دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری

از کجا بفهمیم بیضه ها سالم هستند یا نا سالم؟

دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]آدرس وب سایت : www.drhaghighat.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، مقابل بیمارستان عیسی بن مریم ، ساختمان 71 تلفن مطب : 3220549 - 031

بیضه یک غده‎ی جنسی است که وظیفه تولید اسپرم و هورمون هایی چون تستوسترون را برعهده دارد. درون بیضه ها لوله های فراوانی وجود دارد که به آنها لوله ‎های اسپرم ساز نیز می گویند. بیضه از حساسیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند مراقبت فراوان است؛ زیرا در صورت ایجاد بیماری های بیضه و ورود ضربه به این قسمت، علاوه بر ایجاد و احساس درد شدید، احتمال عواقب و بیماری هایی ‎چون عدم باروری وجود دارد. اندازه ی بیضه ها می تواند کمی متفاوت باشد. معمولاً بیضه ی راست کمی بزرگ تر از بیضه ی چپ است. همچنین در اغلب موارد یکی از بیضه ها (معمولاً چپ) کمی پایین تر از دیگری قرار دارد. بیضه ها باید کاملاً صاف و بدون هیچگونه برآمدگی یا توده باشند. سلامت آلت تناسلی در هر انسانی بر کیفیت زندگی شخصی و زناشویی او تأثیر به سزایی خواهد داشت. اگر متوجه شدید که یکی از بیضه ها به طور ناگهانی درد گرفته یا شکل آن شبیه به بیضه ی دیگر نیست، به پزشک مراجعه کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

ویژگی های بیضه سالم در مردان و پسران

اندازه متوسط بیضه مردان حدود 2-3-4 سانتی متر بوده و به شکل بیضی است. اکثر مردان دو بیضه دارند و متفاوت بودن اندازه یکی از بیضه ها نسبت به بیضه دیگری طبیعی است. بیضه ها در کیسه بیضه قرار داشته و انتهای هر کدام به اسپرماتیک کورد وصل شده است. نباید هیچ وقت در مورد بیضه های خود احساس درد داشته باشید. و حتی با وجود بزرگ تر بودن یکی از بیضه ها، آن بیضه نباید شکل متفاوتی داشته باشد. سطح بیضه ها باید صاف، بدون توده و احساس درد یا حساسیت باشد.

اندازه نرمال بیضه ها

اندازه متوسط بیضه مردان حدود 2-3-4 سانتی متر بوده و به شکل بیضی است.

کیسه بیضه باید چگونه باشد؟

بیضه ها پیش از تولد درون شکم قرار دارند و کمی پس از تولد (از طریق مجرای اینگوئینال) وارد کیسه بیضه می شوند.کیسه بیضه متشکل از چندین لایه است که هر کدام از آنها در کنار هم از قسمت داخلی و بیضه ها مراقبت می کنند. مراقبت از این بخش می تواند بر سلامت بیضه ها تأثیر به سزایی داشته باشد. این کیسه ها در زیر آلت جنسی قرار داشته و دمای آن سه درجه از دمای بدن پایینتر است. زمانی که این ماهیچه ها منبسط می گردند از شکم فاصله می گیرند و برای تولید اسپرم آماده می شوند. کیسه بیضه وظیفه کنترل دمای این اندام را به عهده دارد به نحوی که در گرما با حالت شل و نرم شدن، باعث دور شدن آن از شکم و در سرما با کشیده شدن و انقباض، آنها را به بدن نزدیک می نماید. هر کیسه شامل لوله های فراوانی برای ساخت اسپرم می باشد. اسپرم ها پس از تولید، به سمت لوله ی دیگری به نام اپی دیدیم که درون بیضه قرار گرفته منتقل شده و در آنجا ذخیره می گردند. محدوده طبیعی طول بیضه به طور میانگین حدود ۴ تا ۷ سانتی متر است. پوست کیسه بیضه با احتیاط به قدری کشیده و نازک می شود که سطح بیضه ها را می توان از طریق آن مشاهده کرد و فولیکول های مو (دانه های برجسته) دیده شود.

آیا اختلاف سایز بیضه ها خطرناک است؟

معمولاً تفاوت در اندازه بیضه ها طبیعی بوده و نگران کننده نیست؛ اما ممکن است ناهمسان بودن اندازه بیضه ها در مواردی نشان دهنده مشکل خاصی در بدن باشد. اگر در یکی از بیضه های خود احساس درد داشتید یا متوجه تغییر شکل یکی از آنها شدید، در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

سلامت بیضه

معاینه و بررسی بیضه توسط خود فرد

خودآزمایی بیضه ها باید ماهانه انجام شود. مراحل خودآزمایی بیضه شامل موارد زیر است:

این معاینه نباید به هیچ یافته غیرمعمولی منجر شود، مانند:

معاینه بیضه توسط متخصص اورولوژی

اگر چه معاينه بيضه توسط شخص مفيد است؛ ولي هيچگاه جايگزين معاينه پزشک نمي گردد. از پزشک خود بخواهيد تا معاينه بيضه را به شما آموزش دهد. در معاینه پزشک بیضه لمس می کند و با انجام سونوگرافی بیضه ها و آزمایشات لازم تشخیص قطعی می گردد. هرگونه تغییر یا سفتی در بیضه باید سریعاً توسط پزشک متخصص معاینه و بررسی شود.

آیا بیضه بزرگ نشانه سرطان است؟

طبیعی است که یکی از بیضه های شما بزرگتر از دیگری باشد. بیضه سمت راست معمولاً بزرگ تر است و یکی از آنها کمی پایین تر از دیگری در داخل کیسه بیضه آویزان می شود. با این حال، شما هرگز نباید در بیضه ها احساس درد کنید و حتی اگر یکی بزرگتر باشد، نباید شکل کاملاً متفاوتی داشته باشد. هر نوع احساس سنگینی و بزرگ شدن بیضه بدون درد و ناراحتی می تواند اولین علامت سرطان بیضه باشد .

تشخیص تومور در کیسه بیضه

روش های تشخیص سرطان بیضه متنوع اند. اصلی ترین روش تشخیص سرطان بیضه از طریق تشخیص یک توده در داخل بیضه است. اگر احساس کردید یکی از بیضه ها بزرگ تر از حد طبیعی شده است (این افزایش حجم ممکن است همراه با درد باشد یا نباشد) باید برای تشخیص دلیل موضوع به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. یکی از اولین علائم این سرطان ایجاد توده یا بزرگ شدن بیضه است. اگر با مشاهده اولین علائم به پزشک مراجعه کنید، احتمال تشخیص زودهنگام و درمان موفق بیشتر خواهد بود. متخصص اورولوژی در روند تشخیص سرطان بیضه مراحل زیر را طی می کند:

پزشک عمومی علاوه بر اینکه از شما در مورد علائمتان می پرسد و سابقه پزشکی شما را می پرسد، باید بیضه های شما را هم بررسی کند. پزشک ممکن است یک چراغ کوچک را در کنار کیسه بیضه شما نگه دارد تا ببیند آیا نور از آن عبور می کند یا نه. مجموعه مایعاتی که در کیسه بیضه وجود دارند به نور قابلیت عبور می دهند؛ اما توده های بیضه جامد هستند، به این معنی که نور قادر به عبور از آنها نیست. درصورت عدم عبور نور، پزشک متوجه توده ها می شود.

اگر تورم یا توده غیر دردناک یا تغییرشکل در بافت بیضه داشته باشید و پزشک تصور می کند که ممکن است سرطانی باشد، ظرف ۲ هفته شما باید آزمایشاتی را انجام دهید. آزمایش چکاپ کامل مردان در تشخیص سرطان بیضه و سرطان آلت تناسلی مؤثر است.

اسکن اولتراسوند بیضه یک روش بدون درد است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویری از داخل بیضه استفاده می کند. این روش یکی از راه های اصلی برای تشخیص و تمایز یک توده سرطانی (بدخیم) از غیرسرطانی (خوش خیم) است. برای تشخیص سرطان بیضه سونوگرافی می تواند کمک کننده باشد.

برای کمک به تأیید تشخیص، ممکن است نیاز به یک سری آزمایش خون برای تشخیص هورمون های خاصی در خون خود داشته باشید که به عنوان نشانگر سرطان شناخته می شوند. سلول های سرطانی اغلب این نشانگرها را تولید می کند، بنابراین ممکن است آزمایش نشان دهد که در خون شما این موارد وجود دارد. نشانگرهای موجود در خون شما که مورد آزمایش قرار می گیرند، عبارتند از:

  1. آلفا جنین پروتئین (AFP)
  2. گنادوتروپین کوریونی انسان (HCG)
  3. لاکتات دهیدروژناز (LDH): این آزمایش خون به این دلیل انجام می شود که ممکن است میزان فعال بودن سرطان را نشان دهد؛ اما نشانگر خاصی برای سرطان بیضه نیست.

البته شایان ذکر است که همه افراد مبتلا به سرطان بیضه نشانگر تولید نمی کنند. ممکن است نتایج آزمایش خون شما نرمال باشد؛ اما به سرطان بیضه مبتلا باشید.

تنها راه برای تأیید قطعی سرطان بیضه، بررسی قسمتی از توده زیر میکروسکوپ است. این آزمایشات و گزارشات را بافت شناسی می نامند. برخلاف بسیاری از سرطان ها که در آن قطعه کوچکی از سرطان قابل برداشتن است (نمونه برداری)، در بیشتر موارد تنها راه بررسی توده بیضه، برداشتن کامل بیضه ی آسیب دیده است. این به این دلیل است که ترکیبی از سونوگرافی و نشانگرهای خون معمولاً برای تشخیص قطعی کافی است. همچنین بیوپسی ممکن است به بیضه آسیب برساند و سرطان را در کیسه بیضه پخش کند. متخصص شما تنها درصورتی که بیضه شما را سرطانی بداند، برداشتن بیضه را توصیه می کند.

تغییر سایز بیضه چگونه درمان میشود؟

روش های درمانی ناهمسان بودن اندازه بیضه ها به عامل آن بستگی دارد. در ادامه به عوامل اصلی بروز این مشکل و راه های درمانی آنها اشاره خواهیم کرد.

نوردرمانی، شیمی درمانی و ترکیب این دو روش به کاهش میزان سلول های سرطانی یا نابودی آنها کمک می کند. اگر سرطان به دیگر نقاط بدن منتشر شود، ممکن است نیاز به انجام روش های درمانی دیگر و عمل جراحی باشد.

عوارض کوچک بودن بیضه

حدود ۸۰ درصد از حجم بیضه از لوله های اسپرم ساز تشکیل شده است. مطالعات نشان داده است که اندازه کوچکتر بیضه با کاهش تراکم اسپرم مطابقت دارد. از آنجایی که اسپرم در بیضه ها تولید می شود، در بیضه کوچک، ممکن است کمتر از حد متوسط اسپرم دیده شود، با این حال ممکن است فردی بیضه های کوچک تر از حد متوسط داشته باشد؛ اما به اندازه فردی با بیضه های بزرگ تر باروری داشته باشد، بنابراین در صورتی که کوچک بودن بیضه تأثیر چندانی بر اسپرم و تستوسترون نداشته باشد، اهمیت چندانی ندارد. در چنین وضعیتی درمان کوچک بودن بیضه لازم نیست.

نسخه اصلی مطلب از کجا بفهمیم بیضه ها سالم هستند یا نا سالم؟ را در سایت دکتر مجید حقیقت بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

اثرات تزریق بوتاکس در لیفت شقیقه، ابرو و رفع افتادگی پلک

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
درباره هماتوم بیشتر بدانیددکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]
بهترین روش برای رفع تیرگی کشاله راندکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
آیا سن من بر باروری من تأثیر دارد؟دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]
زاویه سازی و فرم دهی فک با تزریق ژلدکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]
روشهای جوانسازی پوست گردندکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]
با استفاده از چه روشهایی میتوان جوان شد؟دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
اختلالات مخچهدکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]
روشهای کمک باروریدکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]
چرا جوش میزنیم و درمان جوش یا آکنه چیست؟دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]
مزایای تشخیص پوکی استخوان با عکس رادیولوژی در منزلآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
رابطه بین بیماریهای مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مرداندکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
تزریق بوتاکس برای از بین بردن خطوط خرگوشی روی بینیدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
همه چیز در مورد عفونت قارچی ناخندکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]
درمان سرطان سینه به روش ایمونوتراپیدکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]
عمل برگشت وازکتومی چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
روشهای از بین بردن و تخلیه چربی اضافه پلکدکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]
مزایای استفاده از انواع ژل روان کننده واژن در رابطه جنسیدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
لیزر Co2 فرکشنال برای درمان منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
آیا استفاده از دهانشویه برای کودکان مناسب است؟دکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
معجزه میکرونیدلینگ برای صورتدکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره مزوتراپی؛ مزایا ، عوارض و قیمتدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز در مورد عمل جراحی پروتز گونهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
تزریق ژل به شقیقه؛ دانستنیهای ضروری قبل از تزریق فیلر شقیقهکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اهمیت فیزیوتراپی برای بیماران سکته مغزی در منزلآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
چگونه ماندگاری تزریق بوتاکس را افزایش دهیم؟دکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
آسیب نخاعی و تاثیرات آن بر باروری مرداندکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
عمل واژینوپلاستی با لیزر؛ مزایا، مراحل انجام و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
اوزون تراپی شانه یخ زده یا منجمد؛ مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
مزایا و معایب تزریق نانوفت برای جای جوشدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
همه چیز درباره ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین) برای نوجواناندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتهادکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت