دکتر زهرا صابری - متخصص زنان و زایمان

همه چیز درباره واژینیسموس یا دخول دردناک

دکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]آدرس وب سایت : www.drzahrasaberi.ir
آدرس مطب : اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، بین چهارراه نظر و سی و سه پل، جنب ساختمان بورس، طبقه سوم، واحد 308 تلفن مطب : -

واژینیسموس یکی از شایع ترین اختلالات جنسی در میان بانوان می باشد. به حالتی که در آن عضلات اطراف واژن در تماس با اشیا یا آلت تناسلی مرد به طور غیرارادی منقبض شوند واژینیسموس (Vaginismus) یا واژینیسم گفته می شود. انقباض عضلات منجر به تنگ شدن واژن می شود و به دنبال آن احساس ناراحتی، سوزش، درد و مشکلاتی در هنگام هر گونه نفوذ به واژن مانند دخول دردناک ایجاد می کند. شایع ترین عضلات تحت تأثیر در این اختلال، عضلات کف لگن شامل دو عضله با نام اختصاری PC هستند. این عضلات مسئول کنترل ادرار، مقاربت، ارگاسم، حرکات روده و زایمان هستند. جالب است بدانید که هیچ ناهنجاری جسمی در بروز واژینیسموس موثر نیست و معمولا در اثر عوامل عاطفی، عوامل پزشکی یا هر دو رخ می دهد. اشکال مختلفی از واژینیسموس وجود دارد و علائم آنها در افراد مختلف متفاوت است. درد ناشی از آن ممکن است از خفیف تا شدید باشد و احساسات مختلفی ایجاد کند. بهتر است بدانید که در صورت عدم درمان، می تواند منجر به ناامیدی و پریشانی ذهنی شود و ممکن است حتی به مرور وضعیت بدتر شود. خوشبختانه درمان آن که شامل تمرینات جسمی و عاطفی است، معمولاً موثر واقع می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

بهترین دکتر متخصص واژینیسموس در اصفهان

واژینیسموس اختلالی قابل درمان است که با مراجعه به بهترین دکتر واژینیسموس و یا متخصص زنان و علت یابی آن، می توان درمان مناسبی یافت. انتخاب بهترین دکتر برای درمان واژینیسموس بسیار حائز اهمیت است تا بتوان بهبودی موثر و موفقیت آمیزی در درمان این بیماری را تجربه کرد. بهترین متخصص زنان اصفهان با تجربه و تخصصی که دارد، محیطی آرام را برای معاینه فراهم می کند و با ملایمت بیمار مبتلا به واژینیسموس را بررسی می کند، سپس روش درمان صحیح را تجویز می کند و در کوتاه ترین زمان نتیجه درمان را مشخص می کند.

علل واژینیسموس

از محرک های جسمی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

واژینیسموس

علائم واژینیسموس

علائم انقباض واژن در زنان مختلف و علت زمینه ای متفاوت است؛ اما در هرحال در همه موارد، وجود این مشکل در زنان نفوذ هرچیزی به داخل واژن را دشوار می کند. به طور کلی علائم واژینیسموس شامل موارد زیر است:

تشخیص واژینیسموس

برای تشخیص واژینیسموس تنها کافی است که فرد معاینه شود. هنگامی که دکتر زنان می خواهد خانم را معاینه کند و می بیند که عضلات او هنگام معاینه بسته و منقبض می شوند، متوجه وجود مشکل می شود. معمولا مشکل به علت انقباض در عضلات است. گاهی عدم موفقیت متخصص برای معاینه به علت وجود موانع فیزیکی است. مثلا ممکن است که تنگی بافت سخت وجود داشته باشد؛ اما در مواقعی که تنگی علت فیزیکی ندارد، واژینیسموس باعث این محدودیت می شود.

درمان واژینیسموس

واژینیسموس نوعی اختلال قابل درمان است و بسته به علت آن، روند درمان واژینیسموس ممکن است پزشکان متخصص مختلفی را درگیر کند. قبل از تمرکز روی درمان علل عاطفی واژنیسموس، لازم است هر علل زمینه ای احتمالی مانند عفونت درمان شود. هدف کلی در درمان این اختلال، کاهش انقباضات غیر ارادی عضلات و ترس از درد و مقابله با هر نوع ترس دیگری است که ممکن است مربوط به این مشکل باشد. به همین دلیل برنامه درمانی معمولاً شامل آموزش، مشاوره و تمرین یا ترکیبی از آنها است که در ادامه به بررسی روشهای درمانی می پردازیم.

سکس تراپی و مشاوره جنسی

این روش درمانی معمولا با ارائه اطلاعات در مورد آناتومی جنسی و چرخه پاسخ ها و تحریکات جنسی می تواند به شما کمک کند تا فرآیندها و واکنش های بدن خود را حین رابطه جنسی درک کنید. همچنین در مورد عضلات درگیر در واژنیسموس اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. در این زمینه کار با یک مشاور متخصص در زمینه اختلالات جنسی واقعا عالی و مفید است. در طی سکس تراپی معمولا از شما خواسته می شود تا هر روز ناحیه دهانه واژن خود را بدون ایجاد درد لمس کنید. سپس به مرور به سراغ لبه های واژن یا لابیا بروید و در آخر با قرار دادن انگشت نفوذ خود را بیشتر کنید. بدین شکل از نظر روانی برای رابطه جنسی نیز آماده می شوید.

مشاوره روانی و عاطفی

این روش درمانی می تواند به شما کمک کند تا عوامل احساسی مانند اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) که ممکن است در انقباض غیرارادی واژن نقش داشته باشند را شناسایی، بیان و حل کنید. یادگیری تکنیک های آرام سازی و هیپنوتیزم که ممکن است باعث آرامش ذهن شوند، به شما کمک می کنند تا در هنگام رابطه راحت تر باشید. حتما در این زمینه با مشاور خود مشورت کنید.

استفاده از گشاد کننده های واژن

هنگامی که بتوانید با آموزش های بالا بدون درد انگشت خود را داخل واژن کنید، می توانید در مرحله بعد برای نفوذ بیشتر از یک وسیله گشادکننده پلاستیکی به شکل مخروطی استفاده کنید. کافی است که فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را در واژن بگذارید تا عضلات به فشار عادت کنند. می توانید در مراحل بعدی به سراغ وسیله ای با سایز بزرگتر بروید یا از شریک خود بخواهید در این زمینه به شما کمک کند. هنگامی که شما با این کار احساس راحتی کنید، می تواند به شریک زندگی خود اجازه دهید تا آلت تناسلی خود را نزدیک واژن قرار دهد، اما نه در داخل. نگران نباشید به مرور با این تکرار تمرینات می توانید یک رابطه جنسی موفق را تجربه کنید.

تمرینات کنترل عضلات کف لگن

این تمرینات واژینیسموس شامل انقباض عضلات و فعالیت های آرام سازی یا تمرینات کگل برای بهبود کنترل عضلات کف لگن است.
اگر امکان این را ندارید که از گشادکننده های واژن استفاده کنید، به جای آن‎ها یک متخصص طب فیزیکی با آموزش نحوه انجام این تمرینات می تواند به شما کمک کند.

مصرف لیدوکائین یا کرم های ترکیبی موضعی

ممکن است به تسکین درد مرتبط با این بیماری کمک کنند.

درمان خانگی واژینیسموس با تمرینات و تکنیکهای خاص

درمان خانگی واژینیسموس شامل روش های زیر است:

به وضعیت دراز کشیده برسید و زانوها را به سمت بالا ببرید.
عضلات عقبی ساق پا را فشار دهید.
این عضلات را برای 2 تا 10 ثانیه نگه دارید.
سپس عضلات را رها کرده و با تنفس عمیق بدن خود را در حالت آرام نگه دارید.

اهمیت مشاوره و حمایت روانی در درمان واژینیسموس

از موثرترین راه های درمان واژینیسموس در مواردی که علل این اتفاق ناشی از رویدادهای روانی و هیجانی است، روان درمانی است. این روش به شکل موثری به فرد کمک می کند تا به مرور زمان بر ترس و اضطراب خود غلبه کند و دخول بدون درد را تجربه کند. افرادی که تجربه تجاوز و یا سکس خشن را در گذشته داشته اند، با استفاده از خدمات روان درمانی فردی می توانند با این تجربه ناخوشایند روبه رو شده و با آن مقابله کنند.
بسیاری از افراد در کودکی و طور اتفاقی یا ناگهانی در معرض تماشای رابطه جنسی قرار می گیرند که ترس فزاینده ای را نسبت به این عمل در ذهن آنها ایجاد می کند. برطرف نشدن این ترس می تواند به بروز واژینیسموس در بزرگسالی منجر شود. روان درمانی به شکل موثری می تواند در بهبود این ترس و کاهش علائم واژینیسموس موثر عمل کند.
زوج هایی که با مشکل جدی در رابطه جنسی خود روبه رو هستند و هیچ کدام در این فرایند لذت را تجربه نمی کنند، توصیه می شود که از زوج درمانی و مشاوره با سکس تراپیست استفاده کنند. روان درمانی در این مورد زوجین را نسبت به شرایط یکدیگر آگاه تر کرده و ترس یا مشکل موجود برای مقاربت را کاهش می دهد.

