دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک

تزریق فیلر و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

دکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]آدرس وب سایت : www.drloghmani.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم تلفن مطب : 31312141 - 031

تزریق فیلر یا ژل یک روش درمانی نوین می باشد که بدون جراحی، اقدام به رفع مشکلات صورت می نماید. فیلر پوستی یک روش تزریقی زیبایی بسیار موثر برای تقویت و لیفت صورت شما می باشد و به شما کمک می کند تا ظاهری طبیعی و شاداب داشته باشید. فیلرها موادی هستند که به صورت تزریقی در پوست وارد می شوند تا حجم و شکل آن را تغییر دهند. این مواد معمولاً از جنس ژل هایی مانند هیدروژل یا اسید هیالورونیک تشکیل شده اند. فیلرها برای پر کردن خطوط و چین های صورت، افزایش حجم لبها و یا افزودن زیبایی و جوانی به پوست استفاده می شوند. با تزریق ژل در نقاط متفاوت صورت می توان، چربی و کلاژن از دست رفته را جبران نموده و اثرات پیری را بهبود بخشید. این فرآیند به عنوان یک روش غیرجراحی و موقت برای بهبود ظاهر پوست و شکل صورت شناخته می شود، و علاوه بر کمک به رفع افتادگی پوست بسیار ایمن، کم هزینه و بدون عوارض جانبی خاصی می باشد. در ادامه بیشتر به بررسی این روش می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق فیلر و نحوه عملکرد آن

در دنیای پزشکی زیبایی، فیلرها به یک انتخاب محبوب برای افرادی تبدیل شده اند که به دنبال بهبود ظاهر خود و دستیابی به ظاهری جوان تر هستند. آن ها را می توان بر اساس ترکیب و هدف مورد نظر به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. در این قسمت به بررسی برخی از رایج ترین انواع پرکننده های مورد استفاده در عمل های زیبایی می پردازیم.

تزریق فیلر

انواع فیلرها

فیلر اسید هیالورونیک (HA)

اسید هیالورونیک که به طور طبیعی در بدن انسان یافت می شود، وظیفه جمع کردن نواحی مختلف پوست در زمان نیاز را دارد. اسید هیالورونیک به دلیل طبیعی و ایمن بودن، محبوب ترین نوع فیلر در سطح جهانی به حساب می آید. بااین حال باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به طبیعی بودن این ماده و جذب آن توسط بدن، اثرات تزریق اسید هیالورونیک معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه نمایان است و پس از آن نیاز به تجدید پروسه تزریق و فیلر دارد. تزریق اسید هیالورونیک علاوه بر ایجاد اثرات موقت و سریع، کلاژن سازی پوست در محل تزریق را نیز افزایش می دهد.

فیلر هیدروکسیلاپاتیت کلسیم (CaHA)

هیدروکسیلاپاتیت کلسیم، یک ماده بسیار ظریف و میکروسکوپی است که در هنگام تزریق از همبستگی بیشتری در مقایسه با اسید هیالورونیک برخوردار است. به همین دلیل هنگامی که این پرکننده ها به پوست تزریق می شوند، تولید کلاژن را تحریک می کنند و نتایج طولانی مدت را به نسبت اسید هیالورونیک ارائه می دهند.

باید بدانید که هیدروکسیلاپاتیت کلسیم بیشتر در چربی های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً با نظر پزشک در کنار اسید هیالورونیک و برای نواحی خاص بدن تجویز می شود.

فیلر پلی لاکتیک اسید

پرکننده های پلی لاکتیک اسید ، که به عنوان محرک های کلاژن نیز شناخته می شوند، از این جهت منحصر به فرد هستند که با تحریک تولید کلاژن طبیعی بدن عمل می کنند.

این پرکننده ها از یک ماده مصنوعی زیست پذیر تشکیل شده اند که به تدریج در طول زمان تجزیه می شود. از این فیلر معمولاً در نیمه پایینی صورت و در محل خطوط خنده ، حجم دهی لب و پر کردن گونه استفاده می شود. تزریق پلی لاکتیک اسید در سه یا چهار دوره یک ماهه انجام می شود و معمولاً اثری نیمه دائمی و چندساله دارد.

فیلر پلی متیل متاکریلات (PMMA)

فیلر پلی متیل متاکریلات از انواع فیلر های درشت دانه و دائمی است که اثر آن تا ۵ سال بعد از تزریق باقی می ماند. این دانه ها حجم و ساختار فوری پوست را فراهم می کنند و در عین حال تولید کلاژن را برای نتایج طولانی مدت تحریک می کنند. پرکننده های PMMA معمولا برای درمان چین و چروک های عمیق صورت و اسکار آکنه استفاده می شوند.

انتقال اتولوگ چربی

این روش که به عنوان پیوند چربی نیز شناخته می شود، شامل برداشت چربی از یک ناحیه از بدن و تزریق آن به ناحیه دیگر برای بازگرداندن حجم است. این روش از سلول های چربی خود بیمار استفاده می کند و آن را به گزینه ای طبیعی و ایمن برای جوانسازی صورت تبدیل می کند. نتایج انتقال چربی اتولوگ می تواند متفاوت باشد، اما عموماً طولانی مدت هستند.

کاربرد تزریق فیلرها

فیلرها ۴ کاربرد اساسی دارند که به شرح زیر می باشند:

فیلرها با خاصیت پرکنندگی که دارند؛ می توانند به خوبی چین و چروک ها و خطوط چهره را پر کرده و پوشش دهند. خطوط اخم، خنده و خطوط افقی پیشانی با تزریق فیلر به خوبی کاور شده و از بین می روند.

همچنین از این مواد برای هم سطح نمودن اسکارهای آتروفیک یا فرو رفته نیز در کنار روشهایی مانند سابسیژن می توان بهره برد.

یکی از کاربردهای اساسی تزریق فیلر، به قرینه سازی اعضای صورت مربوط می شود. در بسیاری از افراد گونه ها، شقیقه یا لبها به دلایل گوناگون قرینه نیستند. تزریق فیلر می تواند با قرینه سازی اجزای صورت، یکی از اصول زیبایی که همان حفظ تعادل و قرینگی است را برقرار سازد.

بیشترین کاربرد تزریق فیلر برای افرادی است که می خواهند در یک قسمت از صورت یا بدن خود حجم بیشتر و فرم بهتری را تجربه کنند. این کاهش حجم یا از ابتدا و به صورت ژنتیکی وجود داشته است یا به مرور زمان در اثر افزایش سن، کاهش وزن، سبک زندگی و … ایجاد گردیده. در هر صورت تزریق فیلر برای این موارد می تواند با بهترین نتایج همراه باشد.

فیلرها به چه مناطقی تزریق می شوند؟

تزریق فیلر بینی

یک راه حل غیرجراحی برای کمک به کوچکتر و باریکتر به نظر رسیدن بینی یا اصلاح برآمدگی روی بینی تزریق فیلر می باشد. با استفاده از تزریق اسید هیالورونیک در نقاط استراتژیک، پزشک زیبایی قادر است تا پل بینی را باریک کرده، اندازه سوراخ بینی را کاهش داده و شکل کلی بینی را برای داشتن ظاهری صاف، بدون نیاز به جراحی ساده تر نماید.

تزریق فیلر چشم

تزریق فیلر زیر چشم یکی از بهترین و ساده ترین روش های پر کردن و از بین بردن گودی زیر چشم است. تزریق فیلر زیر چشم به بهترین شکل ممکن می تواند این گودی را پر کرده و در نتیجه جوانی و شادابی را دوباره صورت شما بازگرداند.

تزریق فیلر لب

فیلر لب یک ماده پرکننده است که برای افزایش حجم، فرم دهی و رفع چین و چروک های لب استفاده می شود، که می تواند همچنین باعث بهبود تقارن لب ها شود.

تزریق فیلر خط خنده

تزریق فیلر برای از بین بردن خط خنده، یک روش کم تهاجمی بوده و به صورت سرپایی، با بی حسی موضعی و بدون نیاز به جراحی انجام می شود. یکی از بهترین انواع ژل ها برای پر کردن خط لبخند، ژل های هیالورونیک اسید است.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: زیبایی لب ها با تزریق فیلر

مزایا و محدودیت های تزریق فیلر

- مزایا اصلی شامل افزایش حجم، کاهش چین و چروک ها، و جوانسازی پوست

- محدودیت ها و ریسک های مرتبط مانند واکنش های حساسیتی

از ریسک های تزریق فیلر می توان به احتمال بروز واکنش های حساسیتی به مواد تشکیل دهنده فیلر اشاره کرد. امکان بروز هرگونه علائمی بعد از تزریق وجود دارد که نشان دهنده آلرژی فرد به آن فیلر است. در نظر داشته باشید که در این مواقع باید فورا به پزشک خود مراجعه کنید و اتفاقی که برایتان افتاده را با پزشک خود مطرح کنید.بهترین راهی که می توانید از این کار جلوگیری کنید در جریان قرار دادن پزشک از حساسیت ها و سوابق پزشکی خود و گرفتن تست پوستی با فیلر می باشد.

مراقبت های قبل از تزریق فیلر

فرآیند تزریق فیلر

پس از جلسه مشاوره با پزشک و بررسی شرایط فرد، در روز درمان، ابتدا پزشک محل های تزریق را مشخص می کند. سپس با استفاده از بی حسی موضعی یا کرم های بی حس کننده، محل درمان بی حس می شود. در مرحله بعدی محل تزریق با استفاده از محلول هایی، ضدعفونی می شود. در مرحله آخر تزریق فیلر با استفاده از سوزن های ظریف و در زاویه مناسب انجام می شود.

مراقبت های بعد از تزریق فیلر

نتایج و اثرات تزریق فیلر

تاثیر تزریق فیلر در همان لحظات ابتدایی انجام عمل زیبایی به طور قابل توجه ای ملموس است. اما به مرور زمان مواد پرکننده با بافت مورد نظر تطبیق پذیرفته و نتیجه خود را به عینه برای افراد به نمایش خواهد گذاشت. به طور کلی همه افراد تا 3 روز اول بعد از تزریق نتیجه چشمگیری را مشاهده خواهند نمود اما تا سپری شدن کامل دوره نقاهت کوتاه مدت اثرگذاری نهایی برای افراد قابل مشاهده خواهد بود.

ماندگاری تزریق فیلر

مدت زمان ماندگاری تزریق فیلر به عوامل مختلفی مانند برند فیلر، وضعیت جسمی فرد، ناحیه تزریق، نوع ژل مورد استفاده و ... بستگی دارد، اما حداقل زمان برای ماندگاری فیلر 12 ماه در نظر گرفته شده است. البته این زمان، بسته به میزان ماندگاری فیلر در صورت فرد دارد و برای هر شخص، متفاوت خواهد بود.

آیا تزریق فیلرها دائمی است؟

فیلرهای دائمی

تزریق فیلر گاهی با توجه به خواسته فرد مراجعه کننده به صورت دائمی انجام می شود یعنی به به این صورت است که افراد بعد از تزریق تا مدت های طولانی می توانند این ژل را زیر پوست خود حفظ کنند. زیرا بدن توانایی تجزیه این گونه فیلرها را ندارد و در نتیجه به طور دائمی و مادام العمر در بدن باقی می ماند. لازم به ذکر است که استفاده از این دست از ژل ها بدون خطر نیست و توصیه می شود که از آنها استفاده نکنید؛ زیرا به دلیل عوارض خطرناک و جانبی بسیار زیادی که دارند محبوبیت خود را از دست داده اند.

فیلرهای نیمه دائمی

فیلرهای نیمه دائمی برای پر کردن خطوط عمیق تر صورت استفاده می شود. از آنجا که ماهیت نیمه دائمی دارند ممکن است در هفته ها پس از تزریق اولیه فیلر نیازی به روتوش یا اضافه کردن کمی دیگر از آن نداشته باشد. فیلرهای نیمه دائمی باعث تحریک بافت سازی می شوند و پس از مدتی اثرات خود را نشان می دهند. تزریقات این دسته از فیلرها نیاز به تجربه و مهارت خاصی دارد زیرا باید نکات و ملاحظات تزریق این گونه فیلرها در نظر گرفته شود.

