شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

همه چیز درمورد روش های درمان زگیل تناسلی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو در این قسمت به بررسی بیشتر این موضوع می پردازد.

علايم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک برجستگی گوشتی رنگی یا خاکستری است که در ناحیه تناسلی یا مقعد در زنان و مردان دیده می شود. معمولا سطح آن زبر و ناصاف به نظر می رسد و حالت گل کلمی دارد. علامت خاصی ندارد ولی گاه همراه با خارش می باشد. زگیل تناسلی اغلب به شکل گروهی رخ می دهد و ممکن است سریعا رشد کرده و پخش شود.

زگیل تناسلی

شکل 1 زگیل تناسلی

شیوع زگیل تناسلی

دست کم 5 درصد از زنان و مردانی که در سنین فعالیت جنسی هستند حداقل یک بار در طول عمرشان دچار زگیل تناسلی می گردند. بعد از ابتلا به ویروس HPV ممکن است یک تا سه ماه (در بعضی موارد بیشتر) طول بکشد تا زگیل ظاهر شود.

علت زگیل تناسلی

علت زگیل تناسلی نوع انسانی، ویروس پاپیلوما می باشد (HPV). زگیل تناسلی در هر سنی ممکن است دیده شود. بیشتر بیماران مبتلا به زگیل تناسلی در سنین 17 تا 33 سالگی هستند. زگیل تناسلی بسیار مسری می باشد. احتمال ابتلا به زگیل تناسلی تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد دارای زگیل تناسلی حدود 60 درصد می باشد. در کودکان بالای 3 سال زگیل تناسلی از روش های غیرجنسی مانند تماس مستقیم دست ها نیز ممکن است منتقل شود.

بیماری های همراه

افرادی که زگیل تناسلی دارند احتمال ابتلا به سایر بیماری های منتقله از طریق آمیزش مانند هپاتیت، سیفیلیس و غیره را نیز خواهند داشت.

بیماری‌های همراه زگیل تناسلی

شکل 2 بیماری های همراه زگیل تناسلی

محل شایع زگیل تناسلی

در زنان ممکن است زگیل تناسلی در داخل یا خارج از واژن (مهبل)، روی دهانه رحم یا در اطراف مقعد تشکیل شود. زگیل تناسلی حتی ممکن است در دهان یا حنجره افرادی که از طریق دهان تماس جنسی دارند ایجاد شود.

انواع ویروس HPV

بیشتر از ۱۵۰ نوع ویروس انسانی پاپیلوما شناسایی شده است، ۴۰ نوع از این ویروس ها می توانند سبب ایجاد زگیل تناسلی شوند که بیشتر آن ها کاملا بی ضرر هستند و خود به خود درمان می شوند ولی 13 نوع از این بیماری می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و دو نوع از این 13 نوع که شامل HPV18, HPV-16 است، می تواند باعث سرطان گلو، مقعد، مهبل، واژن و آلت تناسلی مردانه شود. حدود 90 درصد از زگیل های تناسلی به وسیله دو نوع مشخص از ویروس (HPV6-11) ایجاد می شوند.

آن دسته از بیماری های HPV که منجر به سرطان می شوند، HPV پرخطر نامیده می شوند. انواع دیگر HPV کم خطر هستند و فقط می توانند باعث ایجاد زگیل مثل زگیل تناسلی شود. این نوع بیماری ها HPV کم خطر نامیده شده و منجر به سرطان نمی شوند. ویروس های پرخطر تا 50 درصد احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. زگیل های معمولی که در سایر نواحی بدن می زند، مشابه زگیل های تناسلی نیستند و انواع دیگری از ویروس پاپیلوما علت ایجاد این عفونت در پوست می باشند.

انواع ویروس hpv

شکل 3 انواع ویروس HPV

میزان واگیری زگیل تناسلی

معمولا دو سوم افرادی که با فرد مبتلا به زگیل تناسلی ارتباط جنسی دارند در مدت 3 ماه مبتلا خواهند شد، پس حدود یک سوم ممکن است دچار زگیل نشوند. زگیل های تناسلی معمولا به صورت غیرمستقیم در افرادی که از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، افزایش می یابد چون این افراد به علت مصرف قرص از پوشش های محافظ استفاده نمی کنند، همچنین افرادی که چند شریک جنسی دارند یا اولین رابطه جنسی آن ها در سن کم بوده است بیشتر مبتلا خواهند شد.

تشخیص زگیل تناسلی

مراقبت های لازم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی عمدتا غیر از شکل ظاهری، نشانه دیگری ندارد و مهم است که زگیل تناسلی سریع تر کنترل و تشخیص داده شود.

آیا HPV باعث سرطان می شود؟

بعضی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی می تواند منجر به سرطان شود ولی مبتلا بودن به این ویروس به این معنی نیست که شما حتما سرطان دارید.

بیماری HPV یکی از رایج ترین بیماری های آمیزشی است. تقریبا همه افرادی که رابطه جنسی پرخطر دارند، روزی به HPV مبتلا می شوند. در بیشتر اوقات این بیماری به طور خودبه خود طی ۲ سال از بین می رود و مشکل جدی به وجود نمی آورد ولی گاهی اوقات بیماری HPV می تواند منجر به موارد زیر شود:

چند نکته در مورد زگیل تناسلی

  1. زگیل تناسلی زندگی را به مخاطره نمی اندازد.
  2. اگر درمان نشود ممکن است خودبه خود از بین برود، همان گونه باقی بماند یا از نظر تعداد و سایز رشد کند و زیاد شود.
  3. به جز در موارد نادر، خود زگیل تناسلی سرطانی نمی شود.
  4. اغلب بزرگسالان در برهه ای از عمر خود ممکن است دچار HPV شوند.
  5. اگرچه بسیاری هرگز متوجه نمی شوند، چون HPV معمولا علائمی ندارد و حتی ممکن است عفونت با HPV صورت بگیرد ولی فرد دچار زگیل نگردد.
  6. در بسیاری از موارد عفونت HPV خودبه خود از بین می رود بدون این که مشکلی ایجاد کند، در صورتی که در بعضی موارد می تواند منجر به زگیل، ضایعات پیش سرطانی و حتی سرطان شود.
  7. در افرادی که تماس جنسی مستمر با هم دارند، ابتلا یکی از آنان به زگیل تناسلی دیگری را نیز گرفتار ساخته است حتی اگر علائمی از عفونت دیده نشود.
  8. تشخیص HPV در یک شریک جنسی حتما نشانگر خیانتکاری طرف مقابل نیست.
  9. درمان های موجود برای HVP فقط جهت از بین بردن ضایعات پوستی برجسته (زگیل) است و نه خود ویروس و معمولا علی رغم درمان ویروس در بدن باقی می ماند.
  10. HPV روی قابلیت بارداری زن تاثیری ندارد.
  11. استفاده از کاندوم ابتلا و انتقال HPV را کاهش می دهد ولی حفاظت کامل نمی دهد چون که HPV می تواند مناطق نپوشیده را مبتلا کند.
  12. شانس ابتلا به زگیل را می توان با محدود کردن تعداد شرکای جنسی کم کرد اما HPV شایع است و اغلب خود فرد متوجه آن نمی شود و تشخیص نداده باقی می ماند.حتی افرادی که فقط یک شریک جنسی دارند نیز امکان ابتلا دارند.
  13. این که متوجه شویم شخص چه موقع و چگونه و یا از طریق چه کسی به ویروس HPV آلوده شده دشوار است.
  14. زگیل تناسلی می تواند حتی زمانی که هیچ علامتی ندارد هم منتقل شود، به این معنی که فرد خودش نمی داند که مبتلا به HPV است ولی شریک جنسی خود را مبتلا می کند.
  15. حتی پس از درمان نیز امکان انتقال وجود دارد. مشخص نیست که یک فرد تا چه مدت پس از درمان مسری باقی می ماند.
  16. مشخص نیست که اگر به شریک جنسی آینده در مورد آلوده بودن شریکش اطلاع داده شود برای سلامت فرد جدید سودمند است یا خیر.
  17. انجام پاپ اسمیر منظم برای زنان توصیه می شود حتی اگر واکسن هم زده باشند و یا سابقه زگیل داشته باشند یا نداشته باشند.
  18. زگیل تناسلی معمولا ممكن است بعد از مدتى عود کند، مخصوصا در سه ماه اول پس از درمان.
  19. تست HPV در شریک جنسی فرد مبتلا غیرضروری است.

درمان پزشکی زگیل تناسلی

برای برطرف کردن زگیل تناسلی فقط یک روش موثر درمان وجود ندارد بلکه تعدادی از روش های درمانی موجود است. هیچ یک از روش ها به صورت 100 درصد برطرف کننده زگیل ها و پیشگیری کننده از برگشت آن ها در همه بیماران نمی باشد. امکان عود زگیل های تناسلی وجود دارد و در 10 تا 20 درصد از بیمارن بعد از یک دوره سه تا چهار ماهه مجد دا دیده می شود.

  1. کرایوتراپی (سرما درمانی)

روشی است که با استفاده از یک پروب آمیخته به نیتروژن مایع زگیل ها را منجمد می کنند. این روش درمان انتخابی است و در خط اول درمان قرار دارد زیرا جواب دهی در این روش بسیار عالی است و عوارض جانبی کمی دارد. ممکن است بیمار نیاز به چندین جلسه کرایو یا سرما درمانی داشته باشد. البته همان طور که در بالا گفته شد احتمال عود زگیل نیز وجود دارد و ممکن است نیاز به مراجعه دوباره به پزشک باشد. از عوارض این روش احتمال خیلی کم، لک شدن موقت پوست ناحیه درمان شده و یا سفید شدن پوست می باشد.

کرایوتراپی

شکل 4 کرایوتراپی

  1. درمان با لیزر

این روش برای زگیل های تناسلی گسترده یا عودکننده استفاده می شود. این روش به بی حسی موضعی، منطقه ای یا عمومی نیاز دارد. لیزر به صورت فیزیکی ضایعات حاوی ویروس HPV را تخریب می کند. عوارض این روش شامل هزینه بالا، افزایش زمان بهبودی، ایجاد جای زخم یا اسکار و پخش شدن ذرات آلوده ویروس در هوا می باشد.

اگر زگیل را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

همان طور که در بالا گفته شد، در اغلب زنان عفونت HPV توسط سیستم ایمنی پاک سازی می شود. هنگامی که سیستم ایمنی بدن ویروس را از بین نمی برد، عفونت HPV ماندگار می تواند سلول های گردن رحم غیرطبیعی ایجاد کند. این ضایعات به عنوان «پیش سرطان» دهانه رحم شناخته می شوند زیرا در صورت عدم درمان، در طول زمان می توانند به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

متاسفانه با وجود درمان زگیل تناسلی، ویروس HPV می تواند در بدن باقی بماند و اگر مبتلا به انواع سرطان زا باشید، احتمال سرطان دهانه رحم، راست روده، آلت تناسلی مرد وجود دارد. اما همان طور که گفته شد همه انواع HPV سرطان زا نیستند. اگر دچار زگیل تناسلی بوده اید باید معاینات سالیانه جهت بررسی داشته باشید.

چگونه می توان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

بهترین روش محدود کردن تماس جنسی فقط به فرد غیرمبتلا است. کاندوم ممکن است تا حدودی جلوگیری کند اما باید بدانیم که کاندوم 100 درصد پیشگیری نمی کند چون که نمی تواند تمام آلت تناسلی مرد را پوشش دهد. دو نوع واکسن برای HPV وجود دارد، البته هر کدام برای انوع خاصی از ویروس HPV موثر است.

  1. واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل ویروس های HPV18 ,HPV-16 را که 70 درصد سرطان های دهانه رحم را سبب می شوند، پوشش می دهد همچنین دو نوع ویروس HPV-11, HPV-6 که عامل 90 درصد زگیل های تناسلی هستند را نیز پوشش می دهد. این واکسن برای دختران 9-26 سال و پسران 11-21 سال توصیه شده است. واکسن دیگر cervarix است که برای سنین 10-25 توصیه می شود و HPV18, HPV-16 را پوشش می دهد.

هزینه درمان زگیل تناسلی

برای تعیین هزینه درمان زگیل، پس از معاینه، براساس نحوه درمان، تعداد زگیل ها و تعداد جلسات درمانی محاسبه می شود.

لطفا برای آشنایی بیشتر مقالات 15 اشتباه رایج درمورد زگیل تناسلی / واکسن زگیل تناسلی برای چه کسانی مناسب است / تا دیر نشده واکسن زگیل تناسلی بزنید / پاسخ به سوالاتی درمورد واکسن زگیل تناسلی را مطالعه فرمایید.

لطفا از عکس های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03116662224


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ختنه چیست و روشهای انجام ختنه

دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

سلولیت و جدیدترین روش درمان آن

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

اضطراب جدایی درکودکان

دکتر سید محمدرضا صدرعاملی [ فوق تخصص روانپزشکی اطفال ]

جوانسازی پوست دست با کربوکسی

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

روشهای درمانی برای بی اختیاری ادرار

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

اقدامات پس از جراحی لیفت پلک یا بلفاروپلاستی

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

نکات ساده برای مراقبت از پستان ها

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

درمان های دندانپزشکی و جراحی های دهان در زنان باردار

دکتر محمدحسن سمندری [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت