دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک

همه چیز در مورد پروتز چانه

دکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]آدرس وب سایت : www.drloghmani.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم تلفن مطب : 31312141 - 031

پروتز چانه یا ژینوپلاستی یکی از روش های پرطرفدار جراحی زیبایی است که با استفاده از ایمپلنت های مخصوص، به اصلاح فرم و حجم چانه می پردازد و می تواند منجر به نتایجی مانند برجسته تر شدن چانه، افزایش زاویهی فک و ایجاد تعادل بهتر بین اجزای صورت شود. این جراحی به ویژه برای افرادی مناسب است که از اندازه یا شکل چانه خود ناراضی هستند و به دنبال راهکاری دائمی برای تغییر آن می گردند. با کاشت پروتز، شکل و ظاهر چانه بر اساس انتظارات افراد اصلاح شده و تعادل بهتری میان چانه و سایر قسمت های صورت ایجاد می شود. این تغییر می تواند باعث افزایش زیبایی چهره و اعتمادبه نفس افراد شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

پروتز چانه چیست؟

عمل پروتز چانه یا ژینوپلاستی (Genioplasty) یک روش جراحی زیبایی صورت است که به منظور افزایش حجم، بهبود تناسب یا تغییر شکل چانه به کار می رود. این نوع جراحی معمولاً برای افرادی که احساس می کنند چانه آنها کوچک، نامتقارن، یا در مقایسه با سایر اجزای صورت نامتناسب است، انجام می شود. همچنین، در افرادی که به دلیل جراحی، تصادف، برخی بیماری ها و نقایص مادرزادی دچار آسیب چانه شده اند و یا صرفاً به دنبال روش های زیبایی صورت هستند، کاربرد دارد. این روش یکی از انواع جراحی پروتز صورت است که در آن پروتزی زیر پوست چانه قرار گرفته و به استخوان چانه سفت می شود تا ظاهر دلخواه ایجاد گردد.

پروتز چانه

انواع ایمپلنت چانه

انواع مختلف ایمپلنت چانه وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاصی را ارائه می دهند. پرکاربردترین ایمپلنت های چانه شامل موارد زیر هستند:

  1. ایمپلنت های سیلیکونی: متداول ترین نوع پروتز که به دلیل انعطاف پذیری، مقاومت و بی خطر بودن آن رایج است. این پروتزها نرم و شبیه به بافت طبیعی بدن هستند و احتماًل ایجاد حساسیت توسط آن ها بسیار پایین است.
  2. ایمپلنت های پلی اتیلین متخلخل یا مدپور (Medpor): این نوع پروتز به دلیل دارا بودن بافت متخلخل، به خوبی با بافت های بدن ترکیب می شود و پایدارتر است، اما جراحی آن دشوارتر است.
  3. پروتزهای گورتکس (Gore-Tex): این پروتزها نیز متخلخل هستند و به دلیل سازگاری مناسب با بدن و کمترین واکنش های ایمنی موردتوجه هستند. گورتکس ساختاری نرم تر از مدپور دارد و تا حدودی انعطاف پذیرتر است.

مزایا عمل پروتز چانه

ازجمله مزایای جراحی پروتز چانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای مطالعه بیشتر بخوانید: دانستنی های تزریق ژل چانه

کاندیدای مناسب پروتز چانه

افرادی که تمایل دارند تا جراحی پروتز چانه انجام دهند باید انتظارات واقع بینانه ای از جراحی داشته باشند، زیرا این جراحی نمی تواند تمام نقایص صورت را رفع کند.

به طورکلی، پروتز چانه در افرادی که ویژگی های زیر را دارند بهترین نتایج را ایجاد می کند:

برخی از افراد ممکن است قبل از انجام عمل پروتز چانه، نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشند تا وضعیت نیش و هم راستایی فک بالا و پایین آن ها بهبود یابد. در برخی موارد، جراحی ارتوگناتیک برای جابه جایی فک توصیه می شود که می تواند تعادل صورت را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و نیاز به پروتز چانه را کاهش دهد.

کاندیدای نامناسب پروتز چانه

افرادی که شرایط زیر را دارند بهتر است جراحی پروتز چانه انجام ندهند:

مراقبت های قبل از عمل پروتز چانه

قبل از جراحی پزشک متخصص اطلاعات کافی در مورد روند جراحی، عوارض و نتایج آن در اختیار بیمار قرار می دهد و انتظارات بیماران نسبت به جراحی، سوابق بیماری ها و وضعیت سلامت عمومی را بررسی می کند و اقدامات قبل از جراحی را به بیماران اطلاع می دهند.

قبل از جراحی لازم است تا نکات عمومی زیر توسط بیماران رعایت شوند:

  1. از یک هفته قبل از جراحی، از مصرف هرگونه قرص رقیق کننده ی خون مانند آسپرین، ایبوپروفن و ... خودداری کنید.
  2. صورت خود را روز جراحی بشویید و هرگونه ماده ی آرایشی یا بهداشتی مانند ضدآفتاب، کرم های مرطوب کننده و ... را از صورت خود پاک کنید.
  3. حداقل 6 ساعت قبل از جراحی، از مصرف هرگونه خوراکی و نوشیدنی، حتی آب، خودداری کنید.
  4. حداقل 24 ساعت قبل از جراحی سیگار نکشید.
  5. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، روز جراحی آنها را از چشم خود خارج کنید. استفاده از عینک مانعی ندارد.
  6. درصورتی که پزشک شما دارویی مانند آنتی بیوتیک برای قبل از جراحی تجویز کرده باشد حتماً آن را طبق دستور پزشک میل کنید.
  7. هیچ نوع جواهری همراه خود نداشته باشید.
  8. در صورت مصرف هر نوع دارویی، حتماً در روز جراحی به پزشک خود اطلاع دهید.
  9. در صورت ابتلا به هر نوع بیماری مانند آنفلوانزا، عفونت دهان و دندان، تبخال یا شرایطی مانند بارداری حتماً قبل از جراحی به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه انجام عمل پروتز چانه

نحوه ی انجام عمل پروتز چانه شامل مراحل زیر است:

  1. بیهوشی: برای اینکه افراد حین جراحی دردی را احساس نکنند ممکن است از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده شود. در بیهوشی عمومی، بیمار در طول جراحی خواب است؛ اما در بی حسی موضعی تنها محل برش جراحی بی حس می شود و اگرچه فرد دردی را احساس نمی کند؛ اما در طول جراحی بیدار است. انتخاب نوع بیهوشی به پیچیدگی عمل و ترجیحات بیمار بستگی دارد.
  2. ایجاد برش برای قراردادن پروتز: برای قراردادن پروتز چانه ممکن است برشی در داخل دهان و زیر لب پایین ایجاد شود. این روش از ایجاد زخم قابل مشاهده جلوگیری می کند. در برخی افراد نیز ممکن است برشی در زیر چانه ایجاد شود. این روش دسترسی راحت تری به استخوان چانه فراهم می کند، اما جای زخم کوچکی به جا می گذارد که معمولاً به خوبی بهبود می یابد و قابل توجه نیست.
  3. قراردادن پروتز: پس از ایجاد فضای مناسب روی استخوان چانه، پروتز با دقت در فضای ایجادشده قرار می گیرد. ممکن است پروتز با استفاده از بخیه هایی در محل خود محکم شود.
  4. بخیه زدن و بستن برش جراحی: با استفاده از بخیه های قابل جذب یا معمولی محل برش های پوست بسته می شود و با استفاده از بانداژ و پانسمان، اطراف چانه و فک بسته می شود.

جراحی پروتز چانه معمولاً 1 تا 2 ساعت طول می کشد و اگر همراه با سایر جراحی ها مانند عمل بینی انجام شود ممکن است مدت زمان آن بیشتر شود. بیشتر افراد چند ساعت پس از اتمام جراحی می توانند به منزل بروند و نیازی به حضور بیشتر در مرکز درمانی ندارند. در برخی افراد ممکن است توصیه شود تا یک روز در بیمارستان بستری باشند تا وضعیت آنها پایدار شود.

دوره بهبودی پس از عمل پروتز چانه

بهبود عوارض اولیه ی پروتز چانه معمولاً یک تا دو هفته طول می کشد. در این دوره ی زمانی، ورم و کبودی چانه و گردن به تدریج کاهش می یابد و درد ناشی از جراحی نیز از بین می رود. بااین حال، برای ایجاد نتایج پایدار و شکل نهایی چانه به چند هفته تا چند ماه زمان لازم است.

برای اینکه عوارض جراحی به کمترین میزان ممکن باشد و نتیجه ی نهایی جراحی سریع تر ایجاد شود لازم است تا به نکات زیر توجه کنید:

  1. پس از جراحی ممکن است در چانه و دهان دچار کبودی و تورم شوید. این عوارض طبیعی هستند و طی 2 هفته برطرف می شوند.
  2. برای کاهش تورم و کبودی، در روز اول و دوم پس از جراحی کمپرس یخ روی چانه یا گردن خود قرار دهید. این کار را به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام دهید و سپس 20 تا 30 دقیقه کمپرس یخ را بردارید. برای جلوگیری از تماس مستقیم یخ با پوست، از یک پارچه نازک یا گاز استریل استفاده کنید.
  3. درصورتی که احساس درد دارید، هر 4 تا 6 ساعت یک بار از مسکن های تجویزشده استفاده کنید، در غیر این صورت نیازی به مصرف مسکن نیست. همیشه داروهای مسکن را با غذا مصرف کنید تا حالت تهوع ایجاد نشود. برای دردهای خفیف، تنها از استامینوفن استفاده کنید. از مصرف آسپیرین یا محصولات مشابه آن خودداری کنید.
  4. پس از جراحی پروتز، ممکن است چانه و لب پایین شما بی حس باشند. این بی حسی به تدریج از بین می رود. به دلیل بی حسی لب و چانه، باید هنگام مصرف غذاها یا نوشیدنی های بسیار گرم یا بسیار سرد بسیار محتاط باشید. قبل از قراردادن غذا یا نوشیدنی در دهان، حتماً دمای آن را بررسی کنید.
  5. توصیه می شود دو روز اول پس از جراحی را به استراحت مطلق اختصاص دهید. پس از دو روز می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید، اما انجام فعالیت های شدید، بلندکردن اجسام سنگین یا ورزش های هوازی برای یک هفته پس از جراحی ممنوع است.
  6. برای حداقل 72 ساعت پس از جراحی، سر و شانه های خود را هنگان خواب بالاتر از سطح بدن نگه دارید. برای این کار می توانید چند بالشت اضافه زیر سر خود قرار دهید.
  7. در 1 تا 2 روز اول، از خوردن غذاها یا نوشیدنی های خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید.
  8. در هفته اول، یک رژیم غذایی کم نمک و پرپروتئین را رعایت کنید تا روند بهبودی تسریع شود.
  9. در هفته ی اول پس از جراحی، محل بخیه را 2 تا 3 بار در روز تمیز کنید. برای این کار، از یک پنبه ی آغشته به آب اکسیژنه استفاده کنید و به آرامی روی بخیه ها بمالید. این کار باعث تمیزشدن برش و جلوگیری از تشکیل پوسته و جای زخم می شود. سپس، پماد آنتی بیوتیک را روی بخیه ها بزنید تا مرطوب بماند. این کار را 2 تا 3 بار در روز تا اولین ویزیت پس از عمل انجام دهید.
  10. مراقب ضربه یا فشار به چانه ی خود باشید و برای 4 تا 6 هفته از فعالیت هایی که ممکن است باعث ضربه به چانه شوند، پرهیز کنید.
  11. سه روز اول پس از جراحی تا حد ممکن حرکات دهان مانند صحبت کردن و خندیدن را محدود کنید.
  12. پس از گذشت دو روز از جراحی می توانید حمام کنید. هنگام شستشو از مواد شوینده ی ملایم مانند شامپو بچه استفاده کنید.
  13. جلسات مشاوره با پزشک را پیگیری کنید و هنگام ایجاد هرگونه عارضه ی غیرطبیعی سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض احتماًلی پروتز چانه

عوارض طبیعی جراحی پروتز چانه که به تدریج رفع می شوند شامل موارد زیر هستند:

هزینه عمل پروتز چانه

هزینه ی عمل پروتز چانه به عواملی مانند تجربه ی جراح، نوع و برند و کیفیت پروتز، مکان جغرافیایی کلینیک و هزینه های اتاق عمل و بیهوشی بستگی دارد. جراحان باتجربه معمولاً هزینه ی بیشتری دریافت می کنند و مراقبت های پس از عمل، داروها یا جراحی های ترمیمی نیز می توانند هزینه ی نهایی را افزایش دهند؛ بنابراین برای آگاهی از هزینه ی عمل پروتز بهتر است با پزشک متخصص و کلینیک درمانی مدنظر خود مشورت نمایید.

سوالات متداول

آیا نتایج پروتز چانه دائمی است؟

آیا درد و ناراحتی بافت از عوارض عمل پروتز چانه است؟

چه مدت پس از جراحی پروتز چانه بهبودی کامل ایجاد می شود؟

آیا جراحی پروتز چانه جای زخم قابل مشاهده ایجاد می کند؟

آیا ممکن است پروتز چانه پس از مدتی تغییر شکل دهد؟

نتیجه گیری

پروتز چانه به عنوان یک روش کم تهاجمی و ایمن، به بهبود فرم چانه و ایجاد توازن در صورت کمک می کند. این جراحی، با برش های کوچک و دوره ی نقاهت کوتاه، برای افرادی مناسب است که از اندازه یا شکل چانه ی خود ناراضی اند یا دچار عدم تقارن در صورت هستند. به دلیل کم تهاجمی بودن این روش، عوارض کمی به همراه دارد و فرد می تواند به سرعت به فعالیت های روزمره بازگردد. انتخاب درست پزشک و پروتز مناسب، همراه با رعایت مراقبت های پس از جراحی، تأثیر قابل توجهی در نتیجه ی نهایی و رضایت بیمار خواهند داشت. با یک تصمیم گیری آگاهانه، افراد می توانند به راحتی به نتایج دلخواه دست یابند و از افزایش اعتمادبه نفس و بهبود ظاهر خود لذت ببرند.

نسخه اصلی مطلب همه چیز در مورد پروتز چانه را در سایت دکتر شهریار لقمانی بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

اثرات تزریق بوتاکس در لیفت شقیقه، ابرو و رفع افتادگی پلک

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
تبخال داخل دهان؛ علائم، درمان و انواعدکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]
اصلاح فرم بینی بدون جراحی، به روش لیفت بینی با نخدکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
درمان تعریق بیش از حدکف دست با بوتاکسکلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]
بیماری فیبروکیستیک پستان چیست؟دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]
مهمترین روشهای درمان استریا کدامند؟کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]
فرق هیرفیلر و مزوتراپیدکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]
شخصیت مرزیدکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]
فیلر مو چه روشی است و چگونه انجام میشود؟دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
غذاها و خوراكيهای ممنوع و دستورات غذایی مهمدکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]
مزایای تشخیص پوکی استخوان با عکس رادیولوژی در منزلآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
رابطه بین بیماریهای مقاربتی و تاثیر آنها بر سلامت باروری مرداندکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
تزریق بوتاکس برای از بین بردن خطوط خرگوشی روی بینیدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
همه چیز در مورد عفونت قارچی ناخندکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]
درمان سرطان سینه به روش ایمونوتراپیدکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]
عمل برگشت وازکتومی چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
روشهای از بین بردن و تخلیه چربی اضافه پلکدکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]
مزایای استفاده از انواع ژل روان کننده واژن در رابطه جنسیدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
لیزر Co2 فرکشنال برای درمان منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
آیا استفاده از دهانشویه برای کودکان مناسب است؟دکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
معجزه میکرونیدلینگ برای صورتدکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره مزوتراپی؛ مزایا ، عوارض و قیمتدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز در مورد عمل جراحی پروتز گونهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
تزریق ژل به شقیقه؛ دانستنیهای ضروری قبل از تزریق فیلر شقیقهکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اهمیت فیزیوتراپی برای بیماران سکته مغزی در منزلآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
چگونه ماندگاری تزریق بوتاکس را افزایش دهیم؟دکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
آسیب نخاعی و تاثیرات آن بر باروری مرداندکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
عمل واژینوپلاستی با لیزر؛ مزایا، مراحل انجام و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
اوزون تراپی شانه یخ زده یا منجمد؛ مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
مزایا و معایب تزریق نانوفت برای جای جوشدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
همه چیز درباره ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین) برای نوجواناندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین؛ مزایا، ماندگاری و مراقبتهادکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت