دکتر پدرام دانش کاظمی - متخصص ارتودنسی

هرآنچه باید درباره ارتودنسی دندان در بارداری بدانید

دکتر پدرام دانش کاظمی [ متخصص ارتودنسی ]آدرس وب سایت : www.drdaneshkazemi.ir
آدرس مطب : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11 تلفن مطب : 32247810 - 026

با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد بیشتری از بزرگسالان نسبت به قبل به درمان ارتودنسی روی آورده اند، زنان اغلب این سوال را دارند که آیا می توانند ارتودنسی خود را در دوران بارداری شروع کنند یا خیر.

خبر خوب این است که شروع یا ادامه درمان ارتودنسی در دوران بارداری مشکلی ندارد و حتی ممکن است زمان مناسبی برای شما باشد. اگر منتظر بمانید تا نوزادتان به دنیا بیاید، ممکن است سخت تر باشد که به نوبت های معاینه بروید.
ارتودنسی در دوران بارداری بحث مهمی است که عمدتاً به دلیل آسیب پذیر بودن مادر و جنین است.

آنچه در این مطلب میخوانید

ارتودنسی در بارداری

بارداری زمانی است که یک زن باید به طور ویژه مراقب و تحت نظرباشد. درمان ارتودنسی در دوران بارداری، اگر توسط یک متخصص ارتودنسی واجد شرایط انجام شود، به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال، برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید برای اطمینان از ایمنی هر دوی مادر و کودک انجام شود. قبل از هر نوع ارتودنسی در دوران بارداری همیشه با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند اطلاعات کاملی در مورد ایمنی این روش در اختیار شما بگذارند و به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهند.

چند مزیت بالقوه برای درمان ارتودنسی در دوران بارداری وجود دارد. درمان ارتودنسی می تواند ظاهر دندان ها را بهبود بخشد و ممکن است به جلوگیری از مشکلات جویدن و گفتار کمک کند. علاوه بر این، درمان ارتودنسی مناسب در دوران بارداری ممکن است خطر عوارض زایمان و سزارین مثل مشکلات لثه ای را کاهش دهد.

ارتودنسی در بارداری و بعد از زایمان

اگر خانمی در حین فرایند درمان به صورت ناخواسته باردار شد یا در هنگام حاملگی بخواهد نسبت به درمان دندان هایش اقدام کند، احتمالا سوالات و نگرانی های زیادی درباره ارتودنسی در بارداری خواهد داشت.

باید بگوییم که بارداری با ارتودنسی تداخلی ندارد و مشکلی برای مادر یا نوزاد پیش نمی آورد. بنابراین در صورت تایید پزشک متخصص، می توان ارتودنسی دندان ها را شروع کرد. البته از آن جایی که بارداری و ارتودنسی، چالش های مخصوص به خود را دارند، ممکن است تحمل هر دوی آن ها برای برخی از زنان سخت باشد. در این شرایط بهتر است درمان به بعد از دوران شیردهی موکول شود.

استفاده از این روش درمانی بعد از زایمان، مشکلی به وجود نمی آورد، اما نیاز به مراجعه منظم به دندان پزشکی دارد. بنابراین، اگر نوزاد پرستار ندارد یا نمی توان او را برای چند ساعت به کسی سپرد، بهتر است در ماه های اول بعد از بارداری، اقدام به ارتودنسی صورت نگیرد.

ارتودنسی در بارداری

آیا در طول بارداری می توان درمان ارتودنسی انجام داد؟

شما باید به درستی برای درمان خود برنامه ریزی کنید و به طور مداوم پیشرفت درمان را با یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مورد اعتماد زیر نظر داشته باشید. شروع یک درمان ارتودنسی در دوران بارداری بی خطر است زیرا این امر بر رشد کودک تاثیری نخواهد داشت.

آیا ارتودنسی در بارداری ضرر دارد؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد زیرا عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. این عوامل شامل؛ درمان ارتودنسی خاصی که انجام می شود، مرحله بارداری و سلامت هر دوی مادر و کودک است. با این حال، به طور کلی، انجام یک درمان ارتودنسی در دوران بارداری به شرط رعایت تمام اقدامات احتیاطی به طور کلی بی خطر است.

یکی از نگرانی های رایج در بین متخصصان ارتودنسی، خطر ابتلا به اختلال مفصل فک (TMJ) در زنان باردار است. پس از انجام درمان ارتودنسی در دوران بارداری، خطر کمی برای ایجاد اختلال TMJ وجود دارد. اما تا حد زیادی مزایای بهبود نظم دندانی و کاهش درد فک در زنان باردار بر این خطر غلبه می کند.
به طور کلی، اکثر درمان های ارتودنسی نباید خطرات عمده ای برای سلامت یک زن باردار یا جنین او داشته باشند. با این حال، همیشه قبل از انجام هر گونه درمان ارتودنسی با پزشک خود مشورت کنید زیرا خطرات احتمالی باید در مقابل فواید آن سنجیده شود.

آیا می توان در دوره بارداری ارتودنسی را برداشت؟

پاسخ کوتاه این است که بله، می توانید. هیچ تناقضی در برداشتن بریس ها در دوران بارداری وجود ندارد. هیچ دارویی استفاده نمی شود. در صورتی که جایگزین الاینرهای شفاف را انتخاب کنید، روشی بسیار راحت تر خواهد بود. عمدتاً به این دلیل که چیزی برای برداشتن وجود ندارد، به این معنا که خود الاینرها از قبل متحرک هستند.

عوارض ارتودنسی در بارداری

از آنجا که بارداری باعث تورم می شود، ممکن است در واقع متوجه یک پدیده ی دندانی به نام تومورهای بارداری شوید. این هیچ چیز خطرناک یا بدخیمی نیست. فقط تورم موقتی است که در بین دندان های شما ایجاد می شود.
هورمون های تغییر یافته در دوران بارداری می توانند باعث لق شدن دندان ها شوند. این بدان معنا نیست که دندان های شما در معرض خطر افتادن هستند و یا اینکه برای همیشه تکان می خورند. تغییرات هورمونی همچنین می توانند باعث افزایش حجم لثه شوند که در صورت همراهی با بهداشت ضعیف دهان، این مشکل تشدید هم می شود.

به دلیل این عوارض جزئی که ممکن است در دوران بارداری خود با آن مواجه شوید، بهتر است که نوبت های معاینه توسط متخصص ارتودنسی کمی بیشتر شود.
از دیگر مواردی که ممکن است باعث بروز عوارض در دوران بارداری شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همیشه بهترین کار این است که در دوران بارداری از قرار گرفتن در معرض حتی مقادیر اندک تابش خودداری کنید بویژه در سه ماهه ی اول بارداری. با این حال، ارتودنتیست ها یک دستگاه محافظ دارند که روی ناحیه شکم شما قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که کودک در حال رشد در معرض هیچ گونه تشعشعات تصویربرداری قرار نمی گیرد. اما بطور کلی بهترست بدلیل ارتودنسی در دوران بارداری عکس رادیوگرافی برای شما تجویز نشود.

اگر باردار هستید، رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی بسیار ضروری است. متخصص ارتودنسی به شما یاد می دهد که چگونه از بریس های خود مراقبت کنید تا هر گونه باکتری یا ذرات غذا را از بین ببرید و همچنین لثه های خود را سالم نگه دارید.

یکی از عوارض ناگواری که بسیاری از زنان در اوایل بارداری متحمل می شوند، تهوع صبحگاهی است. اگر استفراغ می کنید، دندان های شما در معرض اسیدی قرار می گیرند که آنقدر قوی است که فلز را از بین ببرد. این بدان معنی است که مطمئناً می تواند دندان های شما را فرسایش دهد. اگر در دوران بارداری دچار استفراغ شدید، باید دقایقی پس از وقوع آن، دندان های خود را بشویید و مسواک بزنید.

اگر نگران مصرف دارو در دوران بارداری خود هستید، خبر خوب این است که درمان ارتودنسی نیازی به مصرف هیچ نوع دارویی ندارد. همچنین به ندرت پیش می آید که متخصص ارتودنسی نیاز به انجام عملی تحت بیهوشی داشته باشد، بنابراین نگران تأثیر آن بر روی نوزاد نخواهید بود.

بهترین روش ارتودنسی در بارداری

بهترین روش ارتودنسی در بارداری، برای همه یکسان نیست. متخصص باید با توجه به وضعیت دهان و دندان، شرایط جسمی و روانی و خواسته های فرد، بهترین روش را انتخاب کند. مراجعه به یک متخصص خوب علاوه بر تحقیق در مورد روش های ارتودنسی باعث می شود تا بتوانید به تصمیم نهایی او اعتماد کنید. در ادامه با بهترین روش های ارتودنسی در بارداری آشنا می شوید.

یکی از روش های رایج در ارتودنسی، استفاده از بریس های فلزی ثابت است که به عنوان ارتودنسی ثابت شناخته می شود. این بریس ها به وسیله سیم های قوس دار به دندان ها متصل شده و به صورت ثابت بر روی دندان ها قرار می گیرند.
مراجعات دوره ای به متخصص ارتودنسی در این روش بسیار اساسی است؛ زیرا در هر مراجعه، بریس ها مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت لزوم، محکم می شوند تا فشار لازم بر روی دندان ها اعمال شود. از جمله ویژگی های مثبت این روش، هزینه نسبتا کمتر آن نسبت به سایر روش های ارتودنسی است.

اگر به هر دلیلی مایل به استفاده از ارتودنسی ثابت نیستید، در صورت تایید متخصص می توانید از ارتودنسی متحرک استفاده کنید. این نوع ارتودنسی برخلاف روش ثابت، قابلیت جابه جایی دارد.
همچنین بعضی از دستگاه های ارتودنسی متحرک شفاف هستند؛ به همین دلیل به آن ها ارتودنسی نامرئی نیز می گویند. اگر دوست ندارید ظاهر شما در طول دوره درمان تغییر کند، می توانید این روش را انتخاب کنید.

نسخه اصلی مطلب هرآنچه باید درباره ارتودنسی دندان در بارداری بدانید را در سایت دکتر پدرام دانش کاظمی بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

همه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینه

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]
ماندگاری تزریق ژل به چه عواملی بستگی دارد؟کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر پوست خوب چه کسی است؟دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]
کمک به کودک برای صحبت کردن (کارهایی که باید انجام شود)لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]
معرفی لیزرهای تخریبی و کاربرد آنهادکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]
تزریق ژل و هرآنچه که باید در مورد آن بدانیددکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
علت کم پشتی موی صورت آقایاندکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
علائم عفونت ادراری در بزرگسالان و کودکاندکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]
کمردرد عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟دکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی چربی سوز برای رفع غبغب و افتادگی پوست گردندکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]
روشن کردن بیکینی با لیزر مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
دستگاه کوتر؛ مزایا،کاربردها ومراقبت های قبل و بعد درماندکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
روش های سفید کردن دندان در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
رفع افتادگی پوست با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی؛ بررسی مزایا، عوارض و نتایج آندکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
روش های درمان افتادگی سینهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
اصلاح لبخند لثه ای (گامی اسمایل) با تزریق بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اثرات طولانی مدت تستوسترون پایین درمان نشده در مردان چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
درمان و کاهش دردهای سیاتیک توسط متخصص طب سوزنیدکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره سنگ کلیه ؛ از تشخیص تا درمان قطعیآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
راهنمای کامل استفاده از ترمیا برای بستن منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی نانوفت چیست؟دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
برجسته سازی لب ها با تزریق چربی؛ مزایای و معایبدکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق ژل به دست؛ جوانسازی دستها با تزریق فیلردکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FIT و نتایج طبیعی آندکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت