شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

لیزر فرکشنال co2 چیست؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

از سال 1995 تا كنون ليزر Co2 معمولی بهترين روش غيرجراحی جهت از بين بردن چين چروک و صاف كردن فرورفتگی های صورت محسوب می شد. در چند سال اخیر درمان های زیبایی و جوانسازی با تحولات شگرفی روبه رو بوده است. این روش های نوین جایگزین روش های پرعارضه و تهاجمی گذشته شده اند. ليزر Co2 معمولی می تواند جوانسازی بسيار خوبی در صورت ايجاد كند و پوست را سفت و شفاف نمايد ولی عوارضی از خود به جا می گذارد كه گاه تحمل آن ها برای بيماران بسيار دشوار است از جمله طولانی بودن زمان التيام بخشی پوست كه گاهی به 2 هفته می رسد و در اين مدت پوست بايد پانسمان باشد، قرمزی پوست كه گاه از 4 تا 6 ماه به طول می انجامد. از عوارض این لیزر این است که در پوست ما ايرانيان ممكن است تيرگی بعد از ليزر (PIP) نيز مشاهده شود.

در چند سال اخير تكنولوژی جديدی به نام Fractional Laser (لیزر فرکشنال) بوجود آمده است كه به طور قابل ملاحظه ای زمان التيام بخشی پوست و همچنين عوارض ديگر ليزر را كاهش می دهد. با ليزر Fractional Laser نور ليزر (beam) به تعداد زيادی شعاع های كوچكتر (microbeam) تقسيم می شود. وقتی اين شعاع های كوچكتر به پوست برخورد می كنند نقاط كوچكی از پوست كه بين اين شعاع های ليزری قرار گرفته است و با ليزر برخورد نمی كند سالم می ماند.

اين نقاط سالم پوست باعث تسريع روند ترميم پوست می شوند و هر چه پوست سريع تر التيام پيدا كند احتمال عوارض مانند قرمزی و يا تيره شده پوست كمتر می شود.
نقاط كوچکی كه توسط شعاع های كوچكتر ليزر شده اند microtreatment zone ناميده می شوند و جراحت اين ستون های ليزر شده كه تا عمق 1000 ميكرون داخل پوست می باشد باعث تسريع كلاژن سازی در پوست و جوانسازی می گردد.

دیاگرام عملکرد لیزر فرکشنال، فرکشنال co2، لیزر co2 و erbium

شکل 1 دیاگرام مفایسه لیزر فرکشنال، فرکشنال co2، لیزر co2 و erbium

در دياگرام بالا: قسمت قرمز سمت چپ نشان دهنده ليزر Co2 و erbium معمولی می باشد كه در آن سطح پوست توسط حرارت بالای ليزر برداشته شده است (ablative). چون اين ليزرها fractional نيستند همه پوست در منطقه تحت درمان برداشته شده است و یک زخم باز به جا مانده است كه زمان نسبتا زيادی برای ترميم نياز دارد.

در قسمت دوم دياگرام، ليزر nonablative fractional مشاهده می شود كه در آن ستون های عميقی از پوست ليزر شده است اما ستون ها (ablative نبوده) يا به اصطلاح برداشته يا خالی نشده است. اين ليزرها erbium glass هستند و ستون های كوچكی از پوست را با حرارت ليزر كلاژن سازی می کنند و در نتيجه كاهش چروک و يا صاف كردن پوست را سبب می شوند. مثال واضح اين ليزرها fraxel می باشد. اين ليزر برای بهبودی سطح پوست و پركردن چروک ها و اسکارهای آكنه و كوچک كردن منافذ بسيار عالی می باشند اما درمان های متعدد نياز می باشد تا بتوان به نتيجه مطلوب دست يافت.

در قسمت سوم دياگرام، ليزر Co2 fractional را نشان می دهد كه در آن سطح پوست با عمق 10 تا 200 ميكرون برداشته شده است، اين ليزر fractional است و پوست بسيار سريع تر التيام می يابد اما عمق نفوذ ليزر به اندازه کافی زیاد نبوده تا بتواند سبب كاهش چروک و يا سفتی و جوانسازی پوست گردد.

جديدترين تكنولوژی ليزر Co2 fractional laser ablative می باشد (ablative به معنی برداشت پوست می باشد) كه در آن ستون هایی از پوست (طبق دياگرام آخرين سمت راست) عملا برداشته می شود و اين ستون ها به صورت تونل هایی خالی در پوست باقی می ماند و پروسه ترمیم این تونل ها توسط بدن، خود می تواند سبب از بين بردن چروک و سفت كردن پوست به ميزان بسيار بيشتری نسبت به ساير انواع ليزرهای nonablative از جمله fraxel شود.

ليزرهای جديد fractional Co2 اين مزيت را دارند كه با عمق نفوذ بسيار زياد 600 تا 1000ميكرون و به دليل وجود پوست سالم در اطراف اين ستون های خالی ترميم بسيار سريع تر و همچنين كاهش عوارض و كاهش زمان ترميم را به دنبال دارند.

لیزر فرکشنال co2

شکل 2 لیزر فرکشنال co2

ليزر fractional Co2 یک ليزر Co2 اصلاح شده است كه عوارض ليزر Co2 معمولی را ندارد ولی از مزايای خوب آن در درمان ضايعات زير استفاده می توان كرد.

1- چروک ريز
2- اسكار (فرورفتگی) جوش
3- اسکار سالک و آبله مرغان
4- اسكار ناشی از سوختگی يا بريدگی
5- جای بخیه های پس از جراحی
6- منافذ باز پوست
7- سفت شدن پوست
8- چروک دور چشم
9- ترک های پوستی شكم و بدن
10- لكه های پوستی و کک و مک
11- درمان کلویید
12- جوانسازی پشت دست
13- افزایش نفوذ دارو به پوست
14- تنگ کردن شلی واژن با پروب مخصوص
15- سفیدکردن واژن و بیکینی

انتخاب صحیح و کاندید مناسب لیزر فرکشنال

برای انتخاب هر روش زیبایی باید دید که آیا آن روش برای شما بهترین نتایج را به همراه دارد یا خیر. باید از روش درمانی انتظار درستی داشته باشید.
در برخی از افرادی که دچار ملاسما (لک صورت) هستند انجام لیزر فرکشنال با توان بالا می تواند منجر به تیره تر شدن لک صورت شود.

روش کار لیزر فرکشنال CO2

ابتدا پوست تمیز شده و از کرم بی حسی موضعی زیر پلاستیک استفاده می شود، پس از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پوست شما کاملا بی حس شده و برای لیزر آماده است. سپس لیزر فرکشنال بر روی سطح ناحیه مورد نظر به عبور داده می شود، با اثرگذاری لیزر سوراخ های میکروسکوپی زیادی بر روی پوست ایجاد می کند و فرآیند بازسازی و بهبود پوست را فعال می کند. این ویژگی باعث ایجاد پوستی سالم و جوان تر و صاف تر می شود.

دستگاه لیزر فرکشنال  co2

شکل 3 روش کار لیزر فرکشنال CO2

مراقبت های پیش از درمان با لیزر فرکشنال CO2

مراقبت های پس از لیزر فرکشنال

بعد از انجام لیزر فرکشنال پوست حالت شبیه به سوختگی خفیف یا آفتاب سوختگی می شود و کمی تیره تر به نظر می آید. این حالت طی یک هفته و با پوست اندازی بهبود می باید و طی حدود دو هفته سرخی و دلمه های تشکیل شده روی پوست نیز از بین می رود.

انجام ليزر فركشنال چه عوارضی دارد؟

عوارض ليزر فركشنال معمولا در درمان های شديد و تنظيمات بالای دستگاه ايجاد می شود. پس از انجام ليزر فركشنال معمولا تا چند روز پوسته ريزی و بعضا دلمه وجود دارد كه طبيعی است. گاهی اوقات تورم و سوزش و مختصر درد به مدت چند روز در محل وجود دارد. استفاده از مسکن و كيسه يخ بلافاصله پس از ليزر و سپس به طور متناوب می تواند اين عارضه را كمتر كند يا از بروز آن پيشگيری كند. عارضه نادر ديگر ايجاد لک ناشی از التهاب است كه اغلب در پوست های سبزه اتفاق می افتد. عوارض جانبی یا خطرات این نوع درمان معمولا بسیار کم بوده و احتمال ابتلا به عفونت و جای زخم یا اسکار بسیار کم است.

از چه زمانی پاسخ درمانی ظاهر می شود؟

پاسخ درمانی در ليزرهای فركشنال سريع نيست و معمولا بهبود قابل مشاهده پس از 4-3 ماه مشاهده می شود. درطی اين مدت پوست مشغول ساخت كلاژن جديد و بازسازی كلاژن و الاستين است.

تفاوت های ليزر Co2 معمولی با ليزر fractional co2

  1. در ليزر fractional co2 بر خلاف ليزر Co2 معمولی نياز به بی هوشی و تزريق آمپول بی حسی نمی باشد و بيمار فقط با یک كرم بی حس كننده، بدون درد می تواند ليزر شود.
  2. همچنين بر خلاف ليزر Co2 معمولی بيمار در اين روش جديد fractional co2 نياز به پانسمان ندارد. فقط از كرم های ترميم كننده استفاده می كند و دو روز بعد می تواند از كرم های پوشاننده و آرايشی استفاده نمايد.
  3. ترميم پوست در روش fractional co2 حداكثر 6-5 روز طول می كشد در حالی كه در ليزر Co2 معمولی بين ۷ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد.
  4. در روش fractional بيمار فقط برای 1 تا ۳ هفته کمی قرمز است در حالی كه در ليزر Co2 معمولی بين 2 تا 6 ماه قرمزی می تواند ادامه يابد.
  5. احتمال تيره شدن پوست در ليزر fractional co2 بسيار کمتر است، در حالی كه در Co2 معمولی اين ريسک زیاد است.
  6. ليزر fractional co2 را می توان در گردن، پشت دست ها يا قسمت های ديگر بدن نيز برای درمان انواع ضايعات پوستی مانند جوانسازی پشت دست ها، لكه های پوستی، ترک های شكم، اسكارهای سوختگی و يا جراحی نيز بكار برد.
  7. جلسات درمانی بسته به مشكل پوستی بين 3 تا 5 جلسه می باشد كه بصورت ماهيانه تكرار می شود.

جدول 1 تفاوت های ليزر Co2 معمولی با ليزر fractional co2

 تفاوت‌های ليزر  Co2 معمولی با ليزر  fractional co2

دوره نقاهت پس از لیزر فرکشنال چقدر است؟

بسته به دستگاه مورد استفاده، ناحیه تحت درمان و میزان تهاجمی بودن روش، دوره نقاهت می تواند از چند روز تا دو هفته متغیر باشد. بهبودی کامل بین 4 تا 14 روز به طول می انجامد و این امر به مقدار انرژی مصرفی بستگی دارد. بهبودی مناطق غیر از صورت معمولا طولانی تر است و یک انرژی سطح پایین برای این مناطق استفاده می شود. ورم صورت و چشم ممکن است تا چند روز باقی بماند و خوابیدن به صورت 45 درجه می تواند به کاهش این امر کمک کند. ممکن است یک آکنه خفیف سفید کوچک بر روی پوست ظاهر شود که پوست پس از سه روز اقدام به بازسازی آن می کند.

پوست ممکن است در طول مدت 1 هفته زخم یا پوسته پوسته شود. ممکن است بعد از عمل نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک و دارو های ضدویروسی باشد. بسته به عمق درمان شما، به طور مستمر روند بهبود شما کنترل می شود. به طور کلی دوره بهبود شما به سطح درمان بستگی دارد.

ليزر fractional co2 یک تكنولوژی بسيار پيشرفته در درمان اسكارهای آكنه (جوش)، سوختگی، منافذ، جوانسازی و سفت كردن پوست و ترک های پوستی می باشد كه در جوامع امروز با توجه به اين كه اكثر مراجعه كنندگان شاغل می باشند يا دانشجو و نمی توانند با ليزر Co2 معمولی مدت چند هفته صورت خود را پوشانده و يا پانسمان كنند، روش بسيار محبوبی در درمان انواع ضايعات پوستی از جمله جوانسازی، از بين بردن اسكارها، آكنه ، سوختگی و يا جراحی و ترک های پوستی می باشد كه تقريبا بدون درد و بدون نياز به استراحت و يا پانسمان می باشد. در مواردی که می خواهیم فرد سریع تر به نتیجه مطلوب برسد می توان ساب سیژن را با لیزر فرکشنال همزمان انجام داد تا به نتیجه بهتر با تعداد جلسات لیزر کمتر، رسید. همچنین با ورود لیزرهای پیشرفته تر مانند لیزر جنسیس ، تلفیق این دو لیزر سرعت دست یابی به نتیجه دلخواه را بیشتر و تعداد جلسات درمانی را کمتر می کند.

از لیزر فرکشنال CO2 در درمان کک و مک، تیرگی و حتی ملاسما نیز استفاده می شود، به دلیل کانال های ظریفی که توسط لیزر در پوست ایجاد می شود، نفوذ داروهایی مانند ضدلک ها و داروهای جوانسازی و یا داروهای مزوتراپی (بدون نیاز به سوزن) بیشتر می شود و به نتایج بهتر و سریع تری دست پیدا می کنیم.

لیزر فرکشنال CO2 در درمان اسکارهای کلوییدی نیز کاربرد دارد و با باز کردن کانال هایی در پوست ورود داروهای مخصوص درمان کلویید را به پوست راحت تر و بهتر می کند.

هزینه لیزر فرکشنال CO2

معمولا در ابتدا بیمار توسط پزشک معاینه می شود و پلان درمانی برای بیمار مشخص می شود. هزینه براساس وسعت ناحیه موردظر که تحت درمان قرار می گیرد و همچنین تعداد جلسات درمانی توسط پزشک تعیین می شود.

در کلینیک تخصصی پوست و لیزر هور، دکتر مریم ملکی از روش پی آر اف که اخیرا جایگزین پی آر پی شده است در تسریع روند ترمیم زخم لیزر و همچنین کلاژن سازی و جوانسازی بیشتر استفاده می کند.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان تعریق بیش از حد با تزریق بوتاکس

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

کودکان و از شیر گرفتن آنها - قسمت دوم

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

درمانهای بیماری پارکینسون

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

بررسی تأثیر و مزایای آب درمانی در طب فیزیکی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

لیزر درمانی پوست چرب

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

عوارض تزریق ژل در دراز مدت

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

پوست شما از کدام نوع است ؟

دکتر محمد شیزرپور [ متخصص پوست و مو ]

کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

درجه بندی و تعیین مراحل سرطان سینه

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا
شهزاد محمدیان

متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا


www.armitaclinic.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت