امروزه بزرگ سالان عادت كرده اند رفتارهاي پر خطر يا ضد اجتماعي جوانان را به تاثير منفي رسانه ها ارتباط دهند . اين موضوع كانون مباحثات اجتماعي متعدد بوده و منجر به طرفداري از كنترل بيشتر والدين بر عادات رسانه اي فرزندان و ايجاد فن اوري هاي جديد مانند تراشه هاي V جهت تلويزيون ها و نرم افزارهاي تصفيه كننده براي كامپيوتر شده است كه والدين مي توانند از آن ها براي محدود كردن دسترسي به محتويات اينترنت استفاده كنند .اين اقدامات واكنشي تنها يك راه حل نسبي هستند. آن ها بايد با آموزش فعال در زمينه رسانه ها همراه باشند تا به جوانان توان بيشتري جهت تفسير و واكنش نشان دادن به حجم فراوان پيام هاي رسانه اي كه همچنان دريافت خواهند كرد بدهند . تقويت ارتباط موثر بين والدين و فرزندان , جز ء اساسي پيشگيري از اعتياد است ,
با اين حال بيشتر والدين , مشاركت فعالي در كنترل ميزان استفاده فرزندان خود از رسانه ها ندارند . با راهنمايي و حمايت ، والدين مي توانند به تدريج مهارت هايي به فرزندان نوجوان خود بدهند كه به آن ها كمك مي كند پيام هاي موجود در تلويزيون ، فيلم هاي ويديويي ، اينترنت و موسيقي را به شيوه اي نقادانه تحليل كنند .برنامه هاي خاص بزرگ سالان را مي توان از طريق سازمان هاي والديني موجود مانند انجمن ملي اوليا و مربيان يا طرح هاي مراقبت از كودك مانند امتياز برتر به انجام رساند.
رويكرد خاص والدين به آموزش رسانه اي و پيشگ يري از مواد سه هدف عمده دارد :
1) انگيزه دادن به والدين براي كنترل نزديكتر ميزان استفاده فرزند آن ها از رسانه ها
۲ ) كمك به والدين براي استفاده از بحث هاي مربوط به محتواي رسان هها براي پيشبرد الگوهاي سالم ارتباط
۳) كمك به محافظت از كودكان در مقابل اثرات تصوير ساز يهاي مشكل دار رسانه ها در مورد استفاده از مواد.اساس كنترل به عنوان يك مهارت والديني از برنامه ملي
مبارزه رسانه اي با مواد مخدر براي جوانان اقتباس گرديده است:
- استفاده از پيام هاي رسانه اي ضد مواد مخدر به عنوان كاتاليزوري براي بحث و تقويت پيام.
- دخيل بودن در كنترل فعال فعاليت هاي نوجوان.
استدلال اين نوع برنامه آموزش رسانه اي براي والدين مي تواند چندين گروه سني و مراحل رشدي مختلف را در بر گيرد ؛ ولي بايد به صورت زودرس با بچه هايي به سن دو سال شروع شود و تاكيد آن بر اهميت دخيل ماندن در انتخاب هاي رسانه اي كودكان طي سال هاي مدرسه ابتدايي باشد . فرهنگستان آمريكايي طب اطفال , اطلاعات جديدي را از تحقيق رسانه اي نيلسن جمع آوري كرد و دريافت كه يك كودك يا نوجوان به طور متوسط تقريبا سه ساعت تلويزيون در روز تماشا مي كند . اين باعث محدوديت زمان ارتباط وا لدين با كودكان كه ميتواند شامل مباحثاتي در مورد رسانه ها باشد, ميشود.
ارزيابي نيازها در عين حال كه والدين اظهار داشته اند نگران نفوذ رسانه هاي عمومي بر كودكانشان هستند ، شواهد نشان دهنده تناقض فراوان در مورد كنترل والدين بر ميزان استفاده از رسانه هاست. به عنوان مثال، والدين ادعا مي كنند محدوديت هاي خاصي براي ميزان استفاده از رسانه ها وضع مي كنند ولي فرزندان آن ها به احتمال كمتري از دلايل اين مقررات اطلاع دارند .موفقيت برنامه مهارت هاي حياتي تماشا كردن براي اجتماع و خانواده انجمن ملي تلويزيون كابلي كه با هماهنگي انجمي ملي اوليا و مربيان انجام شد نشان مي دهد كه والدين آمادگي راهنمايي شدن در مورد چگونگي انتقال مهارت هاي آموزش رسانه اي به فرزندان خود را دارند . وقتي كودكان به سال هاي اوان نوجواني مي رسند , نگراني هاي والدين به نحو چشمگيري افزايش پيدا مي كند .
نسخه اصلی مطلب پیشگیری ازاعتیاد و مبارزه ملی رسانه ای ضد مواد مخدر برای جوانان(بخش ششم) را در سایت دکتر محمد آذربایجانی بخوانید.