسی می تواند بسیار مفید باشد. توصیه می شود تا سن 7 سالگی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

دندان عقل نهفته

شایع ترین شکل دندان نهفته، دندان عقل، آخرین مجموعه دندان آسیاب است که اغلب به دلیل کمبود فضا در دهان رشد نمی کند. بسیاری از افراد این دندان های نهفته را در سال های نوجوانی یا اوایل بیست سالگی خود خارج می کنند.

دندان های نهفته معمولاً باعث درد نمی شوند، اما باید این وضعیت را با دقت مشاهده و در صورت لزوم درمان کرد. اگر به مرور زمان درمان نشود، دندان های نهفته ممکن است باعث آسیب دندان، درد یا سایر مشکلات سلامتی شود. اگر دندان های آسیاب سوم نهفته هیچ مشکلی ایجاد نمی کند یا مشکل بالقوه ای را نشان نمی دهد، ارتودنتیست ها توصیه می کنند که برای نظارت بر هرگونه تغییر، مشاهده دقیق انجام شود.

بیشتر بدانید: نحوه ارتودنسی دندان

چه چیزی باعث ایجاد دندان نهفته می شود؟

علل متعددی برای دندان نهفته وجود دارد. دندان نهفته می تواند در اثر یک یا چند مورد از عوامل زیر ایجاد شود:

عوامل ژنتیکی موثر بر دندان یا فک

آسیب به دندان شیری، روی دندان دائمی در حال رویش زیرین تأثیر می گذارد و باعث نهفته شدن دندان می شود.

از آنجایی که در طول زندگی شما دو دسته دندان می روید، دندان های شیری و سپس دندان های دائمی، احتمال نهفته شدن دندان و عدم رشد آن در هر دو مرحله وجود دارد.

علل دندان های نهفته ممکن است ژنتیکی باشد - به خصوص عدم تطابق بین اندازه دندان ها و اندازه فک شما - یا می تواند ناشی از عوامل خارجی باشد، مانند از دست دادن زودرس دندان های شیری، به دلیل تصادف یا سایر ضربه های دهانی.

دندان های بزرگسالان ممکن است به دلیل رشد نامناسب یا از دست دادن تاخیری دندان های شیری نهفته شوند. این امر در مورد دندان نیش رایج است. از دست دادن دیرهنگام یا زودهنگام نیش های شیری می تواند رویش نیش های دائمی را متوقف کند و باعث نهفته شدن آنها شود.

دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان ظاهر و معمولا بین 17 تا 21 سالگی رویش می کند. دندان های عقل باقی مانده برای اجداد انسانی ما مفید بودند، زیرا مجبور بودند غذاهای خام بسیار سفت تری نسبت به ما بجوند، اما ما دیگر به چنین دندان های آسیاب قوی ای نیاز نداریم. با گذشت زمان، آرواره های ما کوچک شد اما دندان عقل باقی ماند.

ارتودنسی دندان نهفته

برای برخی از افراد، فضای کافی در فک برای دندان عقل وجود دارد و می توانند به طور طبیعی رویش کنند، اما برای بسیاری از افراد، دندان عقل بدون فضای کافی برای رویش، نهفته می شود.

دندان های نهفته می توانند باعث درد یا آسیب فک شوند. همچنین می تواند بدون هیچ عواقب منفی تحت تاثیر قرار گیرد، این بستگی به مورد خاص دارد.

دندانپزشک یا ارتودنتیست دندان عقل شما را بررسی می کند و تعیین می کند که آیا باید آنها را کشید یا خیر. کشیدن مولر سوم نهفته (دندان عقل) اغلب نیاز به جراحی دارد و می تواند یک روش پیچیده باشد. بنابراین، بررسی نهفتگی دندان عقل بسیار مهم است، زیرا ممکن است کشیدن آن همیشه ضروری نباشد. از متخصص ارتودنسی در مورد دندان عقل خود مشاوره حرفه ای بخواهید.

ویژگی های دندان نهفته

ممکن است نتوانید دندان نهفته را ببینید. گاهی اوقات، این دندان در محازات لثه قابل مشاهده است، اما به دلیل عدم رویش بیشتر، گیر کرده است. در موارد دیگر، ممکن است به طور کامل در زیر لثه فرو رفته باشد و شما نتوانید آن را ببینید.

رادیوگرافی به ارتودنتیست کمک می کند تا موقعیت دندان های نهفته را تعیین کند، حتی اگر آن را در دهان خود نبینید.

علائم دیگری که باید به آنها توجه کرد ممکن است شواهدی از دندان نهفته باشد:

اگر دندان های شلوغ دارید، ارزیابی اینکه آیا دندانی روییده است یا خیر، می تواند تنها با نگاه کردن به دندان هایتان دشوار باشد. مراجعه به متخصص ارتودنسی مهم است، زیرا آنها می توانند بررسی کنند که کدام دندان ها ممکن است به درستی رویش نکرده اند.

عوارض عدم درمان دندان نهفته

درمان دندان های نهفته بسیار مهم است زیرا رها کردن آن ها می تواند عواقب جدی برای سایر دندان ها و همچنین سلامت کلی شما داشته باشد. عواقب دندان نهفته عبارتند از:

درمان دندان های نهفته با ارتودنسی

گزینه های مختلفی برای درمان دندان های نهفته وجود دارد. متخصص ارتودنسی معاینه کاملی انجام می دهد و روش صحیح اقدام را توصیه می کند.

درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  1. آیا دندان ها شیری هستند و یا بزرگسال
  2. آیا مداخله می تواند به رویش مناسب آنها کمک کند یا خیر
  3. ماهیت یا شدت شرایط تحت تاثیر قرار گرفته

درمان دندان های شیری نهفته

درمان دندان های شیری نهفته با دندان های بزرگسال متفاوت است، زیرا از دست دادن آن اجتناب ناپذیر است. دندان شیری باید در نهایت بیرون بیاید تا دندان های دائمی رویش کنند.

به همین دلیل، کشیدن، یک درمان رایج برای دندان های شیری نهفته است، اما همیشه راه حل نیست. دندانپزشک و متخصص ارتودنسی کودک شما با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا بهترین اقدام را برای دندان شیری نهفته تعیین کنند.

وقتی صحبت از درمان دندان های شیری نهفته می شود، همیشه مهم ترین هدف به حداقل رساندن عوارض احتمالی بعدی و در نتیجه مداخلات ارتودنسی پیچیده تر است. درمان زودهنگام و مشاوره با متخصص ارتودنسی می تواند نیاز به مراقبت های پیچیده و گران قیمت را در آینده کاهش دهد.

درمان دندان های نهفته دائمی

در مورد دندان های نهفته دائمی ، عوامل بیشتری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  1. آیا می توان به جای کشیدن دندان، دندان را نجات داد؟
  2. آیا فضای کافی برای رشد آن وجود دارد و آیا می توان فضا ایجاد کرد؟
  3. دندان نهفته چه تاثیری روی سایر دندان های دائمی دارد؟
  4. پایین آوردن دندان نهفته با ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

خارج کردن دندان نهفته با جراحی

بسته به شدت یا محل قرارگیری دندان نهفته و همچنین محل قرارگیری بقیه دندان ها، گاهی موثرترین درمان ممکن است کشیدن دندان نهفته باشد.

این امر مستلزم جراحی توسط جراح یا دندانپزشک اختصاصی با تجربه کشیدن دندان است. کشیدن دندان معمولاً قبل از شروع مراقبت های ارتودنسی انجام می شود. اگر جراحی دهان ضروری باشد، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما را برای انجام این عمل معرفی می کند. جراحی دهان نیاز به ارجاع از دندانپزشک دیگری دارد.

درمان دندان نهفته با بریس

بسیاری از مداخلات مفید، موثر و ایمن برای دندان های نهفته با استفاده از ارتودنسی وجود دارد.

بریس های فلزی یا سرامیکی ممکن است تحت نظر یک متخصص ارتودنسی مجرب برای درمان دندان نهفته استفاده شود.

یکی از این روش های درمانی شامل یک جراحی ساده برای باز کردن لثه و نمایان شدن قطعه کوچکی از دندان نهفته است. سپس یک حلقه کوچک به دندان چسبانده می شود که با یک زنجیره کوچک به سیم بریس ها متصل می شود. کشش زنجیره به آرامی دندان را از موقعیت نهفته اش خارج می کند و در جای درست دندان قرار می دهد.

هنگامی که دندان پایین آمد، می توان از درمان سنتی بریس برای تنظیم آن در تراز مناسب استفاده کرد.

درمان دندان های نهفته با پلاک های شفاف اینویزیلاین

چه موقع درمان اینویزیلاین می تواند به اصلاح دندان نهفته کمک کند؟ بستگی به شدت نهفتگی دارد.

در موارد خاصی، الاینرهای اینویزیلاین می توانند به مرتب کردن دندان های نهفته کمک کنند اما به طور کلی، این وضعیت ابتدا نیاز به درمان دیگری دارد، قبل از اینکه با نظارت یک متخصص ارتودنسی با تجربه به سراغ اینویزیلاین بروید.

کشیدن دندان نهفته با الاینرهای اینویزیلاین با استفاده از اتصالات فلزی خاص و تکنیک های خاص امکان پذیر است.

پس از پایین آمدن دندان های نهفته، اتصالات فلزی را می توان برداشت و درمان را با ت پلاک های شفاف اینویزیلاین ادامه داد تا یک درمان محتاطانه و موثر برای صاف کردن همه دندان ها در موقعیت های صحیح خود انجام شود.

اگر خارج کردن لازم باشد، قبل از شروع درمان اینویزیلاین انجام می شود.

نگهدارنده یا ریتینر

نگهدارنده ها برای خارج کردن یا اصلاح دندان نهفته استفاده نمی شوند، اما پس از به دست آوردن نتایج مناسب از آنها برای ثابت نگه داشتن دندان های شما در جای خود استفاده می شود.

مهم است که نگهدارنده ها طبق دستور متخصص ارتودنسی استفاده گردند.

اگر می خواهید بدانید انواع ناهنجاری های فکی کدامند؟ ؛ کلیک کنید.

نسخه اصلی مطلب پایین اوردن دندان نهفته با ارتودنسی چگونه انجام می شود؟ را در سایت دکتر پدرام دانش کاظمی بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

همه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینه

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]
در چه مواردی باید به متخصص پوست مراجعه نمود؟کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]
از بین بردن قوز بینی با تزریق ژل بینیدکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]
هر آنچه باید در مورد لیفت صورت با نخ بدانیددکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
مقایسه زایمان طبیعی با سزاریندکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]
عوارض آلودگی هوا بر سلامت پوستدکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]
تزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن درددکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
تبخال تناسلیدکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]
تشخیص بیماری های خوش خیم پستاندکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟دکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی چربی سوز برای رفع غبغب و افتادگی پوست گردندکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]
روشن کردن بیکینی با لیزر مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
دستگاه کوتر؛ مزایا،کاربردها ومراقبت های قبل و بعد درماندکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
روش های سفید کردن دندان در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
رفع افتادگی پوست با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی؛ بررسی مزایا، عوارض و نتایج آندکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
روش های درمان افتادگی سینهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
اصلاح لبخند لثه ای (گامی اسمایل) با تزریق بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اثرات طولانی مدت تستوسترون پایین درمان نشده در مردان چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
درمان و کاهش دردهای سیاتیک توسط متخصص طب سوزنیدکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره سنگ کلیه ؛ از تشخیص تا درمان قطعیآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
راهنمای کامل استفاده از ترمیا برای بستن منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی نانوفت چیست؟دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
برجسته سازی لب ها با تزریق چربی؛ مزایای و معایبدکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق ژل به دست؛ جوانسازی دستها با تزریق فیلردکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FIT و نتایج طبیعی آندکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت