دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف تلفن مطب : 66576424 - 021

فلج مغزی گروهی از اختلالات عصبی است که بر مهارت های حرکتی و رشدی تأثیر می گذارد. به طور کلی این اختلال بر اثر رشد غیرمعمول مغز و یا آسیب به مغز در حال رشد ایجاد می شود و بر توانایی کنترل عضلات یک فرد تأثیر می گذارد. علت دقیق فلج مغزی همیشه مشخص نیست، اما اغلب با عواملی مرتبط است که بر رشد مغز تأثیر می گذارند، مانند عفونت های دوران بارداری، کمبود اکسیژن به مغز در هنگام تولد، یا جهش های ژنتیکی.

آنچه در این مطلب میخوانید

همه کودکان فلج مغزی مشکلاتی در حرکت و وضعیت بدنی دارند. این آسیب ناشی از آسیب مغزی است که قبل، حین یا بعد از تولد رخ می دهد و شدت آن می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. این بیماری می تواند نواحی مختلف بدن از جمله بازوها، پاها و صورت را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می تواند مشکلاتی در گفتار، بینایی و شنوایی ایجاد کند.

علائم فلج مغزی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در طول زمان با رشد و تکامل کودک تغییر می کند. در صورتی که فلج مغزی در کودکان ژنتیکی باشد، نمی توان به طور قطعی پیشگیری کرد. تشخیص فلج مغزی در بارداری امکان پذیر نیست؛ چراکه دلیل قطعی آن همچنان برای پزشکان مشخص نیست. با این وجود راهکارهایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری در کودکان وجود دارد. چند مورد از این عوامل را در ادامه بررسی می کنیم.

علت فلج مغزی در کودکان

پیشگیری و درمان فلج مغزی کودکان

دلایل اکتسابی فلج مغزی در کودکان

نشانه های فلج مغزی در نوزادان

علائم CP در هر کودک متفاوت با دیگری و به نوع فلج مغزی وابسته است. ضعیف بودن عضلات، ضعف در کنترل حرکات، لرزش دست ها و پاها از نشانه های کلی هستند. ویژگی کودکان فلج مغزی به نوع فلج مغزی کودک برمی گردد؛ اما در کل چنین کودکانی نشانه هایی از قبیل موارد زیر را دارند:

  1. اسپاسم عضلانی (Spasticity): باعث جمع شدگی عضلات به خصوص پاها و بازوها می شود. این جمع شدگی یا تنگی عضلات هنگام کشش بدن (خم نشدن اندام ها) یا حتی در حالت استراحت (چسبیدن دست ها و پاها به بدن) به وجود می آید.
  2. کم تونوسی یا ضعف عضلانی (Hypotonia): منجر به شل شدن یا نرمی عضلات می شود.
  3. دیپلژی یا فلج متقارن (Diplegia): در کنترل اندام های حرکتی جفت (پاها یا دست ها) اختلال ایجاد می شود.
  4. همی پلژی یا فلج نیمی از بدن (Hemiplegia): کنترل اندام های حرکتی یک سمت بدن مشکل می شود.
  5. دیستونیا (Dystonia): کنترل انقباضات عضلات از بین می رود. باعث حرکات بدنی ناخواسته در کودک می شود.
  6. علائم فلج مغزی در نوزادان کمتر از ۶ ماه: سفتی و خشکی در عضلات حس می شود. نمی توانند گردن را نگهدارند. هنگام بلندکردن پاها ضربدری و گردن و کمر به عقب خم می شود.
  7. نوزاد ۶ تا ۱۰ ماهه: نمی توانند غلت بزنند و دستشان را به سمت دهان یا نزدیک هم بیاورند.

دامنه حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی

کودکان متأثر از آسیب دیدگی مغزی ناشی از CP دچار مشکلات حرکتی و رشدی می شوند. علائم فلج مغزی در کودکان عبارتند از ضعف عضلات دست و پا، شل شدگی یا سنگینی دست و پا، حرکات نامنظم، شلخته یا کنترل نشده که تصادفی و خارج از کنترل کودک هستند. چون درگیر شلی یا سفتی اندام ها می شوند و حالت بدن آنها غیر طبیعی است، به این ترتیب دامنه ی حرکتی آنها کاهش پیدا می کند و حتی ممکن است حرکت های غیر ارادی داشته باشند. این موارد جزء علائم فلج مغزی خفیف است؛ اما می تواند شدیدتر هم باشد.