فیلرهای موقتی

انواع مختلفی از فیلرهای موقت موجود است. یکی از پرکاربردترین آنها فیلر هیالورونیک است که همانطور که گفتیم نسبت به سایر فیلرها عارضه کمتری دارد و بسیار پرکاربرد است. فیلرهای موقتی برای برجسته کردن لب، گونه و از بین بردن چروک های پوست استفاده می شود. تزریق فیلر های موقتی نتایجی بسیار طبیعی را ایجاد می کند؛ اما مشکل اصلی آن ماندگاری کم است که معمولاً بین 3 الی4ماه از بین می رود.

معایب تزریق فیلر

بسیاری از این عوارض موقتی هستند و مدتی بعد از درمان خود به خود برطرف می شوند. برخی عوارض نیز با تشخیص پزشک و با روش های درمانی خاص، رفع می شوند. معایب و عوارض تزریق ژل به شرح زیر است:

هزینه تزریق فیلر

تعیین هزینه تزریق فیلر به عواملی مانند برند فیلر، نوع فیلر تزریقی، ناحیه تزریق، مهارت و تخصص پزشک و مکان کلینیک و ... بستگی دارد.

نسخه اصلی مطلب تزریق فیلر و هر آنچه باید در مورد آن بدانید را در سایت دکتر شهریار لقمانی بخوانید.
درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازم

دکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
دلایل ایجادتیرگی دور چشمدکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]
نفروز یا سندروم نفروتیک چیست؟دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
پماد هیدروکینون چیست و چه تأثیری در درمان لک صورت دارد؟دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]
چین و چروک های پوست چگونه درمان میشوند؟دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]
بررسی علت و عوارض گودی کمر بعد از زایماندکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
ورزش کگلدکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]
علت و درمان ریزش سکه ای ریش آقایانکلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]
سونوگرافی چند روز بعد از لقاح بارداری را مشخص میکند؟دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]
همه چیز درباره تزریق چربی برای رفع اسکار و جای جوشدکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]
افزایش میل جنسی در زناندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
همه چیز درباره میکرودرم ابریژن؛ مزایا، کاربردها و قیمتدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
تزریق چربی به صورت های لاغر؛ مزایا و ماندگاریدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
همه چیز درباره بلفاروپلاستی؛ مزایا و مراقبت های قبل و بعددکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
فواید طب سوزنی برای درمان گردن درد و دیسگ گردندکتر فریبا خضرایی [ پوست ، مو و زیبایی ]
مزایا و معایب لیزر مونالیزا برای خشکی واژندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
بررسی نقش قند و شکر در پوسیدگی دنداندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
جوانسازی دست ها با تزریق فیلردکتر ایمان نیکخو [ پوست ، مو و زیبایی ]
استریا چیست؛ مهم ترین روش های درمان ترک پوستیدکتر مینا دادگر [ پوست ، مو و زیبایی ]
هر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانیددکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
همه چیز درباره لیپوساکشن ران؛ کاندیدای مناسب، مزایا، معایب و قیمتدکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]
راهنمای کامل برای درمان خطوط خرگوشی با بوتاکسکلینیک بنیتا [ پوست ، مو و زیبایی ]
پی آر پی موی سر، روشی موثر برای تقویت، رشد و درمان ریزش مودکتر سهراب علیزاده [ پوست ، مو و زیبایی ]
واکسیناسیون چه نقشی در پیشگیری از هپاتیت دارد و چالش های حاضر چیست؟دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]
فواید و کاربردهای دستگاه وکیوم برای درمان زخمآقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]
حاملگی مولار چیست چه علائمی دارد و راههای درمان آن کدام است؟دکتر عنایت الله ایزدی [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]
کاهش ارگاسم در زنان؛ علل، تشخیص و درماندکتر زهرا صابری [ متخصص زنان و زایمان ]
مگنت درمانی آرتروز گردندکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
جوانسازی پوست با لیزر CO2 فرکشنالدکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]
همه چیز درباره تزریق چربی به شقیقه ها؛ مزایا، ماندگاری و قیمتدکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]
تاثیر قطره آهن روی پوسیدگی دندان کودکاندکتر نیلوفر فلاح [ متخصص دندانپزشکی کودکان ]
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مهین عباسپور - پوست ، مو و زیبایی
دکتر مهین عباسپور

پوست ، مو و زیبایی


www.drabbaspour.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت