دکتر پدرام دانش کاظمی - متخصص ارتودنسی

انواع ناهنجاری های فکی کدامند؟

دکتر پدرام دانش کاظمی [ متخصص ارتودنسی ]آدرس وب سایت : www.drdaneshkazemi.ir
آدرس مطب : کرج ، خیابان شهید بهشتی ، بین چهار راه طالقانی و میدان شهدا ، ساختمان پزشکان شاهکرم، طبقه 11 تلفن مطب : 32247810 - 026

سلامت دهان و دندان یکی از مهم ترین مواردی است که هر فردی باید به آن توجه داشته باشد. تعداد زیادی از مردم با اختلالات دهان و دندانی و ناهنجاری های فکی شامل کجی دندان، ازدحام دندان ها، جلوزدگی و یا عقب رفتگی فک ها، انحراف فک و… مواجه هستند. اگر این اختلالات از حدی تجاوز نماید، اقدام به درمان امری ضروری قلمداد می شود؛ زیرا در صورت بی توجهی به سلامت دهان و دندان ممکن است احتمال بروز اختلال در سایر بخش های بدن قوت بگیرد. از دست رفتن لبخند زیبا و جذاب از دیگر پیامدهای بی توجهی به اختلالات موجود در بخش دهان و دندان به شمار می رود. در شرایط مطلوب، باید دندان های هر دو فک به خوبی برروی یکدیگر قرار گیرند و هیچ گونه بیرون زدگی در فک ها وجود نداشته باشد. ناهنجاری های فکی می توانند متوسط یا شدید باشند. لازم به ذکر است که در ناهنجاری های شدید، برخی مداخلات جراحی، مورد نیاز خواهد بود. توجه داشته باشید که رشد ناهنجار فک، می تواند باعث بروز مشکلات زیبایی و اجتماعی و ایجاد اختلال در سلامت دندان ها شود که این مسئله، خود می تواند بر روی توانایی صحبت کردن و جویدن اثر منفی گذاشته و همچنین در دراز مدت موجب بروز بیماری های لثه خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل بروز انواع ناهنجاری فک

ناهنجاری فک می تواند اولیه و یا ثانویه باشد. اکثر مشکلات فکی ارثی است برخی از ناهنجاری های فک در جنینی و پیش از تولد ایجاد می شوند که به آنها ناهنجاری های فک ارثی می گویند. برخی از آنها در طی زندگی و رده های مختلف سنی پدیدار می شود که به آنها ناهنجاری های فک اکتسابی فک گفته می شود. علل ارثی ناهنجاری فک می تواند به دلیل مشکلات ژنتیکی، آسیب های داخل رحمی و غیره باشد؛ اما در بعضی موارد علت بروز انواع ناهنجاری فک می تواند بر اثر بیماری ها، وراثت، آسیب و یا اختلالات عملکردی باشد. به طور مثال بیماری روماتوئید آرتریت نوجوانان می تواند قبل از 16 سالگی با تظاهراتی از ناهنجاری های فک خود را بروز دهد.

علائم ناهنجاری های فک

وجود ناهماهنگی و عدم تقارن فکین به راحتی قابل مشاهده و قابل تشخیص می باشد؛ اما با این حال نشانه های زیر بیانگر وجود ناهنجاری فکی هستند:

برای آگاهی از مراحل انجام ارتودنسی به ترتیب کلیک کنید.

انواع ناهنجاری های فک

یکی از اختلالات فکی دهانی، انحراف فک است. خط مرکزی جلویی بین دندان های پیشین بالایی در موارد انحراف فک بر روی خط مرکزی دندان های پیشین پایین منطبق نیست. علائم انحراف فک متغیر و پیچیده است و بیمار معمولاً از دردی رنج می برد که ممکن است به صورت درد در فک، درد و حساسیت به لمس داخل یا اطراف گوش، درد مداوم صورت، دشواری در کامل باز کردن دهان، ناراحتی هنگام جویدن، صدا دادن مفصل فک یا قفل کردن فک و در نتیجه دشوار شدن باز یا بستن دهان بروز یابد.

درمان ناهنجاری های فک در کرج

در این حالت دندان ها در محلی غیر از محل اصلی از لثه خارج می شود. دندان های جلو در حالت طبیعی باید اندکی روی دندان های پایین را بپوشاند. اختلال های فکی دندانی یا روی هم نیامدن و جفت نشدن مناسب دندان ها، بر حسب میزان روی هم آمدن دندان ها کلاس بندی می شود. استخوان های فک نیز جهت بررسی وضعیت شان در ارتباط با دندان ها معاینه می شوند.

دندان های آسیای بالا و پایین در حالت جلو بودن فک به خوبی روی یکدیگر قرار می گیرد؛ اما فاصله بین دندانها بسیا کم یا زیاد است. کراس بایت، چرخش و همپوشانی دندان ها در موارد شدید به چشم می خورد.

اگرچه دندان های آسیای پایین روی دندان های آسیای بالا قرار می گیرد؛ اما جهت آنها رو به سمت گلو است و چانه را به عقب می کشد.

عوارض ناهنجاری های فک

پوسیدگی زودرس دندان ها و بروز بیماری های لثه یکی از بارزترین و مهم ترین عوارض ناهنجاری های فک می باشد. بروز شلوغی دندان ها و نامرتبی دندان ها نیز از دیگر عوارض ناهنجاری فک می باشد. مشکلات گوارشی که بر اثر عمل جویدن ناقص انجام می شود و احساس درد و کاهش اعتماد به نفس به دلیل نقص فیزیکی در ناحیه فک و صورت از دیگر عوارض ناهنجاری های فک می باشد. در اینجا به چند مورد از مشکلات ناشی از ناهنجاری و انحراف فک اشاره می کنیم:

خطر پوسیده شدن دندان: یک ناهنجاری فک اغلب منجر به خوردگی ناخواسته ای در دندان ها می شود. خوردگی و سایش مداوم دندان ها می تواند موجب ساییدگی و پوسیده شدن دندان ها شود.

سلامت دهان و دندان: یک ناهنجاری و انحراف فک می تواند به خاطر شلوغی و به هم ریختگی دندان ها به وجود آید. وقتی تعداد زیادی از دندان ها در یک فضای بسیار کمی رشد می کنند و روی هم قرار می گیرند، در نتیجه تمیز کردن درست و مناسب دندان ها و لثه ها کاری دشوار خواهد بود. در مقابل، تمیز کردن دندان های ردیف و مرتب کاری آسان تر می باشد.

خطر ابتلا به اختلال مفصل فکی گیجگاهی: انواع به خصوصی از مشکلانت و ناهنجاری های فک ممکن است باعث بالا رفتن خطر ابتلا به اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) شود.

تشخیص ناهنجاری های فک

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می تواند ناهنجاری های فک را از طریق ترکیبی از معاینه دندانپزشکی، رادیوگرافی (اشعه ایکس) و سایر تکنیک های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی تشخیص دهد.

مطلب پیشنهادی : مال اکلوژن چیست ؟

درمان ناهنجاری های فک

اکثر افرادی که دچار مشکلات خفیف فکی هستند به هیچ درمانی نیاز نخواهند داشت. در صورتی که این ناهنجاری شدید باشد، متخصص دندانپزشک ممکن است شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد. متخصص ارتودنسی با توجه به نوع ناهنجاری فک شما، می تواند درمان های مختلفی را به شما پیشنهاد کند. این درمان ها عبارت اند از:

درمان ارتودنسی می تواند ترتیب و ردیف دندان ها و فک ها را اصلاح کند و همچنین می تواند به فرد کمک کند تا احساس بهتری نسبت به ظاهر خود داشته باشد. متخصصین ارتودنسی از ابزارهای مختلفی برای حرکت دادن دندان ها و گاهی فک ها، به سمت موقعیت مناسبشان استفاده می کنند. دسته های کلی وسایل و ابزارهای ارتودنسی شامل دستگاه های فانکشنال (عملکردی) و ثابت می شوند.

دستگاه های فانکشنال: از فعالیت عضلانی هنگام صحبت کردن، غذا خوردن و بلعیدن برای ایجاد نیروهایی جهت حرکت دادن دندان ها و مطابق کردن فک ها استفاده می کنند. برخی از وسایل فانکشنال متحرک هستند، در حالی که برخی دیگر از آنها به دندان وصل می شوند. یک دستگاه فانکشنال ممکن است بین دندان های بالا و پایین قرار بگیرد (یک تراشه) یا ممکن است در پهنای دهان در بین دندان های آسیاب قرار بگیرد و استخوان را به سمت بیرون فشار دهد.

وسایل ثابت ارتودنسی: وسایل ثابت ارتودنسی مجموعه ای از سیم ها و براکت هایی هستند که به دندان ها چسبانده می شوند. این وسایل را بریس ها یا سیم کشی های دندان می نامند. در طی یک دوره 24 تا 28 ماهه، سیم هایی که به دندان ها بسته و تنظیم شده اند به تدریج نیرویی را به دندان ها وارد می کنند که باعث به حرکت درآوردن آنها می شود (حرکت استخوانی).

ریتینرها یا نگه دارنده های ارتودنسی: وسایل متحرکی هستند که از پلاستیک فرم گرفته و سیم ساخته می شوند. این وسایل باعث می شوند که دندان ها بعد از برداشتن سیم کشی ها از دهان، در جای جدید خود باقی بمانند. اگر دندان ها شروع به بازگشت به موقعیت قبلی خود کنند (بازگشت ارتودنسی)، متخصص ارتودنسی ممکن است یک ریتینر یا سیم نگه دارنده کوتاهی را در پشت بعضی از دندان ها وصل کند. این سیم، دندان را در جای خود نگه خواهد داشت.

جراحی فک که آن را تحت عنوان جراحی ارتوگناتیک نیز می شناسند، انحراف و ناهنجاری های دیگر استخوان فک را اصلاح می کند و فک ها و دندان ها را منظم و ردیف می سازد تا عملکردی بهتر و مناسب تر داشته باشند. انجام این اصلاحات ممکن است همچنین موجب بهبودی در ظاهر صورت شود. اگر مشکلی فکی داشته باشید که نمی توان آن را تنها با استفاده از درمان ارتودنسی اصلاح کرد، جراحی فک می تواند یک روش اصلاحی مؤثر باشد. در اکثر موارد شما باید قبل از جراحی و در حین دوره بهبودی بعد از جراحی تا زمان کامل شدن بهبودی و ردیف شدن فک و دندان ها، از درمان های ارتودنسی استفاده کنید. زمان مناسب برای جراحی فک هنگامی است که رشد فرد متوقف می شود که معمولاً در حدود سنین 14 تا 16 سال برای خانم ها و 17 تا 21 سال برای آقایان می باشد.

هزینه درمان ناهنجاری فک

هزینه درمان و اصلاح ناهنجاری فک و هزینه ارتودنسی به عوامل مختلفی مانند نوع درمان انتخابی، شیب دندان ها، وضعیت فکین، نیمرخ بیمار، میزان شلوغی دندان ها، وضعیت رادیوگرافی بیمار، شدت ناهنجاری و غیره بستگی دارد. اگر درمان ناهنجاری فک علاوه بر ارتودنسی نیاز به جراحی نیز داشته باشد لازم است بیمار وقت و هزینه بیشتری را برای درمان صرف نماید.

نسخه اصلی مطلب انواع ناهنجاری های فکی کدامند؟ را در سایت دکتر پدرام دانش کاظمی بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

همه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینه

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]
هالوكس ريجيدوسدکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
بلفاروپلاستی پلک پایین بدون جراحی با پلکسر یا پلاسما جتدکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]
همه چیز درباره لیزر موهای زائد بیکینی و واژن عوارضمرکز لیزر اصفهان [ پوست ، مو و زیبایی ]
روشهای درمان ناهنجاری فک و صورتدکتر پدرام دانش کاظمی [ متخصص ارتودنسی ]
سرطان پوست؛ عوامل خطر، انواع و راههای پیشگیریدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
ارتوکین تراپی برای درمان درد مفاصل و آرتروزدکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]
مزایا و معایب قرصهای پیشگیری از بارداریدکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
بیماری لوپوسدکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟دکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی چربی سوز برای رفع غبغب و افتادگی پوست گردندکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]
روشن کردن بیکینی با لیزر مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
دستگاه کوتر؛ مزایا،کاربردها ومراقبت های قبل و بعد درماندکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
روش های سفید کردن دندان در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
رفع افتادگی پوست با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی؛ بررسی مزایا، عوارض و نتایج آندکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
روش های درمان افتادگی سینهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
اصلاح لبخند لثه ای (گامی اسمایل) با تزریق بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اثرات طولانی مدت تستوسترون پایین درمان نشده در مردان چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
درمان و کاهش دردهای سیاتیک توسط متخصص طب سوزنیدکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره سنگ کلیه ؛ از تشخیص تا درمان قطعیآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
راهنمای کامل استفاده از ترمیا برای بستن منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی نانوفت چیست؟دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
برجسته سازی لب ها با تزریق چربی؛ مزایای و معایبدکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق ژل به دست؛ جوانسازی دستها با تزریق فیلردکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FIT و نتایج طبیعی آندکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت