چرا ما نمی توانیم با هم حرف بزنیم و هنوز جمله اول به دوم نرسیده دعوا و بحث شروع می شود ؟برای پاسخ به این سوال باید انواع ارتباط را بدانیم تا روش صحیح ارتباط بر قرار کردن را بفهیم و اشتباهات همیشگی را کنار بگذاریم.سبک ارتباطی خصمانه ( لحن تحقیر آمیز ، تهدید و ترساندن ، انگ زدن ، بازجویی کردن ، ایرادگیری پی در پی و عدم قبول نقص های خود )
- هر چند ممکن است مصادیق رفتارهای نامطلوب فراموش شود ولی سنگینی احساسات منفی برای طرفین باقی می ماند و در صورت حل نشدن با پرخاشگری ، کم حوصلگی ، بی تفاوتی و.. نمود می یابد . سبک منفعلانه ( عدم توجه به حقوق خود،راضی نگه داشتن دیگران به هر قیمت )
سبک صریح و محترمانه یا جرات مند ( تمرکز بر مشکل ، تصدیق تفاوت ها ، درخواست بازخورد ، قدردانی کردن ، مسوولیت در برابر اعمال نقش ، پوزش خواستن ، حمایت کردن ، عدم ارزیابی شخصیتی ) کاملا واضح است که سبک صریح و محترمانه روش درست است.
تسهیل کننده های ارتباط :پذیرش و اعتماد ، ابراز علاقمندی و توجه نشان دادن ، ابراز احساسات ، مثبت نگری ، مثبت گویی ، مثبت اندیشی ، تلاش برای درک نیازهای فرد مقابل ، توضیح خواستن برای روشن شدن موضوع ، خلاصه گویی ، رفتارهای غیرکلامی مناسب
عوامل بازدارنده ارتباط :پیش داوریها و نظرات قالبی ، لقب دادن و برچسب زدن ، تعمیم دادن ، تهدید کردن ، تمسخر و تحقیر کردن ، سخنرانی کردن ، نصیحت کردن ، گفتگوی دستوری و آمرانه . اگر چه نحوه ارتباط برقرار كردن با افراد مختلف درانواع موقعيتها ، متفاوت مي باشد اما اصول ارتباط در موقعيتهای مختلف زندگی اعم خانوادگی- شغلی و اجتماعی و... يكسان است. با فراگيری اين اصول و حذف موانع ارتباطی امكان تعميم يكی به ديگری وجود دارد.
نسخه اصلی مطلب مهارت های ارتباطی را در سایت دکتر مطهره میردامادی بخوانید.