تجارب بیماران از واژینیسموس

بنابر آنچه گفته شد اصلی ترین علامت واژینیسموس دخول دردناک است، بنابراین اگر دچار اسپاسم یا دردی می شوید که رابطه جنسی را یا غیرممکن می کند، از صحبت با پزشک خجالت نکشید. طبق تجارب بیماران، بسیاری از زنان پس از درمان واژینیسموس، بهبود قابل توجهی در زندگی جنسی و سلامت روان خود مشاهده می کنند. با این حال، درمان موفقیت آمیز نیاز به زمان دارد، بنابراین باید صبور باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که می توان با انجام فعالیت های جنسی دیگر که باعث تحریک واژینیسموس نمی شوند، تعاملات جنسی رضایت بخش و لذت بخشی داشت. تجربیات بیماران برای درمان واژینیسموس نقش بسیار مهمی در ایجاد اعتماد و اطمینان به پزشک دارند. این تجربیات می توانند نشان دهنده موفقیت ها و کیفیت خدمات درمانی ارائه شده توسط دکتر باشند. در زیر به برخی از تجربیات بیماران اشاره می کنیم:

درمان موثر و موفقیت آمیز: بیشتر بیماران تعریف می کنند که با درمان های اختصاصی و ترکیبی، موفق به بهبودی کامل واژینیسموس شده اند. تعداد زیادی از بیماران از نتایج مثبت و قابل ملاحظه ی درمانی با خود راضی هستند.
حمایت و همدردی: پزشکان، بیماران خود را با حمایت و همدردی کامل در مراحل درمانی همراهی می کند. این ارتباط صمیمی و همدردانه میان پزشک و بیماران باعث افزایش اعتماد و اطمینان بیشتر بیماران به درمان می شود.
پاسخگویی به سوالات و شرایط توضیح دقیق: بیماران با ارزیابی کامل و شفاف از سوی دکتر به خوبی با شرایط و مراحل درمان آشنا می شوند. او به دقت به سوالات بیماران پاسخ می دهد و اطلاعات کاملی در مورد تغییرات موردنیاز و اهمیت رعایت توصیه های پزشکی ارائه می دهد.
نتایج بهتر از انتظار: برخی از بیماران برای درمان واژینیسموس با نتایج بهتر از انتظار خود روبرو شده اند.

بیشتر بخوانید : عمل مونس پلاستی

پرسش های متداول درباره واژینیسموس

1- آیا واژینیسموس به طور خود به خود برطرف می شود؟

چنانچه واژینیسموس علت روانی مانند اضطراب داشته باشد یا اکتسابی باشد و پس از شروع ناخوشایند رابطه بروز یابد، ممکن است پس از مدیریت آن علت یا جدایی از آن فرد برطرف شود؛ اما بسیاری از افراد نمی توانند بدون کمک متخصص بر ناراحتی های روانی خود غلبه کنند.

2- واژینیسموس چه تأثیری بر روابط جنسی و زندگی زناشویی دارد؟

3- آیا واژینیسموس می تواند باعث مشکلات بارداری شود؟

انقباض و تنگ شدن عضلات واژن می تواند باعث مشکلات در رابطه جنسی شود. این مشکلات می توانند شامل درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی و کاهش لذت جنسی باشند. این مشکلات می توانند باعث کاهش فرصت باروری شوند؛ زیرا رابطه جنسی نمی تواند به طور صحیح انجام شود.

4- چه تخصص هایی برای درمان واژینیسموس مناسب هستند؟

واژینیسموس یکی از مشکلاتی است که باعث می شود خانم نتواند سکس کند و یا تامپون در واژن خود قرار دهد. برای تشخیص و درمان این بیماری باید با متخصص زنان، دکتر مامایی، دکتر روانشناس و یا دکتر روانپزشک مشورت کنید.

5- چگونه می توان با اضطراب و ترس ناشی از واژینیسموس مقابله کرد؟

یکی از روش های موثر در درمان واژینیسموس، مشاوره روان شناختی است. با تحلیل دقیق عوامل روانی موجبات این مشکل را فهمیده و راهکارهای متناسب برای مدیریت استرس و اضطراب پیشنهاد می شود. علاوه بر این، تکنیک های تنفسی و آرامش بخش نیز به زنان کمک می کند تا عضلات واژن خود را آرام کنند و درد و ناراحتی را کاهش دهند.

6- آیا تغییرات سبک زندگی می تواند به بهبود واژینیسموس کمک کند؟

تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی ممکن است به درمان کمک کنند. سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید و الکل را محدود کنید. نوشیدن الکل بیش از حد می تواند پاسخ جنسی را کاهش دهد. از نظر بدنی فعال باشید. فعالیت فیزیکی منظم می تواند استقامت شما را افزایش دهد، خلق و خوی شما را بهبود دهد و احساسات رمانتیک را تقویت کند. راه های کاهش استرس را بیاموزید تا بتوانید روی تجربیات جنسی تمرکز کنید و از آنها لذت ببرید.

7- چگونه می توانم بهترین دکتر برای درمان واژینیسموس را پیدا کنم؟

انتخاب بهترین دکتر واژینیسموس برای اغلب بیماران دشوار است؛ چراکه پزشکان حاذق و توانمندی در این حوزه و فعالیت می کنند. با این حال راه های ساده ای برای تشخیص بهترین پزشک واژینیسموس وجود دارد. ساده ترین راه برای انتخاب بهترین دکتر واژینیسموس پیدا کردن صفحات مجازی پزشکان و بررسی نظرات بیمارانی است که با این پزشکان درمان شده اند. صحبت کردن با مراجعه کنندگان قبلی کمک می کند تا با طرز کار، رفتار، مهارت و تجربه پزشک آشنا شوید و بتوانید تصمیم مطمئن تری برای انتخاب پزشک بگیرید. همچنین می توانید مدارک پزشکی، سطح تحصیلات و میزان تجربه پزشک در زمینه درمان بیماری واژینیسموس را به طور کامل بررسی کنید.

8- آیا داروهایی برای درمان واژینیسموس وجود دارد؟

درمان واژینیسموس ممکن است شامل استفاده از داروهای خاصی باشد، هرچند توجه داشته باشید که مدیریت این شرایط باید تحت نظارت پزشکی انجام شود. داروهای که برای درمان این مشکل استفاده می شوند شامل موارد زیر هستند:

9- واژینیسموس چه تأثیری بر روی استفاده از تامپون ها دارد؟

این واکنش کاملاً غیرارادی است و مانع از ورود هر جسم خارجی چه بزرگ چه کوچک (حتی انگشت یا تامپون) به واژن می شود.

10- آیا واژینیسموس یک اختلال شایع است؟

واژینیسموس یک اختلال رایج و قابل درمان است.

11- چگونه می توانم با شریک جنسی خود در مورد واژینیسموس صحبت کنم؟

صحبت با شریک زندگی خود در مورد احساسات و ترس از رابطه جنسی ممکن است به شما احساس آرامش بیشتری دهد.

12- آیا واژینیسموس همیشه با درد همراه است؟

این وضعیت، همیشه همراه با درد است.

13- آیا واژینیسموس در همه سنین رخ می دهد؟

واژینیسموس در سنین مختلف زنان بروز می کند.

راه های پیشگیری از واژینیسموس

با توجه به اینکه به طور قطعی دلیل واژینیسموس مشخص نیست، بنابراین هیچ راه ثابت شده و شناخته شده ای برای پیشگیری از واژینیسموس نیز وجود ندارد.از آنجایی که واژینیسموس با سلامت روان افراد رابطه مستقیم دارد ، انجام تمارین ورزشی و کنترل استرس می تواند بر این امر مؤثر واقع شود.

همچنین بخوانید : روش های جوانسازی واژن

نسخه اصلی مطلب همه چیز درباره واژینیسموس یا دخول دردناک را در سایت دکتر زهرا صابری بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

همه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینه

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]
عوامل مؤثر در جذب آهن در مواد غذاییشهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]
مزایا و معایب کرم موبر صورت و بدن برای پوستدکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]
علت علائم و درمان التهاب مفصل لگندکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
شب ادراری در کودکان-قسمت سوم-درماندکتر محمد رضا قرائتی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
کاشت مو برای چه افرادی مناسب است؟دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]
فیلر زیر چشم برای چه کسانی مناسب است؟دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]
ویژگی های پوست سالم و روشهای افزایش شادابی پوستدکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
آیا درمان اسکار آکنه با عوارض همراه است؟کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]
روشهای سریع درمان چین و چروک پوست صورتدکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟دکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی چربی سوز برای رفع غبغب و افتادگی پوست گردندکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]
روشن کردن بیکینی با لیزر مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
دستگاه کوتر؛ مزایا،کاربردها ومراقبت های قبل و بعد درماندکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
روش های سفید کردن دندان در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
رفع افتادگی پوست با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی؛ بررسی مزایا، عوارض و نتایج آندکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
روش های درمان افتادگی سینهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
اصلاح لبخند لثه ای (گامی اسمایل) با تزریق بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اثرات طولانی مدت تستوسترون پایین درمان نشده در مردان چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
درمان و کاهش دردهای سیاتیک توسط متخصص طب سوزنیدکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره سنگ کلیه ؛ از تشخیص تا درمان قطعیآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
راهنمای کامل استفاده از ترمیا برای بستن منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی نانوفت چیست؟دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
برجسته سازی لب ها با تزریق چربی؛ مزایای و معایبدکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق ژل به دست؛ جوانسازی دستها با تزریق فیلردکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FIT و نتایج طبیعی آندکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت