مشکلات بسیاری از افراد نارساخوان در ابتدا به خواندن ، نوشتن ، هجی کردن محدود می شد. اما مشکل در این زمینه ها بویژه اگر در طول سالها ادامه پیدا کند ، ممکن است منجر به اضطراب ، اعتماد به نفس پایین، روابط کم بادیگران ودیگر مشکلات رفتاری شود.
طبقه بندی مشکلات یادگیری
ناتوانایهای یادگیری می توانند به 2 گروه طبقه بندی شوند:
ناتواناییهای یادگیری تحولی ، ناتوانایهای یادگیری تحصیلی که در سطح سنین دبستانی با آنها مواجه هستیم.
ناتوانی یادگیری تحولی :
شامل آن گروه از مهارتهای پیش نیاز است که کودک برای یادگیری موضوعات درسی به آنها نیاز دارد. برای یادگیری خواندن یک کودک باید از نظر شنوایی وبینایی به اندازه کافی تمایز ایجاد کند وحافظه شنوایی وبینایی ، زبان وسایر عملیات ذهنی راتکامل بخشد.
ناتوانی یادگیری تحصیلی :
مشکلاتی هستند که بوسیله کودکان کم سن دبستانی تجربه می شوند . هنگامی که به نظر می رسد کودکی توانایی بالقوه یادگیری و موقعیت و امکان یادگیری در مدرسه را دارد وباز هم پس از دریافت تعالیم کافی نمی تواند یادگیری کند ، می توان او را به عنوان فرد ناتوان از یادگیری در خواندن یا نوشتن یا هجی کردن یا بیان انشایی یامحاسبات در نظر گرفت.
ارتباط زبان و خواندن
زبان در بروز مشکلات ویزه یادگیری نقش اصلی را ایفا می کند. خواندن نیاز به توان رمز گشایی مطالب نوشته شده دارد ودیکته ونوشتن احتیاج به رمز گذاری مطلب بیان شده پیدا می کند. لازمه یادگیری محاسبه ، داشتن مهارت در درک کلمات به کار رفته برای توصیف مسائلی است که شامل اعداد می باشند. یک جنبه بسیار مهم زبان که در طول تحصیل در مدرسه بوجود می اید ،رشد تواناییهایی است که به عنوان مهارت فرا زبانی شناخته می شود.مهارتهای مزبور بخش مهمی از توان درک کودک در استفاده از معماها ، جناسها، لطیفه ها، و بسیاری از آرایه ها زبان شناسی را تشکیل می دهد که دانش آموزان بامشکل خواندن از این توانایی، کمتر برخوردارند.