دکتر جمال الدین حسن زاده - متخصص پوست و مو

هر آنچه باید درباره راش پوستی بدانید

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drhassanzadeh.net
آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم تلفن مطب : 33246361 - 087

پوست بسیاری افراد در طول زندگی دچار راش یا بثورات پوستی می شود. راش پوستی می تواند با درد و خارش همراه باشد و باعث ناراحتی فرد شود.. راش پوستی یا بثورات ناحیه ای از پوست متورم و تحریک شده است که در الگوهای مختلف و سایه های متفاوت قرمز، بنفش یا قهوه ای ظاهر می شود. بثورات پوستی می تواند قرمز، ملتهب، برآمده و همچنین خشک، خارش دار یا دردناک باشد. برخی از دلایل بثورات جلدی واکنش های آلرژیک به محیط، غذا یا داروها است، در حالی که برخی دیگر به دلیل یک اختلال پوستی، بیماری زمینه ای یا عفونت ظاهر می شوند. برخی از انواع راش پوستی به خودی خود برطرف می شوند؛ اما برخی دیگر مزمن بوده و نیاز به درمان دارند. بهتر است قبل از اینکه بثورات را درمان کنید، با متخصصین پوست مشورت کنید تا از بدتر شدن شرایط پوست خود جلوگیری کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

راش پوستی و یا بثورات جلدی چیست؟

راش پوستی، بثورات پوستی ناحیه ای از پوست است که متورم، ملتهب یا تحریک شده است. بثورات پوستی می تواند شامل برجستگی های پوستی شبیه جوش یا زخم باشد. پوست لکه دار، پوسته پوسته یا قرمز و خارش یا سوزش پوست آلرژن ها، گرما و برخی بیماری های خاص همگی می توانند باعث بروز چنین واکنش های پوستی شوند. برخی از بثورات پوستی بلافاصله ایجاد می شوند، در حالی که برخی دیگر مدتی طول می کشد تا ایجاد شوند. برخی از آنها روی صورت ظاهر می شوند در حالی که برخی دیگر روی بازو ها، پا ها یا بالاتنه شعله ور می شوند. محل، ظاهر و رنگ بثورات پوستی همگی عواملی در تعیین تشخیص صحیح و درمان مناسب هستند.

علت ایجاد راش پوستی چیست؟

دلایلی که باعث ایجاد راش پوستی می شوند دو دسته می باشند عفونی و غیرعفونی:

دلایل غیرعفونی:

دلایل عفونی:

راش پوستی

علائم راش پوستی

بثورات یا راش پوستی می تواند علائم زیر را به همراه داشته باشد:

انواع راش پوستی

بثورات پوستی یا راش پوستی نوزاد، به تورم یا تحریک پوست نوزاد گفته می شود که باعث می گردد پوست به صورت قرمز، متورم، دارای نقاط برجسته یا ناهموار به نظر برسد. بثورات پوستی ممکن است خارش داشته باشد و گاهی اوقات نیز با تب همراه است.

انواع بیماری های پوستی خارش دار

نوعی راش پوستی است که از تاول تشکیل شده است. ویروس واریسلا زوستر که معمولاً آبله مرغان نامیده می شود، باعث ایجاد راش های پوستی با تاول های خارش دار بر روی پوست می شود و روی قفسه سینه، کمر و دیگر قسمت های بدن پخش می شود. این بیماری معمولاً با سردرد و تب همراه است.

نقاط کوچک و قرمز رنگ در سرتا سر پوست بدن. راش ویروسی دیگری که کودکان و جوانان را درگیر می کند، روبلا یا سرخجه آلمانی می باشد. سرخجه موجب تشکیل راش هایی از نقاط قرمز برروی پوست می شود و مانند آبله مرغان از صورت به پایین را درگیر می کند.

ضایعات پوستی خارش دار و ناگهانی. کهیر یا اورتیکاریا یک مشکل پوستی است که به طور ناگهانی به وجود می آید و موجب ضایعات پوستی قرمز و خارش داری می شود، که گاهی اوقات سوزش دارند. این مشکل پوستی در هر جایی از پوست ممکن است اتفاق بیفتد. حدود ۲۰ درصد از مردم حداقل یک بار در زندگی خود کهیر را تجربه می کنند.

دو نوع راش پوستی ناشی از دارو وجود دارد. یکی از آنها بلافاصله پس از مصرف دارو اتفاق می افتد و اغلب با خارش، مشکلات تنفسی و التهاب زبان یا لب همراه است. در این صورت، فوراً باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید. راش ناشی از دارو همچنین ممکن است چند روز یا حتی چند هفته بعد از مصرف دارو رخ دهد.این گونه راش های پوستی ممکن است با برآمدگی های پوستی، تغییر رنگ پوست به بنفش یا قرمز یا پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن پوست همراه باشند.

نوعی راش پوستی بعلت انسداد منافذ پوست با عرق. عرق سوز شدن یا راش های گرمایی، موجب بروز راش هایی می شوند که سوزش و خارش دارند. در این شرایط، برجستگی های کوچک پوستی نیز ممکن است ظاهر شوند. این شرایط در بین نوزادان شایع است؛ اما در هر سنی می تواند رخ دهد.

راش پوستی خارش دار در نواحی چین دار بدن. اینترتیگو، نوعی مشکل پوستی است که در چین های پوست زیر سینه ها، داخل ران ها، زیر بغل یا زیر چین های شکم رخ می دهد. چروکیدگی پوست باعث ایجاد راش های پوستی قرمز یا قهوه ای رنگ می شود، که می تواند با مخمر یا باکتری آلوده شود و با ترشح و خارش همراه باشد.

قرمزی و التهاب پوست صورت. بیماری پوستی روزاسه ، بیماری شایعی است که روی صورت افراد بالغ ایجاد می شود. علائم روزاسه شامل قرمزی گونه ها، بینی، پیشانی و چانه می شود. روی سطح پوست قرمز ممکن است رگ های خونی کوچکی مشاهده شود و همراه با آن برجستگی های پوستی و جوش ایجاد شود، گرچه این موارد ربطی به جوش زدن ندارد.

پوست قرمز، خشک و خارش دار در هر جایی از بدن. نام دیگر بیماری پوستی اگزما ، درماتیت یا التهاب پوست می باشد. اگزما باعث می شود پوست شما دچار خارش، ترک، قرمزی یا گاهی اوقات ترشح شود. خراشیدن اگزما، باعث قرمزی و التهاب پوست شما می شود. اگزما، مسری نیست و علل رایج آن شوینده ها، صابون ها، پشم، الیاف مصنوعی، خشکی پوست و استرس می باشد.

ضایعات پوستی ناشی از تحریک یا آلرژی پوست. درماتیت های تماسی بر اثر تماس هرگونه مواد آلرژی زا یا حساسیت زا با پوست ایجاد می شوند. احتمال تشکیل راش با مواد حساسیت زا بیشتر است و این مواد شامل حلال ها، آفت کش ها و مواد شوینده می شوند. درماتیت های تماسی آلرژی زا، معمولاً در اثر تماس با پیچک سمی، لوازم آرایش و فلزات خاصی مانند نیکل و داروهای استعمالی روی پوست ایجاد می شوند.

راش پوستی ناشی از باکتری. ایمپتیگو، نوعی راش پوستی است که بر اثر عفونت پوستی ایجاد می شود و معمولاً بر اثر یکی از این دو باکتری می باشد؛ گروه استرپتوکوک یا استافیلوکوکوس اورئوس. این راش پوستی به صورت زخم ها یا تاول های قهوه ای و خشک در اطراف بینی یا دهان ظاهر می شود. این راش خارش زیادی دارد و بسیار مسری است. خراش دادن این راش و سپس دست زدن به نقاط دیگر بدن یا دست زدن به افراد دیگر، منجر به انتشار این بیماری می شود.

نوعی بیماری که چرخه رشد سلولهای پوستی را تحت تأثیر قرار می دهد. پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که می تواند موجب لکه های ضخیم و خشکی شود که با پوسته ی نقره ای پوشانده شده اند. این لکه های برجسته و خارش دار که پلاک نیز نامیده می شوند، در هرجایی از بدن می توانند ظاهر شوند.

درمان راش پوستی

راش پوستی با توجه به علت آن می تواند درمان های متفاوتی داشته باشد. از داروها و موارد زیر برای کنترل و برطرف کردن راش استفاده می شود:

روش های خانگی برای درمان بثورات پوستی

یکی از راحت ترین راه ها برای کاهش التهاب و درمان راش پوستی استفاده از کمپرس سرد است که درد و خارش را کاهش می دهد و احتمال ایجاد بثورات جلدی جدید را کاهش می دهد.

آلوئه ورا به عنوان یک ترمیم کننده ی زخم، ضدالتهاب، ضد میکروب، ضدویروس و آنتی اکسیدان می تواند مثل یک پماد برای راش پوستی استفاده شود.

اگر قسمت کوچکی از بدنتان درگیر بیماری راش شده است می تواند جو دو سر را در آب مخلوط و نیم ساعت روی آن بگذارید و در آخر با آب ولرم بشوید. جو به عنوان یک ضدالتهاب و آنتی اکسیدان برای کاهش خارش پوست، خشکی و زبری پوست بسیار مناسب است.

روغن درخت چای را می توان به عنوان یک ضدعفونی کننده و ضدالتهاب استفاده کرد و حتی برای بهبود برخی از عوارض پوستی مثل آکنه استفاده کرد.

یکی از روش های قدیمی درمان راش پوستی و رفع خارش پوست جوش شیرین است. برای استفاده از این این پودر می توانید آن را در آب ولرم ریخته و خیس کنید. قسمت موردنظر را با این مایع بشویید، خشک کنید و فراموش نکنید که از مرطوب کننده هم استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود.

روغن نارگیل با چربی های اشباع زیاد خود خاصیت ضدعفونی کننده و ضدالتهابی قوی دارد. اسیدهای چرب نارگیل دارای خاصیت ضد باکتری، ضدویروسی، ضدالتهابی و درمانی هستند. مصرف منظم روغن نارگیل برای پوست، به آب رسانی آن کمک می کند و میزان لیپیدهای سطحی در افرادی که پوست خشک، پوسته پوسته و خارش دار دارند را افزایش می دهد.

سرکه سیب خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی زیادی دارد و برای کاهش خارش پوست شما دارد. حتی اگر سر شما دچار بثورات شده است می توانید از سرکه استفاده کنید.

خیس کردن پوست با نمک اپسوم یا نمک حاوی منیزیم و غنی از مواد معدنی به تسکین خارش و پوسته پوسته شدن پوست کمک می کند. تحقیقات مرتبط با استفاده از نمک اپسوم نشان دهنده ی بهبود عملکرد سدیم پوست و حفظ رطوبت و کاهش التهاب است که از قدیم تا به حال به عنوان درمان خانگی راش پوستی شناخته می شود.

بهترین رژیم غذایی برای درمان راش پوستی

مواد غذایی نظیر حبوبات، هویج، سیب زمینی به خصوص از نوع سیب زمینی شیرین و مواد غذایی حاوی ویتامین c به بهبود بیماری شما کمک شایان توجهی خواهند کرد. در مقابل برخی مواد غذایی مثل تخم مرغ، لبنیات، گندم و سویا باعث افزایش میزان خارش و بثورات پوستی خواهند شد.

چه موقع برای درمان دانه پوستی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بثورات پوستی همراه با هر کدام از علائم زیر باشد باید به متخصص پوست مراجعه کنید:

نسخه اصلی مطلب هر آنچه باید درباره راش پوستی بدانید را در سایت دکتر جمال الدین حسن زاده بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

همه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینه

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]
استرچ مارک یا ترک بدن چیست؟دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]
پرسش و پاسخ در مورد لیزر موهای زائددکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]
چه عواملی باعث کوچک شدن آلت تناسلی میشود؟دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]
آیا التهاب پروستات درمان می شود؟دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]
مزیت جوانسازی با آر اف فرکشنالکلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]
روشهایی برای افزایش کلاژن سازی پوستدکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]
اهمیت ارتباط تغذیه و فعالیت های ورزشیشهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]
تاثیر دستگاه RF برای لاغری چقدر است ؟دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟دکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی چربی سوز برای رفع غبغب و افتادگی پوست گردندکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]
روشن کردن بیکینی با لیزر مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
دستگاه کوتر؛ مزایا،کاربردها ومراقبت های قبل و بعد درماندکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
روش های سفید کردن دندان در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
رفع افتادگی پوست با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی؛ بررسی مزایا، عوارض و نتایج آندکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
روش های درمان افتادگی سینهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
اصلاح لبخند لثه ای (گامی اسمایل) با تزریق بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اثرات طولانی مدت تستوسترون پایین درمان نشده در مردان چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
درمان و کاهش دردهای سیاتیک توسط متخصص طب سوزنیدکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره سنگ کلیه ؛ از تشخیص تا درمان قطعیآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
راهنمای کامل استفاده از ترمیا برای بستن منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی نانوفت چیست؟دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
برجسته سازی لب ها با تزریق چربی؛ مزایای و معایبدکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق ژل به دست؛ جوانسازی دستها با تزریق فیلردکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FIT و نتایج طبیعی آندکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت