همزمان با ورود کودکان به دنیای نوجوانی و جوانی و آشنایی اذهان کنجکاو آنان با مقوله رمز آلود ” سکس ” ، سهل الحصول ترین منبع اخذ اطلاعات جنسی کتب ، مجلات و فیلم به نظر میرسد . چرا که بحث پیرامون زندگی جنسی در برنامه کاری خانواده ها جایی نداشته و معمولاً والدین از گفت و شنود های جنسی به نحوی شانه خالی میکنند و آموزش های جنسی بر دوش رسانه های گروهی منتقل میگردد.
در این راستا کتب ، مجلات و فیلم هایی که صرفاً نقش برانگیزانندگی جنسی داشته و با در معرض دید گذاشتن صحنه ها ی سکسی سعی در تهییج جنسی افراد داشته تصویر واقعی از رفتار جنسی و مخاطرات آنرا منعکس نمی نمایند لذا نقشی بس مخرب در انجام رفتار های جنسی ریسکی و مخاطره آمیز نوجوانان میتوانند داشته باشند.
نوجوانانی که بیش از سایر گروه همسال خود در معرض صحنه های جنسی قرار میگیرند نرخ اشتغال پیش رس در انجام رفتار جنسی در آنها بالاتر بوده ، درصد حاملگی های ناخواسته در بین آنان فزونی داشته و آگاهی از مخاطرات انجام رفتار جنسی و بیماری های جنسی در آنها کمرنگ گزارش گردیده است.
نظر به اینکه نوجوانان روزانه چیزی معادل 4 ساعت از وقت خود را به تماشای تلویزیون و یا کامپیوتر صرف میکنند لذا بیشترین امکان رویارویی با صحنه های برهنه از این کانال برای آنان مهیا میگردد . حال آنکه آنچه در نمایش این صحنه ها از نظر دور مانده و سازندگان این دسته از فراورده ها الزامی در تاکید بر آن نمی بینند گوشزد کردن مخاطرات برقراری رابطه جنسی است .
رفتارهای جنسی زود هنگام ، مبادرت به سکس بدون محافظت و همچنین ابتلا به بیمارهای مقاربتی در نوجوانانی که شرایط زیر را دارند بیشتر دیده شده است :
ـ فاقد دو والد میبودند و یا تنها با یک والد زندگی میکردند
ـ اصول انضباطی و تربیتی در خانواده آنها جدی گرفته نمیشده است
ـ زمان زیاد به تماشای تلویزیون اشتغال میداشتند
ـ از ضعف اعتماد به نفس در رنج می بوده اند
ـ نمرات درسی مناسب ویا موفقیت های ورزشی و هنری خاصی را در سابقه خود نمیداشتند
ـ از اختلال توجه در رنج می بوده اند
ـ و فاقد توانایی برقراری رابطه کلامی و عاطفی با والد یا والدین خود بودند
نظر به اهمیت مراقب های روانی جنسی نوجوانان از سوی خانواده ها ، ذکر نکات زیر ضروری به نظر میرسد:
ـ تنظیم قوانین انظباطی در منزل ( شامل میزان مجاز استفاده از رسانه های گروهی )
ـ تلاش در جهت به حد اقل رساندن تماشای تلویزیون یا کامپیوتر
ـ نظارت دقیق بر محتوای کلامی ، تصویری یا عملی برنامه های در حال مشاهده
ـ همراهی با نوجوان در تماشای برنامه های حساس ، به منظوربازگو کردن و راهنمایی نکات خاص تربیت جنسی
ـ تلاش در جهت ایجاد فضای امن و راحت مکالمات جنسی در کانون خانواده
ـ تحکیم روابط بین فردی و رشد روحیه اعتماد و صمییمت در باب مسائل جنسی
ـ بهره وری از جدید ترین یافته های علمی جنسی به منظور تعلیم و راهنمایی نوجوانان
ـ از سویی بر تمامی وسائل ارتباطات جمعی است که دست از صرفاً تهییج جنسی بینندگان برداشته تنها به ارائه صحنه ها و تصاویر جنسی اکتفا ننموده و در کنار تعریف به ظاهر ساده و لذت بخشی که از رابطه جنسی ارائه گر میباشند به خطرات و پیامدهای برقراری رابطه جنسی ریسکی نیز اشاراتی داشته باشند .
سه نکته اساسی که رعایت آن سوی رسانه های گروهی به رشد فرهنگ جنسی نوجوانان کمک میکند عبارتند از: بیان هدف افراد از برقراری رابطه جنسی ، ارائه تعریف صحیح وواقعی از رابطه جنسی ، شروط لازم الاجراء در برقراری هر رابطه جنسی اعم از : شناخت شریک جنسی ، استفاده از وسایل پیشگیری ، شناخت بیماریهای مقاربتی و راههای مقابله با آنها .
نسخه اصلی مطلب اثر تصاويرجنسی بر کودکان را در سایت دکتر محمد والی پور بخوانید.