فلج مغزی کودکان

آیا فلج مغزی قبل از تولد قابل شناسایی است؟

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص فلج مغزی در جنین وجود ندارد. فلج مغزی ممکن است مدتی طول بکشد تا خود را نشان دهد، بنابراین تشخیص آن در دوران جنینی دشوار است. به طور کلی فلج مغزی در دوران بارداری قابل تشخیص نیست؛ اما مراقبت های پزشکی در دوران بارداری و زایمان می تواند به کاهش خطر کمک کند.

خطرات فلج مغزی در کودکان و اطفال

ضعف عضلانی، اسپاسم ماهیچه ای و مشکلات ناهماهنگی در طی دوران کودکی و بزرگسالی باعث بروز مشکلاتی می شود که شامل:

مشکلات شایع در کودکان فلج مغزی

اغلب کودکان مبتلا به فلج مغزی همزمان دارای مشکلات دیگری نیز هستند. این مشکلات ممکن است نتیجه فلج مغزی یا یک همزمانی غیر مرتبط اما رایج باشد.
چندین دسته از مشکلات مرتبط با فلج مغزی وجود دارد ، از جمله:

  1. مشکلات اولیه
  2. مشکلات ثانویه
  3. مشکلات وابسته
  4. فاکتورهای خطر همزمان

مشکلات اولیه

این نوع مشکلات اولیه نتیجه مستقیم آسیب مغزی یا ناهنجاری است که خود علت فلج مغزی می باشد. مشکلات اولیه یا علائم فلج مغزی شامل اختلال در کنترل حرکات (درشت، ظریف، دهانی) ، اختلال در هماهنگی حرکتی ، تن عضلانی ضعیف ، تعادل و حالت بدن است.

مشکلات ثانویه

مشکلات ثانویه نتیجه مشکلات اولیه می باشد و فقط به دلیل فلج مغزی ایجاد می شوند. مشکلات ثانویه که اغلب با فلج مغزی همراه هستند شامل مشکلات تغذیه و بلع ، تغذیه نامناسب و مشکلات تنفسی و ... هستند.

اغلب کودکان مبتلا به فلج مغزی دارای اختلال کنترل حرکت دهان هستند ، به این صورت که در کنترل عضلات دهان و گلوی خود مشکل دارند. این می تواند منجر به مشکلات تغذیه (مکیدن ، جویدن و غیره) و دیسفاژی یا مشکل در بلع شود. در برخی موارد ، مبتلایان به دیسفاژی ممکن است هنگام بلع دچار درد شوند و یا به هیچ وجه قادر به بلع نباشند.
ریفلاکس معده (GERD) نیز یک بیماری گوارشی است که در آن اسید معده دوباره به مری برگردانده می شود. و این مشکل در میان مبتلایان به فلج مغزی شایع است.
کودکانی که دارای مشکل های قبل باشند احتمال بروز آسپیراسیون بالا می باشد. در این حالت غذا ، مایعات ، بزاق یا استفراغ به داخل ریه ها تنفس می شود.
در حدود 30 درصد از بیماران فلج مغز دچاراختلال حرکت دهان ، همچنین ریزش آب دهان می شوند.

بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی ، به دیس آرتریا مبتتلا هستند که یک اختلال حرکتی گفتارمی باشد. و افراد مبتلا به این اختلال در کنترل عضلات مورد استفاده برای گفتار مانند لب ها، زبان، دیافراگم، تارهای صوتی مشکل دارند.

مشکلات وابسته

مشکلات وابسته شامل مواردی هستند که معمولاً به طور همزمان با فلج مغزی اتفاق می افتند ، اما در اثر آسیب مغزی یا ناهنجاری یکسان ایجاد نمی شوند. این مشکلات شامل اختلال بینایی و شنوایی (این موارد می تواند در برخی مواقع، مشکلات ثانویه باشد) ، ناتوانی های ذهنی و یادگیری، صرع و ... می باشد.

کودکان دارای ناتوانی فکری هم در عملکرد شناختی ( توانایی تفکر منجر به دانش) و هم در رفتار انطباقی (توانایی سازگاری با محیط و عملکرد در زندگی روزمره) محدودیت هایی دارند. معلولیت های ذهنی در گروه خفیف ، متوسط یا شدید دسته بندی می شوند.

کودکان مبتلا به فلج مغزی به دلایل مختلفی در یادگیری مشکل دارند. مشکلات پردازش عصبی که در مهارت های اساسی یادگیری مانند خواندن و نوشتن تداخل ایجاد می کنند. اختلالات یادگیری همچنین می توانند مهارت های سطح بالاتر مانند نظم و استدلال منطقی را تحت تأثیر قرار دهند.

حدود 75 تا 90 درصد کودکان مبتلا به فلج مغزی اختلالات بینایی دارند که عبارت اند از:

  1. عیوب انکساری (نزدیک بینی و دور بینی و آستیگماتیسم یا تاری دید)
  2. نیستاگموس (حرکات تکراری و غیرقابل کنترل چشم در جهت عمودی یا افقی)
  3. آتروفی بینایی (زوال عصب بینایی به دلیل آسیب)
  4. نقوص میدان دید (از بین رفتن یک طرف میدان بینایی)
  5. نیستاگموس (حرکات تکراری و غیرقابل کنترل چشم در جهت عمودی یا افقی)

سه نوع اصلی کم شنوایی وجود دارد که ممکن است برای کودک دچار فلج مغزی اتفاق بی افتد. که عبارت اند از:

  1. رسانشی
  2. حسی - عصبی
  3. ترکیبی

30 تا 50 درصد کودکان مبتلا به فلج مغزی، صرع همزمان دارند. این اختلال در میان کودکانی که توانایی راه رفتن ندارند و یا تحرک محدود دارند بیشتر دیده می شود.

فاکترهای خطر همزمان

فاکتور های خطر همزمان، مواردی هستند که ارتباطی با فلج مغزی ندارند و اغلب فقط همزیستی می کنند. فاکتورهای همزمان فلج مغزی، شامل اوتیسم و ADHD می باشند.

تجهیزات مخصوص کودکان فلج مغزی

  1. اسکوتر یا ویلچر (صندلی فلج مغزی): این تجهیزات برای افرادی که قادر به راه رفتن به طور مستقل نیستند مورد استفاده قرار می گیرد. اسکوترها و ویلچرها به فرد امکان حرکت و استقلال بیشتری می دهند.
  2. وسایل کمکی برای راه رفتن: این تجهیزات مانند عصاهای پشتیبان، زین های کمکی، ایکوالیزر به کودکان سی پی کمک می کند تا تعادل و کنترل بهتری داشته باشند.
  3. ارتوزها (تقویتی های جنبشی): استفاده از انواع ارتز برای تقویت قدرت عضلات، تثبیت مفاصل و بهبود تناسب اندام ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. تجهیزات تنفسی: برای برخی بیماران فلج مغزی که مشکلات تنفسی دارند از ماشین تنفسی و کمک های تنفسی استفاده می کنند.
  5. تجهیزات کمکی برای اندام ها: مانند اسپنداژها، تکه های کمکی و ابزارهای کمکی برای استفاده در کارهای روزمره.
  6. تجهیزات توان بخشی: این تجهیزات شامل تخته بالانس، ماشین های راه رفتن خاص و تجهیزات تحریکی است.

آیا فلج مغزی کودکان ارثی است؟

با توجه به تعریف وراثت چند وجهی که به تاثیر متقابل ژنها یا تاثیرعوامل محیطی روی ژنها گفته می شود. به خوبی نشان می دهند که چطور ممکن است فلج مغزی در یک خانواده به دلیل بروز مشکلات بارداری به ارث برسند. به همین دلیل با توجه به وراثت چندوجهی، فلج مغزی کودکان می تواند تا حدی ارثی باشد. به طور کلی فقط حدود ۲ درصد از افراد فلج مغزی در اثر عود کردن چنین وراثتی در خانواده به این عارضه دچار می شوند.

ابزارهای کمک حرکتی برای کودکان فلج مغزی

واکر

یکی از تجهیزات مهم برای کمک راه رفتن کودکان فلج مغزی می باشد. که انواع مختلفی دارند که دو نوع کاربردی آن واکر های معکوس که در پشت کودک قرار می گیرند و نوعی دیگر که در جلوی کودک قرار می گیرد. این وسیله کمک می کند تا کودک بتواند تحرک کافی داشته باشد تا علاوه بر بهبود گردش خون، در اندام کودک مانع از آتروفی عضلات و ضعف آنها گردند.

ویلچر

یکی از وسایل کمک حرکتی رایج برای بیماران فلج مغزی غیرسرپایی ویلچر می باشد. که دو نوع اصلی آن شامل صندلی چرخدار دستی و برقی است. ویلچرهای دستی باید توسط کاربر رانده شوند یا توسط شخص دیگری هل داده شوند، در حالی که نوع برقی آن موتوردار هستند.

دستگیره

یک نوع از تجهیزات مناسب برای کودکان فلج مغزی دستگیره ها می باشند که خاصیت الاستیکی و کش مانند دارند که بر روی ابزارهای مختلف نظیر قاشق ،چنگال ، چاقو ،برس، مسواک و مداد نصب می گردد و برای کودکانی که در گرفتن مشکل دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

تخته هوشمند ایستاده

این تخته به کودکان فلج مغزی کمک می کند که بر روی پاهای خود تحمل وزن بکنند. تحمل وزن بر روی اندام در کودکان فلج مغزی علاوه برجلوگیری از آتروفی و ضعف عضلات مانع است از ایجاد بدشکلی در اندام آنها می شود.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

آیا درمان فلج مغزی کودکان با سلول های بنیادی امکانپذیر است؟

در حالی که فلج مغزی هنوز به طور کامل قابل درمان نیست، دانشمندان و پزشکان به طور مداوم در حال بررسی روش های درمانی جدید و امیدوارکننده هستند. یکی از رویکردهای نوآورانه برای درمان فلج مغزی شامل درمان ترمیمی با استفاده از سلول های بنیادی است. سلول درمانی در کودکان فلج مغزی در آزمایشات بالینی اولیه امیدوارکننده بوده است.

برای درمان فلج مغزی با سلول های بنیادی، باید سلول های بنیادی را به کودک سی پی تزریق کرد. برای کودکان فلج مغزی این سلول ها را به خون یا مغز استخوان و یا مغز و نخاع تزریق می کنند تا تقسیم شده و بافت عصبی را بسازند و مغز کودک را ترمیم کنند. سلول های بنیادی در درمان فلج مغزی این توانایی را دارند که با لمس سلول های آسیب دیده مغز به سلول های سالم مغز تبدیل شوند.

پیشگیری از فلج مغزی کودکان

ویزیت های روتین پزشک در طول بارداری برای ابتلا به هر گونه عارضه و عوامل خطر فلج مغزی بسیار مهم است. معاینات مداوم می تواند به تشخیص مشکلاتی مانند گروه های خونی ناسازگار بین مادر و کودک، کمک کند و خطر عوارض را کاهش دهد. همچنین به مادران باردار برای کاهش آسیب مغزی، رعایت نکات زیر توصیه می شود که عبارتند از:

نسخه اصلی مطلب آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است؟ را در سایت دکتر بیژن فروغ بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

همه چیز درباره مزوژل؛ کاربردها، مزایا و هزینه

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]
روزه داری و بیمار ی ام اس (مولتیپل اسکلروز)دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]
مسايل جنسی پس از آسيب اعصابدکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
میزان تأثیرگذاری کرمهای دور چشمدکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
نتایج امیدبخش برای درمان کم شنوایی حسی عصبیدکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]
همه چیز در مورد هیدروسلدکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
مزایای تصویربرداری فول اسپایندکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]
سرطان پستاندکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]
مقایسه تزریق ژل و بوتاکس برای درمان چین و چروکدکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟دکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی چربی سوز برای رفع غبغب و افتادگی پوست گردندکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]
روشن کردن بیکینی با لیزر مزایا، معایب و کاندیدای مناسبدکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
دستگاه کوتر؛ مزایا،کاربردها ومراقبت های قبل و بعد درماندکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
روش های سفید کردن دندان در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
رفع افتادگی پوست با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزوتراپی؛ بررسی مزایا، عوارض و نتایج آندکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمدکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
روش های درمان افتادگی سینهدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
اصلاح لبخند لثه ای (گامی اسمایل) با تزریق بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
اثرات طولانی مدت تستوسترون پایین درمان نشده در مردان چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
درمان و کاهش دردهای سیاتیک توسط متخصص طب سوزنیدکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره سنگ کلیه ؛ از تشخیص تا درمان قطعیآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
تعیین جنسیت با روش IVF چیست و چگونه انجام می شود؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
دلیل بی اختیاری ادرار در خانمها و راههای درمان آندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
راهنمای کامل استفاده از ترمیا برای بستن منافذ باز پوستدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی نانوفت چیست؟دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
بررسی علل، پیشگیری و درمان فلوروزیس دندانی در کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
برجسته سازی لب ها با تزریق چربی؛ مزایای و معایبدکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
تزریق ژل به دست؛ جوانسازی دستها با تزریق فیلردکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
کاشت ابرو به روش FIT و نتایج طبیعی آندکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
دکتر احمد شکرچی زاده - متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات
دکتر احمد شکرچی زاده

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات


www.drshekarchizadeh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت